וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שר בלי תיק - פיקציה ובזבוז משווע"

3.4.2009 / 11:11

גורם מדיני בכיר מותח ביקורת חריפה על הממשלה הרחבה: "שרים בלי תיק יותר מפריעים מעוזרים". השר לשיפור השירות לאזרח: "גם נתניהו וגם אני יודעים שבתפקיד אין תוכן". הליכוד: "ההרכב נובע מתוצאות הבחירות"

"שר בלי תיק זה פיקציה ובזבוז משווע". כך אמר גורם מדיני בכיר לוואלה! חדשות. לדבריו, "מדובר בתוצאה מעוותת של סחר-מכר פוליטי מביש שראש הממשלה צריך לעבור בדרך לכינון ממשלה. לשרים בלי תיק אין מה לעשות והם כל הזמן תרים אחר עיסוקים. בגלל שאין להם תפקיד מוגדר הם יותר מפריעים מעוזרים, משום שהם נדחפים לתהליכי עבודה שהם מורכבים ממילא.
מדובר בטירוף מערכות, אנחנו הממשלה הגדולה בעולם. אם הסיפור הזה לא ייעצר התוצאה תהיה התדרדרות לתהום. זו פשוט בושה".

תפקיד שר ללא תיק שימש ככלי עזר לראשי הממשלה להשגת שקט מחבריהם למפלגה וממפלגות הקואליציה בתקופת כהונת ממשלות רבות, אולם הראשון שהשתמש בכלי הזה בכמויות מסחריות היה אריאל שרון, שמינה בתקופת ממשלתו הראשונה לא פחות משמונה שרים בלי תיק. מאז, הסכר נפרץ וראשי הממשלה שבאו אחריו – אהוד אולמרט ובנימין נתניהו – כמעט לא יכלו לעמוד בזרם העכור של מינוי שרים לענייני כלום.

בממשלת אולמרט כיהנו בתקופות שונות שלושה שרים ללא תיק: איתן כבל, עמי איילון ומשולם נהרי. בממשלת נתניהו הנוכחית מכהנים לא פחות מחמישה שרים ללא תיק, אם לא מחשיבים את המשרד לשיפור הקשר עם האזרח כתיק. בנוסף, ישנם פיצולי משרדים, שהיו נמנעים אם לראש הממשלה היתה היכולת לשלוט בלי להיכנע לתכתיבי שותפות קואליציוניות. המשרדים היו מתחברים אלה לאלה וחוסכים בירוקרטיה וכסף מיותרים.

לא בטוח שהבעיה היא בנתניהו או באולמרט. בתקופת כהונתו הראשונה, נתניהו הקפיד לא לעבור את מכסת 18 השרים, אלא שפריצת הגדר של ברק, שמינה 23 שרים, כמעט לא מאפשרת לראשי ממשלה לצמצם את מספר השרים, ובכללם השרים ללא תיק.

עיקר הבעיה היא בשיטת הממשל שמכריחה ראש ממשלה להיענות לקפריזות של כל סיעה אם ברצונו להנהיג את המדינה. כל עוד שתי המפלגות הגדולות הן בגודל של מפלגה בינונית פלוס, כנראה שה"סחר-מכר" כדברי אותו גורם מדיני, יימשך ואולי אף יחריף.

"ממשלה רחבה - תנאי ליציבות"

הגורם המדיני הבכיר המשיך לתקוף את רעיון השר ללא תיק, גם אם קוראים לזה בשמות שונים. "שר בלי תיק לשיפור השירות לאזרח זו בדיחה עצובה וזה ביטוי נוסף לטירוף המערכות", הוא אמר. "כיצד השר יוכל לייצר תהליכי עבודה, כאשר אין לו סמכות מול משרדי הממשלה. אין לי ספק שהוא יחוש בעיקר תסכול מחוסר היכולת לעשות משהו והוא יסיים בכישלון, כי אי אפשר להצליח בתפקיד כזה ללא סמכויות".

השר לשיפור השירות לאזרח, מיכאל איתן, מסר בתגובה כי, "ראש הממשלה בנימין נתניהו הטיל עלי את התפקיד. גם הוא וגם אני יודעים שאין בו תוכן כרגע. מיד לאחר השבעתי, פתחתי בסדרת פגישות והתייעצויות על מנת ליצוק בו תוכן, ובתוך מספר שבועות אגיש לראש הממשלה הצעה בנדון. אני מקווה שאני אוכיח שגם מכלום אפשר לעשות הרבה".

הגורם המדיני קבל גם על הגדלת המטבחון המצומצם משלושה שרים לחמישה עד שמונה. לדבריו, "הגדלת המטבחון מנטרלת את היכולת של הגוף הזה לקבל החלטות והופך אותו ללא רלבנטי, משום שהיתרון הגדול בגוף הזה הוא במספר מצומצם של חברים".

גורמים בכירים בליכוד מסרו בתגובה כי "אנשים פוליטיים מקדימה התחפשו לגורמים מדיניים. הביקורת נובעת מסיבה אחת ויחידה - שהם לא הצטרפו לממשלה בראשות נתניהו בגלל דרישתה של לבני לרוטציה. ההרכב הרחב של הממשלה נובע משיטת הממשל ומתוצאות הבחירות, אולם בכדי להשיג אחדות ויציבות שכל אחד מהם הוא ערך בפני עצמו היה צורך בממשלה רחבה. חשיבות האחדות והיציבות עולה במקרה זה על שיקולים אחרים. יש לזכור שבממשלת שרון הראשונה היו 43 ממלאי תפקידים לעומת 37 בממשלת נתניהו (הכוונה לשרים וסגני השרים – פ"ו)".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully