וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויכוח בפנטגון: מה הלקח ממלחמת לבנון?

עידן דורנר

6.4.2009 / 10:36

ה"וושינגטון פוסט" מדווח, כי המלחמה יצרה חילוקי דעות: האם להפנות משאבים ללחימה קונבנציולית או להתמקד בלחימה בעצימות נמוכה

מלחמת לבנון השניה הפכה לנושא שיחה מרכזי בתוך הפנטגון בארה"ב, משום שהאמריקאים מעוניינים ללמוד מלקחי המלחמה כדי להפיק לקחים לקרבות העתידיים של צבא ארה"ב, כך מדווח הבוקר (שני) ה"וושינגטון פוסט". בתוך הפנטגון ישנם חילוקי דעות לגבי המסקנות שיש להפיק מהמלחמה.

מאז מלחמת לבנון השנייה משרד ההגנה האמריקאי שלח עשרות קבוצות על מנת לראיין קצינים ישראלים שנלחמו נגד חיזבאללה. הצבא והצי מימנו משחקי מלחמה בעלות של מיליארדי דולרים, כדי לבדוק כיצד תילחם ארה"ב במלחמה דומה. "אירגנתי חמש סימולציות בשנתיים האחרונות, וכולם התמקדו בחיזבאללה", סיפר פרנק הופמן, עמית במכון מחקר של המארינס בוושינגטון.

חלק מהפיקוד בצבא האמריקאי מעוניין לשנות את הצבא, על מנת שיוכל להתמודד טוב יותר עם מלחמות מהסוג המתנהל בעירק ואפגניסטן, בשעה שקצינים אחרים חוששים שהשינוי יהפוך את הצבא לפגיע יותר לחימה קונבנציונלית.

המומחים בצבא ארה"ב נדהמו מההרס הרב שגרמו לוחמי החיזבאללה שצויידו בטילי נ"ט מונחים, לטנקים הישראליים. בניגוד ללוחמי הגרילה בעירק ואפגניסטן, המתמקדים בעיקר בטקטיקה של פגע וברח, לוחמי חיזבאללה נשארו בשטח לאחר הפגיעה בכוחות וניהלו קרבות עם חיילי צה"ל, שלעיתים ארכו 12 שעות. האמריקאים הופתעו גם מכך שהארגון הצליח להאזין לתקשורת הצה"לית ולפגוע בספינת חיל הים.

"בין שנת 2000 ל-2006 חיזבאללה אימץ דוקטרינה חדשה, והפך עצמו מארגון לוחמת גרילה פרימיטיבי לכוח לוחם קונבנציונלי", נכתב במחקר של המכון ללימודי לחימה של הצבא מהשנה שעברה. דו"ח אחר שהפיץ הפנטגון מזהיר כי לוחמי החיזבאללה מאומנים בצורה יוצאת דופן , במיחוד בשימוש בנשק נגד טנקים ובירי רקטות. "הם הצליחו להבין את נקודות התורפה של השיריון הישראלי", נכתב.

"בכל מקרה ישראל לא היתה מנצחת"

קצינים בכירים רבים בארה"ב רואים במלחמת לבנון השניה תמרור אזהרה לכך שאסור להשקיע יותר מדי משאבים בלחימה בעצימות נמוכה, ועל מנת להוכיח את עמדתם הם מזכירים כי לפני המלחמה הצבא הישראלי היה עסוק בעיקר במשימות שיטור בשטחים הפלסטינים.

"הלקח העיקרי הוא שאתה חייב למצוא זמן לאמן את הכוחות להילחם במלחמות רגילות, במקביל ללוחמה זעירה", אמר אחד מהמומחים בצבא שחקר את המלחמה בלבנון. נכון להיום, הכוחות בעירק ובאפגניסטן לא עוברים הכשרה שכזאת. קציני הצבא משתמשים במלחמה גם כדי לזרז את חימוש הצבא בנשק שלא מתאים לסוג הלחימה המתבצע בעירק ואפגניסטן.

שר ההגנה רוברט גייטס צפוי להחילט בנושא עוד היום, כשיכריז על תקציב ההגנה לשנת 2010. עם זאת, מושמעת גם ביקורת על המחקר שעורך הצבא במלחמת לבנון. יש מי שטוען כי ארה"ב טועה בכך שהיא מתרכזת אך ורק בקרבות שניהל הארגון בדרום לבנון, ומתעלמת מחלקו ההולך וגדל בחברה הלבנונית כתנועה פוליטית, המספקת גם סיוע הומניטרי. "אפילו אם הישראלים היו מצליחים יותר בשדה הקרב, אני לא חושב שהם היו יוצאים מנצחים לטווח הארוך". אמר קצין בכיר לשעבר שחקר את המלחמה. "עבור הישראלים מדובר היה אך ורק ב-34 ימי לחימה, אך עבור חיזבאללה הקרב הוא ניצחי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully