וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן: לא להקמת תחנת כוח פחמית באשקלון

אייל דץ

6.4.2009 / 9:31

השר להגנת הסביבה ביקש לכנס ישיבת ממשלה דחופה כדי לבטל את הההחלטה על הקמת התחנה. בארגונים הירוקים מברכים

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, פנה הבוקר (שני) לממלא מקום מזכיר המדינה בבקשה להעלות לדיון דחוף בממשלה את דרישתו להקפיא לאלתר את קידום תוכנית תחנת הכוח הפחמית באשקלון, ולהטיל במקביל על השר לתשתיות לאומיות להגיש בתוך 60 יום לממשלה תוכנית מעודכנת להפקת חשמל בהתייחס לשינויים האחרונים שחלו במשק ובהתבסס על תוכניות דומות בעולם.

ארדן התייחס להצעה ואמר "זה הרי לא יאומן שההחלטה על הקמת תחנת כוח פחמית, דבר המנוגד לכל מה שקורה בעולם, התקבלה בלי דיון בממשלה על מהם צורכי משק האנרגיה של ישראל ואיך אנחנו רואים את העתיד שלו". ארדן הוסיף כי "אני מתחייב שלא אנוח ולא אשקוט עד שלכל הפחות, יהיה דיון בממשלת ישראל, שלא היה מעולם דרך אגב, בצרכים העתידיים של משק האנרגיה בישראל וכיצד יש להשיג אותם".

בארגון הסטודנטים מגמה ירוקה מיהרו להגיב על הודעתו של ארדן ואמרו כי "מגמה ירוקה מברכת על התייצבותו של השר החדש בחזית אחד המאבקים הסביבתיים החשובים ביותר בשנים האחרונות. לטענתם, "על הממשלה החדשה לעצור את קידומה של תחנת כוח פחמית ומזהמת נוספת , לנצל את המשאבים הטבעיים שבה, הגז הטבעי ואנרגיית השמש, וכן לנקוט בצעדים חיוניים לחיסכון באנרגיה".

ארגון הסטודנטים "מגמה ירוקה", והשלוחה הישראלית של "גרינפיס" ניהלו בשנה האחרונה מאבק עיקש נגד הקמת הפחמית. לטענתם, הפעילות שאמורה להתבצע בתחנת הכוח - שריפת הפחם ושינוי מצב הצבירה שלו ממוצק לגז - הופכת אותו לסוג דלק המסוכן ביותר לאדם ולסביבה. על פי מסמך שהכינה עמותת "אדם טבע ודין" לקראת הדיון, הנקרא "על האיוולת בהקמת תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון", הפעלת התחנה תגדיל ב-13% את שיעור פליטת גזי חממה משריפת דלקים בישראל. הדבר יעמוד בניגוד מוחלט למגמה העולמית של הפחתת פליטת גזים אלה ולהסכם בינלאומי בעניין - שגם ישראל אמורה להיכלל בו.

לפני כשמונה חודשים, החליטה סופית הוועדה לתשתיות לאומיות לאשר את התוכנית להקמת תחנת כוח פחמית בעיר אשקלון. הטענה המרכזית של מי שיכהן בזמנו כשר התשתיות, בנימין בן אליעזר היא שלישראל אסור להסתמך על "גורמים זרים" בכל מה שנוגע לאנרגיות, כאשר הכוונה היא למשבר הגז הטבעי בין ישראל למצרים. בין ישראל למצרים ישנו הסכם בין 30 שנה שבמהלכו מתחייבת מצרים לספק גז טבעי לחברת חשמל. הקמת תחנת כוח פחמית נוספת עשויה לשחרר את ישראל מתלות זו.

גילוי המאגר העצום של הגז הטבעי 90 קילומטרים מחופי חיפה בתחילת חודש ינואר הפיח רוח חדשה במאבק של הארגונים הסביבתיים. לטענתם, הגילוי מבטל את הצורך בהקמת תחנת כוח פחמית נוספת. עם כניסתו של ארדן, תושב אשקלון, לתפקיד השר. הופעלו עליו לחצים לשקול שנית את ההחלטה. הבוקר התברר כי מאמצים אלו נשאו פרי וכי ארדן, בניגוד לקודמו בתפקיד גדעון עזרא, החליט להיאבק בהחלטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully