וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חי בדרום וזקוק לשיקום? כדאי שתשנה כתובת

נעמה טלמור

5.4.2009 / 9:10

דו"ח חדש חושף כי לעומת 269 מיטות לשיקום הקיימות בת"א, בדרום קיימות רק 4. יש גם פחות רופאים. "שימוש לרעה בהפרדה הגיאוגרפית"

לקראת יום הבריאות העולמי שיחול ביום שלישי הקרוב, פרסם היום (ראשון) ארגון "רופאים לזכויות אדם" דו"ח ממנו עולה כי שירותי הבריאות בדרום זמינים ונגישים פחות מיתר חלקי הארץ. כך, למשל, אם במרכז ישנן 269 מיטות אשפוז לשיקום, הרי שבדרום ישנן רק ארבע. מספר מכשירי ה-MRI לנפש במחוז תל אביב גדול פי 3 ממספרם במחוז בדרום.

עוד עולה מהדו"ח כי במחוז הדרום ישנם גם פחות רופאים ואחיות בהשוואה למחוז תל אביב: 2.9 רופאים ל- 1,000 נפש ו- 4.5 אחיות ל- 1,000 נפש לעומת 4.3 ו- 6 בהתאמה. בדרום ישנן גם 1,501 מיטות אשפוז כלליות לעומת 3,153 במחוז תל אביב. כל הנתונים הללו עשויים להסביר את הפער בתמותת תינוקות שיש בין שתי המחוזות: 4.6 לכל 1,000 נפש בדרום לעומת 3.6 בתל אביב.

הארגון בחן גם את רמת שירותי הבריאות שניתנים לפליטים, לכלואים ולפלסטינים שאינם אזרחי ישראל. "בעוד הממשלה אינה שמה לעצמה למטרה את סגירת או צמצום הפערים בנגישות לבריאות בין הפריפריה למרכז, ובוודאי שלא באשר למיעוט הערבי בישראל", נכתב בדו"ח, "הרי שבמקרים אחרים: כפרים בלתי מוכרים בנגב, מבקשי מקלט, כלואים, ופלסטינים בשטחים, היא אף נוקטת פעולות יזומות המערימות מכשולים על הנגישות לבריאות".

כך, למשל, מציינים כותבי הדו"ח כי מאז פברואר 2008 רשאים פליטים המבקשים מקלט בישראל לנוע רק באזורים הנמצאים צפונית לחדרה או דרומית לגדרה - זאת למרות שאת שירותי הבריאות ושאר השירותים החברתיים מקבלים הפליטים מארגונים חברתיים הממוקמים במרכז הארץ. "רוב מבקשי המקלט אינם נהנים מביטוח בריאות ומקבלים שירותי בריאות רק על פי חוק זכויות החולה כאשר הם מגיעים לחדרי המיון במקרים דחופים. מדיניות רשות ההגירה ומשרד הבריאות חוסמת את דרכם של חולים כרוניים לטיפולים בבתי חולים. וכך התוצאה של המגבלות הגיאוגרפיות היא שפליטים מוותרים על טיפולים רפואיים כדי להימנע ממעצר וכליאה", נכתב בדו"ח.

"בישראל מערכת בריאות מהטובות שיש", אמרה הדס זיו, מנכ"ל "רופאים לזכויות אדם", לוואלה! חדשות, "ואולם על מנת שכל המבוטחים יוכלו ליהנות ממנה, על המדינה להציב את השוויון בנגישות לבריאות כיעד מרכזי ולחדול לעשות שימוש לרעה בהפרדה הגיאוגרפית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully