וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרט: "בתי הכלא בזימבבואה - גיהנום"

טלי גולדשטין

1.4.2009 / 18:24

סרט תיעודי שצולם באמצעות מצלמות שהוברחו לכלא חושף את הרעב והמחלות מהן סובלים האסירים. סוהר: "אנו שומרים על שלדים"

סרט תיעודי חדש, שצולם בחשאי בזימבבואה, חושף כיצד בתי הכלא תחת שלטונו של הנשיא הרודן רוברט מוגאבה הפכו למחנות מוות בעבור אלפי אסירים, שסובלים מהרעבה וממחסור בטיפול רפואי. לפי דיווח ה"טיימס" הלונדוני, הסרט התיעודי מתאר את הגיהנום אותו חווים האסירים ב-55 מתקני הכלא בזימבבואה. התוצאה: מותם של עשרות אסירים מדי יום.

סוהר באחד מבתי הכלא מתאר בסרט את תנאי הכליאה בשני בתי כלא גדולים בבירה הרארה, נכון לסוף 2008: "נאבקים כדי להשיג מזון. האסירים ברי מזל אם הם מקבלים ארוחה אחת ביום. לעיתים, הם הולכים לישון בלי לאכול. אנו שומרים על שלדים. הם גוססים".

את הסרט הפיק ערוץ הטלוויזיה הממלכתי של דרום אפריקה SABC. הוא צולם במשך שלושה חודשים בעזרת מצלמות שהוברחו לתוך בתי הכלא. בסרט ניתן לראות כיצד צוות הכלא הופך תאים ומחסנים לחדרי מרפאה בעבור הגוססים ולבתי קברות זמניים, בהם גופות נערמות על הרצפה ותולעים שורצות בכל מקום. בנוסף, על הסוהרים ליצור קברי אחים בתוך שטח בתי הכלא על מנת להכיל את כל המתים. בבתי כלא רבים, המתים ממלאים את התאים ואין מקום לאסירים החיים.

35 אלף אסירים על 55 בתי כלא

האסירים מתארים כיצד הבריאים חיים לצד החולים, צפופים כמו סרדינים, יחד עם גופות המתים. האסירים המצולמים בסרט סובלים מהרעבה איטית וממחלות, בשל תזונה לקויה ותנאי הגיינה לקויים.

אחד האסירים לשעבר שהסכים להתראיין לסרט אמר: "המקום ההוא, אין לי מילים לתאר אותו. הדרך היחידה שאני יכול לתאר אותו זה גיהנום על פני האדמה". בדו"ח של האגודה למניעת פשיעה ושיקום בזימבבואה מאוקטובר 2008 עולה כי במדינה פועלים 55 בתי כלא, עם קיבולת של 17 אלף אסירים. אך למעשה, שוהים בבתי הכלא מעל ל-35 אלף אסירים.

מדו"ח חדש של ארגון זכויות האדם Sokwanele, שפורסם יחד עם הקרנת הסרט, עולה כי שלא כמו תושבי זימבבואה, "האסירים אינם יכולים להתחנן למזון מהעוברים ושבים, הם אינם יכולים לקטוף אוכמניות מהשיחים או לחפש בפחי הזבל. בתי הכלא בזימבבואה מהווים צורה של עינוי אכזרי במיוחד".

מספר המיתות ממחלות בבתי כלא עלה מאז שנות ה-90. בין 1998-2000, נרשמו כ-300 מיתות כל שנה, כששחפת היא המחלה הקטלנית ביותר. במאי 2004, דווח על 15 מיתות בשבוע, ושיא של 130 מיתות במרץ 2004 בבית כלא אחד בלבד. מאז החל המשבר הכלכלי והכלכלה בזימבבואה קרסה, הידרדרה מערכת בתי הכלא עוד יותר. בנוסף, אוכלוסיית האסירים סובלת משיעור גבוה של איידס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully