וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

102 תלונות מוצדקות כנגד שופטים ב-2008

עדי שמחוביץ

2.4.2009 / 13:20

כך לפי דו"ח שנתי שהעביר נציב תלונות הציבור על שופטים לשר המשפטים, יעקב נאמן. בין המתלוננים: עורכי דינו של משה קצב

נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט אליעזר גולדברג, הגיש היום (חמישי) לשר המשפטים, יעקב נאמן ולנשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש, את הדו"ח השנתי של נציבות תלונות הציבור על השופטים. בשנת 2008 התקבלו בנציבות 1205 תלונות, בנוסף לכך, טיפלה הנציבות בעוד 98 תלונות שבירורן לא הסתיים בשנת 2007 וב-300 בקשות לעיון חוזר.

102 מהתלונות נמצאו מוצדקות, ובשיעור התלונות המוצדקות שהוגשו על בתי משפט השלום והמחוזי חלה ירידה משמעותית. בבתי משפט שלום רק 35% מהתלונות נמצאו מוצדקות בהשוואה ל-46% בשנת 2007. בבתי משפט המחוזיים רק 14% מהתלונות נמצאו מוצדקות בהשוואה ל-21% בשנת 2007. לעומת זאת חלה עלייה בשיעור התלונות המוצדקות שהוגשו על בתי המשפט המיוחדים (בית המשפט לענייני משפחה, בתי הדין לעבודה, בתי הדין הרבניים ובית הדין השרעי).

43 מהתלונות שנמצאו מוצדקות היו בעניין התמשכות הליכים ועיכוב במתן פסקי דין. בתלונה אחת התגלה כי חלפו שש שנים מיום פיתחת התיק ועד קיום הדיון הראשון בהוכחות. הנציבות קבעה כי התיק לא התנהל בצורה יעילה ופגע בזכות למשפט הוגן. תלונה אחרת הוגשה על ידי הורים של קורבן רצח על כך שבחודש פברואר 2008 הסתיים שלב הדיונים בתיק ועד היום טרם ניתנה הכרעת דין.

התייחסות גסת רוח מצד השופטת

תלונות מוצדקות הוגשו בעניין של התנהגות בלתי ראויה של שופט בזמן הדיון. אחת התלונות הוגשה על ידי נתבעת בבית משפט לתביעות קטנות, עובדת זרה, על התייחסות גסת רוח מצד השופטת בשל קשייה להתבטא בשפה האנגלית. נציבות השופטים קבעה: "על שופט הדן התביעה קטנה להפגין אורך רוח כלפי בעלי הדין שאינם מיוצגים ואינם בקיאים בדין. יפים הדברים שבעתיים דעה שמדובר בעובדת זרה, אשר עדותה מאופיינת בקשיי שפה והתבטאות". תלונה אחרת יוחסה לשופט שהתריס בתובעת שבחרה להגיע ללא ייצוג, ואמר: "האם גם את הברזים והריצוף בבית את מתקנת לבד?", על כך ציינה הנציבות: "על שופט להתבטא בלשון מכובדת ומאופקת ולא בציניות, בצורה מתנשאת, פוגעת ומעליבה". תלונה נוספת התייחסה לפגישה של שופט עם אנשי תקשורת, בלשכתו, ומסר להם חומר לכתבה. נציבות השופטים קבעה כי הדבר לא עולה בקנה אחד עם כללי האתיקה לשופטים.

בדו"ח הנציבות ישנה גם תלונה שהוגשה על ידי עורכי הדין אביגדור פלדמן, ציון אמיר ואברהם לביא, עורכי דינו של הנשיא לשעבר, משה קצב. עורכי הדין התלוננו בפני הנציבות על התנהלות שופטי בית המשפט בירושלים שישבו בדין בתיק בעניינו של קצב (בזמן הגשת הסדר הטיעון לפני כשנה) עורכי הדין הגישו את התלונה בעקבות פרסומים בעיתונות בהם התייחסות לחומר ולתרשומת פנימית שנמצאו בתיק ונמסרו לעיון עיתונאי במזכירות בית המשפט. לטענתם, החומר מלמד שבית המשפט חרץ את דינו של קצב עוד טרם הדיון בעניינו.

נציבות השופטים קיימה פגישות עם כל אחד משופטי ההרכב בה דחו השופטים טענות אלו ואמרו כי כל שנעשה, נעשה במסגרת הכנה לגיטימית של תיק לקראת דיון. גם הנציבות קבעה כי אין בחומר דבר המעיד על כך שדעת השופטים גובשה ועל כן תלונתם של עורכי הדין נדחתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully