וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה לא היה משחרר את פריז מהנאצים

טלי גולדשטין

6.4.2009 / 19:13

רשת BBC חשפה מסמכים סודיים המוכיחים כי בעלות הברית במלחה"ע ה-2 הורו לסלק את החיילים השחורים מהמחלקה ששחררה את פריז

מסמכים חדשים שנחשפו על ידי רשת BBC מוכיחים כי קצינים בריטים ואמריקאים הבטיחו ששחרור פריז ב-25 באוגוסט 1944 יהיה "ניצחון לבן למהדרין". רבים מהחיילים שנלחמו בגרמניה הנאצית במלחמת העולם השניה, שמו להם למטרה להביס את הגזענות האכזרית שהביאה למותם של שישה מיליון יהודים ומאות אלפי צוענים. עם זאת, ה-BBC מצא ראיה לכך שהחיילים השחורים – שהיוו שני שליש מהכוחות ששחררו את צרפת – הוצאו במכוון מהיחידה שנכנסה לפריז.

עד ליוני 1940, החודש בו נפלה צרפת בידי הנאצים, מצאו את מותם 17 אלף חיילים שחורים מהצבא הצרפתי, שהגיעו ממושבות של צרפת במערב אפריקה. מרביתם נורו למוות על ידי הצבא הגרמני, לאחר שיחידותיהם נכנעו.

ניצחון לבן למהדרין

ההזדמנות שלהם לנקמה הגיעה באוגוסט 1944 כשבעלות הברית התכוננו להשתלט מחדש על פריז, אך גם הפעם נכונה להם אכזבה. מנהיג הכוחות שארל דה גול הבהיר כי הוא רוצה שחיילים צרפתים יהיו אלו שיובילו את שחרור הבירה. מפקד כוחות בעלות הברית, הגנרל דוויט אייזנהאואר, הסכים בתנאי אחד: אסור שהמחלקה של דה גול תכלול חיילים שחורים.

בינואר 1944 כתב ראש המטה של אייזנהאואר תזכיר בזו הלשון: "רצוי שהמחלקה המדוברת תכלול רק חיילים לבנים". באותה תקופה, ארצות הברית הפרידה בין חייליה על רקע המדיניות הגזענית המקובלת ולא אפשרה לחיילים השחורים להילחם לצד עמיתיהם הלבנים רק עד לשלבים האחרונים של המלחמה. מהמסמכים עולה כי בריטניה, שלא הפרידה בין חייליה בני המושבות השונות, לא התנגדה, במפתיע, למדיניות הגזענית.

באותו זמן, לא ניתן היה למצוא מחלקה צרפתית לבנה לחלוטין. לכן, בעקבות הוצאת החיילים השחורים, נאלצו להוציא חיילים לבנים ממחלקות אחרות כדע להחליפם. כשהתברר שאין מספיק חיילים לבנים למלא את החסר, חיילים מצפון אפריקה והמזרח התיכון צורפו למחלקה. לאחר תום מלחמת העולם השנייה ושחרור פריז, חלק גדול מהחיילים השחורים נשלחו לבתיהם ושוחררו מהצבא. ב-1959, צרפת ביטלה את הפנסיות הצבאיות שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully