וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמשך המאבק על תוואי רכבת י-ם - ת"א

וואלה! ירוק

1.4.2009 / 12:26

להתנגדותה של החברה להגנת הטבע לתוואי המתוכנן מצטרף גם חתן פרס נובל פרופ' ישראל אומן, בטענה כי ישנן חלופות שלא יפגעו בערכי הטבע

בעוד תחבורה פרטית היא אחד ממקורות הזיהום הגדולים ביותר, הקמת קו רכבת מהיר בין תל אביב לירושלים הוא מבורך לכל הדעות, במיוחד לדעתם של הארגונים הירוקים. עם זאת, חשוב להקפיד שהקמת הקו לא תגרום לנזקים סביבתיים.

תוואי הרכבת עובר באחד האזורים הרגישים והערכיים ביותר מבחינה סביבתית בארץ. הוא נמצא ב"ארץ הכפירה" - מצפון לכביש ירושלים-ת"א, בין שער הגיא למעלה החמישה, שהיא חלקו של מרחב הרי יהודה שהשתמר במצבו הטבעי, כמעט ללא פיתוח. נחל יתלה ואזור "הקניון השחור" שבו, יחד עם הנחלים הסמוכים בית חנן וכפירה, הם לב ליבה של ארץ הכפירה ומיועדים להיות חלקה השמור ביותר של שמורת הטבע המתוכננת במקום.

החברה להגנת הטבע מנהלת מאבק מתמשך לשינוי תוואי קו הרכבת, בטענה שקיימות חלופות ביצוע הניתנות ליישום. אחת החלופות לגשר המתוכנן לחצות את נחל יתלה ולהמיט הרס נופי ואקולוגי על הנחל וסביבותיו, הוגשה על ידי רשות הטבע והגנים בגיבויו של מומחה בינלאומי ובעל שם למנהור ובטיחות במנהרות, ובתמיכת כל ארגוני הסביבה. חלופה זו תעבור מתחת לנחל יתלה, תוך ביטול הגשר ויתר עבודות העפר במקום הרגיש, ומניעת כל פגיעה בערכי הטבע והנוף במקום. חלופה זו, על פי דו"ח המומחה, יכולה להתבצע בלוח זמנים דומה לנדרש על פי תוכנית הרכבת, עלותה תשתווה לעלות תוכנית הרכבת ועשויה להיות אף זולה ממנה, ואין שום מגבלות בטיחותיות או תפעוליות לביצוע המנהרה והשימוש בה, בהתאם לתקנים הבינלאומיים.

כולם יכולים להשפיע

גם זוכה חתן פרס נובל לכלכלה, פרופ' ישראל אומן מהאוניברסיטה העברית בירושלים, הצטרף להתנגדות של החברה להגנת הטבע למעבר קו הרכבת תל אביב - ירושלים בנחל יתלה, וקורא למועצה הארצית לתכנון ובנייה לבחור בחלופה הסביבתית יותר – מעבר מסילת הרכבת במנהרה, מתחת לנחל, ועל ידי כך למנוע פגיעה בטבע. בהתנגדות עליה חתום פרופ' אומן נכתב, בין היתר: "בנחל יתלה, בלב האזור השמור ביותר בהרי יהודה, מתוכננת המסילה לעבור מעל הנחיל בגשר. ביצוע הגשר ודרך נדרשת לאתר יגרמו לנזק ללא תקנה לנחל ולמרחב הטבעי שסביבו... אני מתנגד בתוקף לפגיעה המיותרת במרחב נחל יתלה וקורא למועצה הארצית לאמץ את חלופת רט"ג למעבר המסילה מתחת לנחל – במנהרה...".

יום ראשון הקרוב (5.4) הוא התאריך האחרון בו ניתן להגיש התנגדויות למועצה הארצית לתכנון ובנייה ובכך להירתם למאבק בתוואי המתוכנן. ניתן גם להשפיע ולהגיש התנגדויות באמצעות אתר החברה להגנת הטבע, ואלו יועברו למועצה הארצית לתכנון ובנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully