וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: הביטלס שוברים שיאים

טלי גולדשטין

5.4.2009 / 9:28

וגם: מרטין לותר קינג נרצח בירייה, נשיא ארה"ב הריסון מת מדלקת ריאות לאחר חודש בתפקיד ואביה של בנזיר בוטו הוצא להורג

מנהיג זכויות השחורים נרצח

ד"ר מרטין לותר קינג הבן (1968-1929) הוא מגיבורי המאבק למען זכויות השחורים בארצות הברית והוא נחשב לגיבור לאומי. קינג היה כומר בפטיסטי אפרו-אמריקאי מאטלנטה ג'ורג'יה, שלחם למען זכויות האדם של השחורים בארצות הברית ומגדולי הדוגלים במאבק לא אלים. נאומו "יש לי חלום", אותו נשא ב-28 באוגוסט 1963 מעל מדרגות אנדרטת "לינקולן" בוושינגטון הבירה, הוא אחד הנאומים המפורסמים מאז ומעולם.

בגיל 35, הפך קינג לחתן פרס נובל לשלום הצעיר ביותר אי פעם. את הפרס קיבל בעבור מאמציו להביא לקצה של ההפרדה הגזעית ושל ההפליה ללא שימוש באלימות.

קינג נורה ב-4 באפריל 1968 כשעמד במרפסת חדר בית המלון "לוריין" שבממפיס טנסי, על ידי אדם שזוהה לאחר מכן כג'יימס ארל ריי. הוא מת שעה לאחר מכן בבית החולים. בעקבות ההתנקשות בחיי קינג, פרצו מהומות במאה ערים שונות ברחבי ארצות הברית. בוושינגטון הבירה אלפי אנשים יצאו לרחובות, הציתו חנויות ובניינים באש ובזזו שלל.

כ-13 אלף חיילים פדרליים ולמעלה מאלף חיילי המשמר הלאומי הוצבו בעיר על מנת להחזיר את השקט לרחובות. בשנת 1983 נקבע תאריך הולדתו של קינג כיום חג לאומי בארצות הברית.

ג'יימס ארל ריי נשפט ל-99 שנים בכלא, אך מאוחר יותר חזר בו מהודאתו ואמר כי שיחק תפקיד שולי בהתנקשות. עם זאת, הערעור שלו נדחה והוא מת בכלא ב-1998.

נשיא ארה"ב מת מדלקת ראות

כהונתו של וויליאם הנרי הריסון כנשיא ארצות הברית היתה הקצרה ביותר מכל נשיא אחר בתולדות המדינה – 32 ימים. למרבה האירוניה, היתה זו דלקת ריאות שהכניעה את הנשיא המבוגר וב-5 באפריל 1841, הלך הריסון לעולמו.

הריסון, שהיה ידוע גם בכינוי "טיפ קשישא" הודות לקשיחותו כגנרל במלחות המתיישבים החדשים נגד הילידים האינדיאנים, נולד ב-9 בפברואר 1773 – שנתיים לפני המהפכה האמריקאית. משפחתו היתה עשירה ומבוססת ואביו כיהן כמושל.

הריסון בחר בקריירה צבאית כשהתבגר וטיפס למעלה בסולם הדרגות. ב-1800, הוא מונה על ידי הנשיא ג'ון אדמס כמזכיר הטריטוריה האינדיאנית – כיום מדינות אינדיאנה ואילינוי. הוא המשיך לכהן בתפקיד זה גם בזמנם של הנשיאים ג'פרסון מדיסון. בתוקף תפקידו כמושל, גיבש הריסון הסכמים רבים עם האינדיאנים, מרביתם הורו על גזילת שטחם בעבור פרוטות.

עם תום המהפכה, כיהן הריסון בבית הנבחרים מטעם מדינת אוהיו עד 1819. הריסון, דרומי בנשמתו, התנגד לכל ניסיון של הקונגרס למנוע את התפשטות העבדות ואת הגבלת הסמכות של הבעלים הלבנים על עבדיהם.

ב-1840, ניהלה מפלגתו של הריסון, מפלגת הוויג (שאימצה את שם המפלגה הבריטית, שהתנגדה לשלטון המלוכני) את הקמפיין המודרני לנשיאות הראשון בתולדות ארה"ב עם הריסון כמועמדה. היה זה מרוץ מלא בססמאות, שירים, פרסום ועצרות מאורגנות. הנשיא המכהן מרטין ואן ביורן, שנתפס בעיני העם האמריקאי כאריסטוקרט, החל לאבד תמיכה. העם ראה בו אחראי, בנוסף, למשבר הכלכלי בשלהי שנות ה-30 של המאה ה-19. הריסון ניצח בבחירות עם 53% מהקולות. שיעור ההצבעה בבחירות היה הגבוה ביותר שנרשם עד אז.

הריסון, בן 68, היה הנשיא המבוגר ביותר שהושבע לתפקיד עד רונלד רייגן. הוא מת לאחר חודש בתפקיד לאחר שחלה בדלקת ריאות בעת שנשא את נאום ההשבעה הארוך בהיסטוריה במזג האוויר הקפוא של חודש מרץ ללא כיסוי ראש או מעיל. הריסון היה הנשיא הראשון שמת במהלך הכהונה. נכדו, בנג'ימין הריסון, הפך לנשיא ארה"ב ב-1889.

הביטלמניה בשיא

הביטלס היו הלהקה של שנת 1964. בתוך 12 חודשים מהופעת הבכורה שלהם בארצות הברית, "ארבעת המופלאים" הפכו לסנסציה עולמית ובעקבות הצלחתם, נטבע המונח "הפלישה הבריטית". הלהקה היתה אחת המשפיעות בתולדות המוזיקה והאופנה ואת הישגיה חסרי התקדים במצעדי הפופ והרוק מתקשות להקות לרשום עד היום.

ב-5 באפריל 1964, חמישה משירי הביטלס דורגו בחמשת המקומות הראשונים של 100 השירים המובילים במגזין המוזיקה "בילבורד": 1. "Can't Buy Me Love". 2. "Twist and Shout". 3. "She Loves You". 4. "I Want To Hold Your Hand" ו-5. "Please Please Me".

את ההישג המרשים הזה הקדימו הסרט ”A Hard Day's Night” – הסרט הראשון של הביטלס, שצולם במרץ אותה שנה וגרף 1.3 מיליון דולרים בשבע הראשון להקרנתו. פסקול הסרט זינק למקום הראשון במצעדי המכירות הן בארה"ב והן בבריטניה.

בין שאר ההישגים המדהימים של הביטלס: לפחות 14 שירים של הלהקה הגיעו למקומות הראשונים במצעדים. בסוף ינואר היה זה )”I Want To Hold Your Hand"שבעה שבועות שהה במקום הראשון), אחריו ) ”I Saw Her Standing There”מקום 14). בראשון בפברואר זינק למקום הראשון "She Loves You” ומאוחר יותר באותו חודש טיפס למקום השלישי במצעדים ”Please Please Me”. בסוף מרץ, דורג במקום השני Twist And Shout”" ואחריו תפס את המקום הראשון ”Can't Buy Me Love”,. השיר כבש את המתעדים הבריטי והאמריקאי עוד לפני שנשמע אפילו ברדיו.

וההישג המדהים שהוזכר בהתחלה: חמשת המקומות הראשונים ברשימת מאה השירים המובילים של "בילבורד". בנוסף, עוד שישה שירים של הביטלס דורגו באותה רשימה ביום זה: במקום ה-31 ”I Saw Her Standing There" , 41- ”From Me To You". 46 - Do You Want To Know A Secret”. 58 - ”All My Loving”. 65 - ”You Can't Do That”. 68 - ”Roll Over Beethoven” ו-79 - ”Thank You Girl".

באותו זמן, שני אלבומים של הביטלס שהו בשני המקומות הראשונים במצעדי האלבומים: Meet The Beatles ו- Introducing The Beatles.

באו לעולם

ארתור מאריי (1895 - 1991 ) - רקדן יהודי שייסד את רשת ביה"ס היוקרתית והגדולה בעולם לריקודים סלוניים

מרגריט דיראס (1914 - 1996 ) - סופרת צרפתיה, "המאהב"

מאיה אנג'לו (1928 - ) - משוררת וסופרת אפרו-אמריקאית. אחד הקולות המובילים בספרות האפרו?אמריקאית בת זמננו

קלייב דיוויס (1932 - ) - מפיק מוזיקלי, הקים את חברת ההקלטות "אריסטה". אחראי להחתמת ג'ניס ג'ופלין, ארתה פרנקלין, ברוס ספרינגסטין, פינק פלויד ובילי ג'ואל, בארי מנילו, לו ריד, פטי סמית', וויטני יוסטון ועוד

האן סן (1951 - ) - ראש ממשלת קמבודיה

רוברט דאוני ג'וניר (1965 - ) - שחקן אמריקאי

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

הלכו לעולמם

וויליאם הנרי הריסון (1773 - 1841) - הנשיא התשיעי של ארה"ב

מרטין לותר קינג (1929 - 1968 ) - מנהיג זכויות האזרח, חתן פרס נובל

זולפיקר עלי בוטו (1928 - 1979 ) - נשיא וראש ממשלת פקיסטן בשנים 1971 -1977. הקים את מפלגת העם הפקיסטנית, אביה של בנזיר בוטו. הודח ב-1977 והוצא להורג שנתיים לאחר מכן

גלוריה סוונסון (1897 - 1983 ) - שחקנית קולנוע אמריקאית, מהכוכבות החשובות של הסרט האילם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully