וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: צ'רצ'יל הולך הביתה

טלי גולדשטין

6.4.2009 / 8:11

וגם: ארצות הברית זונחת את מדיניות הבדלנות ומצטרפת למלחמת העולם הראשונה, והמיליארדר התמהוני האוורד יוז מת במטוסו

ארה"ב מתערבת

ב-6 באפריל 1917 הכריזה ארצות הברית מלחמה על גרמניה והחלה באופן רשמי את מעורבותה במלחמת העולם הראשונה. בריטניה, צרפת ורוסיה, שנלחמו בגרמניה מאז קיץ 1914, בירכו על ההחלטה לשלוח חיילים אמריקאים וציוד שיסייע למאמץ המלחמתי של בעלות הברית. תחת פיקודו של הגנרל ג'ון ג'יי פרשינג, מעל שני מיליון חיילים אמריקאים נשלחו לצרפת במהלך המלחמה.

במשך שלוש שנים ניסה נשיא ארה"ב וודרו ווילסון לשמור על מדיניות הבדלנות של מדינתו. הקשת הפוליטית האמריקאית, על כל גווניה, התנגדה למעורבות במלחמה שהשתוללה באירופה. מזכיר המדינה האמריקאי וויליאם ג'נינגס בריאן התפטר על רקע התנגדותו להצטרפות למלחמה.

עם זאת, שורה של תקריות, לרבות מותם של 128 אמריקאים כשצוללות גרמניות הטביעו את הספינה לוסיטניה במאי 1915, שינו את דעת הציבור האמריקאי. ב-2 באפריל 1917, ביקש ווילסון מהקונגרס להכריז על מלחמה נגד גרמניה והזהיר כי "יש לשמור על הדמוקרטיה בעולם".

השתתפות ארה"ב במלחמת העולם הראשונה שינתה לעד את האומה האמריקאית. כדי לעמוד בדרישה הגוברת למוצרים, התרחבה הממשלה באופן דרמטי ובצעד חסר תקדים החלה לנווט את הכלכלה האמריקאית.

המלחמה טמנה בחובה בשורות טובות לנשים, שנאבקו באותה תקופה על זכויותיהן ועל שוויון פוליטי. ב-9 בינואר, 1918, חוקק בית הנבחרים את סעיף 19 בחוקה, שקובע כי אין למנוע מכל אזרח אמריקאי את הזכות להצביע בשל מינו. שינוי נוסף היה הגירה המונית של אלפי אפרו-אמריקאים ממדינות הדרום לערים הצפוניות כדי לחפש עבודה בזמן בו משרות רבות התפנו בשל הגיוס.

הבריטי הגדול בכל הזמנים מתפטר

סר ווינסטון צ'רצ'יל התפטר מתפקידו כראש ממשלת בריטניה ב-6 באפריל 1955 עקב בריאות רופפת. בהצהרה של ארמון בקינגהאם נכתב: "סר ווינסטון צ'רצ'יל הנכבד נפגש עם המלכה והגיש את התפטרותו כראש הממשלה ושר האוצר. המלכה הסכימה לקבל התפטרותו". עם פרסום החדשות, החלו לזרום איחולים לראש הממשלה בן ה-80 מכל קצות תבל.

הקריירה הפוליטית של צ'רצ'יל החלה ב-1900 כשנבחר לחבר פרלמנט מטעם המפלגה השמרנית. ב-1906, בחר צ'רצ'יל לערוק למפלגת הלייבור. ב-1940 הוא הפך לראש ממשלה, מטעם המפלגה השמרנית הפעם, והוביל את בריטניה במהלך מלחמת העולם השנייה. במהלך אותה תקופה, הוא היווה השראה לאומה הבריטית באמצעות הסיסמה "דם, יזע ודמעות".

לאחר המלחמה, התפרקה הממשלה הקואליציונית, וצ'רצ'יל התפטר מתפקידו ב-23 במאי 1945. הוא התבקש על ידי המלך להקים ממשלה חדשה והחל את כהונתו השנייה כראש הממשלה. הפעם איבד צ'רצ'יל את קסמו בעיני הציבור ובבחירות הבאות ביולי 1945 הוא הפסיד. ממשלת לייבור בראשות קלמנט אטלי עלתה לשלטון, והוא כיהן כראש ממשלה עד 1951, שנה בה נבחר צ'רצ'יל פעם שלישית לתפקיד בגיל 77. ב-1953 הוא קיבל תואר אצולה מהמלכה.

צ'רצ'יל, שייזכר לעד כאחד מגיבורי המלחמה הבריטים, מת ב-24 בינואר 1965 בגיל 90 בביתו בלונדון. ארונו הוצג במשך שלושה ימים בארמון ווסטמינסטר – כבוד שאף מדינאי אנגלי לא זכה לו מאז 1898. ב-24 בנובמבר, 2002 הוא זכה לכינוי "הבריטי הגדול של כל הזמנים" בסקר ארצי, בו הצביעו מעל מיליון בני אדם.

ה"טייס" הלך לעולמו

המיליארדר האמריקאי האוורד יוז מת ב-6 באפריל 1976, כשהוא בן 70. יוז, אחד מעשירי העולם, היה ידוע כמפיק סרטים, חלוץ תעופה ואיש עסקים ממולח. הוא בילה את עשרים השנה האחרונות של חייו בבידוד יחסי, כשהוא בבתי מלון מסביב לעולם.

יוז מת במטוס מאקפולקו שבמקסיקו ליוסטון, טקסס בעודו עושה דרכו לטיפול רפואי. בשנותיו האחרונות, התרבו השמועות לגבי אורח חייו המסתורי של יוז. לפי מספר דיווחים, סבל יוז מפוביה לחיידקים ומסיבה זו בחר להתנתק מהעולם ומחברת בני אדם. הוא נהג לשהות בחדרים חשוכים, לאכול מעט וסירב להתלבש מחשש להידבק במגפה כלשהי. ככל הנראה, יוז חי מאז 1973 בפנטהאוז במלון בבהאמאס. לפני כן, הוא בילה מספר חודשים בפנטהאוז בלונדון וכמה שנים בניקרגואה. מ-1966 עד 1970, שהה יוז בפנטהאוז בלאס וגאס.

האוורד רוברד יוז נולד ביוסטון, טקסס ב-1905. הוא היה בן 17 בלבד כשירש את חברת הציוד הכבד של אביו. החברה הפכה לבסיס הונו, שנאמד במותו ב-2 מיליארד דולר. יוז השתמש בהון זה כדי להפוך למפיק סרטים בהוליווד. במהלך אותה תקופה, הוא ניהל מערכות יחסים רומנטיות עם השחקניות ג'ין הרלו, ג'יין ראסל, קתרין הפבורן, בטי דיוויס, ג'ין טירני וכמובן אווה גרדנר.

יוז ייסד את חברת תעופה וקבע שיא עולם בטיסה במטוסו האישי ב-1935. שלוש שנים לאחר מכן, הוא טס מסביב לעולם בזמן שיא. החברה שלו עיצבה ובנתה מטוסים לשימוש אזרחי וצבאי. במהלך שנות ה-40 וה-50 של המאה ה20, יוז אלקטרוניקס היתה אחת הספקיות הגדולות ביותר של נשק לצבא האמריקאי. יוז אף עיצב כמה מטוסים בעצמו.

יוז היה מעורב במספר תביעות משפטיות. התביעה הגדולה ביותר כללה את חברת התעופה TWA, בה היה יוז בעל המניות העיקרי מאז 1939. הוא נאלץ למכור את אחזקותיו בחברה ב-1966 לאחר שהפסיד בתביעה.

בימים שלאחר מותו של המיליארדר המתבודד, החל חיפוש נרחב אחר צוואתו. הצוואה נמצאה בכנסייה בסולט לייק סיטי. בצוואה הותיר יוז 120 מיליון דולר לאיש בשם מלווין דאמר כאות הוקרה לכך שלקח אותו טרמפ במדבר נוואדה. בית המשפט פסק כי הצוואה מזויפת, ואת הונו של יוז ירשו 22 בני דודיו. ב-2004 הבמאי מרטין סקורסזה ביים את "Vטייס" – סרט על חייו של יוז בכיכובו של ליאונרדו די קפריו.

באו לעולם

רפאל (1483- 1520 ) - אמן איטלקי מתקופת הרנסאנס

ז'אן-בפטיסט רוסו (1671 - 1741 ) - פילוסוף ומשורר צרפתי

גוסטב מורו (1826 - 1898 ) - אמן צרפתי שהשתייך לזרם הסימבוליסטי

פרנק בלאק (1965 - ) - הזמר, הגיטריסט וכותב השירים העיקרי של להקת הפיקסיז

הלכו לעולמם

המלך ריצא'רד הראשון (1157 -1199 ) - ידוע גם בכינוי ריצ'ארד לב הארי. נחשב בתקופתו כגיבור מלחמה, כמפקד הקרבות נגד צלאח א-דין ופטרון מסע הצלב השלישי לארץ ישראל

אלברכט דירר (1471 - 1528 ) - צייר, אמן הדפס עץ, תחריט ורישום, ואיש אשכולות גרמני

איגור סטרבינסקי (1882 - 1971) - מלחין רוסי, מהחשובים שבמעצבי המוסיקה במאה ה-20

אייזק אסימוב (1920 - 1992 ) - נחשב לאחד משלושת הסופרים הגדולים של המדע הבדיוני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully