וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: נלחמים למען הכדור

טלי גולדשטין

31.3.2009 / 8:00

וגם: הדלאי למה חצה את הגבול בין טיבט להודו, מלכי ספרד הורו לגרש את היהודים מהממלכה, מגדל אייפל נחנך וצוינה שעת החושך

הדלאי למה נס על חייו

המנהיג הרוחני של טיבט, הדלאי למה, חצה ב-31 במרץ לפני חמישים שנה, את הגבול בין טיבט להודו לאחר מסע בן 15 ימים שהחל בבירה להאסה וחצה את הרי ההימלאיה. הדלאי למה לווה בפמליה של 20 בני אדם, בהם שישה שרים מממשלת טיבט. המנהיג הרוחני נאלץ להימלט מטיבט בעקבות הכיבוש הסיני והאלימות שהפגינו רשויות סין נגד ההתקוממות הטיבטית. הדלאי למה נאלץ לנוע בחסות הלילה מפחד כוחות הביטחון הסיני.

לפי הערכות, כאלפיים בני אדם נהרגו במהלך שלושת ימי הקרבות בין הטיבטים לצבא הסיני. בתום שלושת הימים, הסתיימה למעשה ההתקוממות הטיבטית בכישלון חרוץ. הצבא הסיני חגג את הניצחון בשריפת גופות במשך 12 שעות. יום לאחר מכן, הכריזה סין כי הממשלה הטיבטית פורקה תחת החוק הצבאי והדלאי למה הוחלף בפאנצ'ן לאמה, יריבו הפרו-סיני. הסינים הודיעו על כוונתם להקים בטיבט אוטונומיה השייכת למדינה הקומוניסטית.

ממשלת הודו הציעה מקלט מדיני לדלאי למה, שהתיישב בעיר הצפונית דרמסאלה. 80 אלף טיבטים הלכו בעקבותיו ונמלטו מטיבט. מרביתם התיישבו בדרמסאלה, שקיבלה את הכינוי "להאסה הקטנה". הממשלה טיבטית הגולה בחרה להתמקם אף היא בדרמסאלה .

הדלאי למה קיבל פרס נובל לשלום ב-1989 והפך לסמל של "דרך האמצע" הדוגלת באי-אלימות ברחבי העולם כולו. שלטונות סין מאשימים את הדלאי למה ושאיפתו לעצמאות בסכסוך המתמשך. הדלאי למה הכחיש פעמים רבות את האשמות סין כלפיו. לדבריו, הוא מבקש אוטונומיה לטיבט ולא עצמאות.

גירוש ספרד

אמנת אלהמברה היתה צו מלכותי שפורסם ב-31 במרץ, 1492 על ידי המלכים הקתולים של ספרד איזבלה ופרדיננד השני. הצו הורה על סילוק כל התושבים היהודים מממלכת ספרד הרחבה עד ל-31 ביולי אותה שנה.

האוכלוסייה היהודית שגשגה בספרד תחת השלטון המוסלמי מאז המאה השמינית לספירה. השליטים המוסלמים התייחסו בסובלנות ליהודים וההגירה לספרד הלכה וגברה. ה"כיבוש מחדש" (Reconquista) היתה תהלך הדרגתי של השתלטות מלכים קתולים על ספרד המוסלמית. עד המאה ה-14, מרבית ספרד ופורטוגל היו נתונות תחת שלטון קתולי.

העוינות נגד הקהילה היהודית הלכה וגברה והתבטאה בגלי אלימות ודיכוי. אלפי יהודים ביקשו להציל נפשם ובחרו להתנצר. אלו נודעו בשם "המומרים", או הנוצרים החדשים. בתחילה נראה כי זהו פתרון מספק לבעיה התרבותית בספרד. אך עם הזמן, ההצלחה והשגשוג של משפחות מומרות אלו עוררו את זעם הכנסייה והמשפחה המלכותית.

צמרת השלטון הספרדית הפגינו חשד ועוינות כלפי היהודים. הם האשימו אותם בשיתוף פעולה עם המוסלמים. חשדות אלו גברו בגין העובדה שחלק מהיהודים המומרים המשיכו לשמור על אמונתם היהודית בהיחבא. אי הוודאות לגבי אמונתם של אותם מומרים הוסיפה אש למדורה והגבירה את האנטישמיות בספרד של המאה ה-15.

השנאה כלפי היהודים הספרדים הגיעה לשיאה בתקופת המלכים פרדיננד ואיזבלה, שנישואיהם ב-1469 הובילו לאיחוד הממלכות הספרדיות ארגון וקסטיליה. התוצאה: מדינת מלוכה אחת, מבשרת המדינה המודרנית הידועה כיום כספרד.

ב-1480 יצרו פרדיננד ואיזבלה את האינקוויזיציה הספרדית על מנת לחקור את התנהלות המומרים. אלפי יהודים מומרים נרצחו במהלך 12 שנות האינקוויזיציה. ב-1492 השלימו השניים את ה"כיבוש מחדש" על ידי כניעת גרנדה המוסלמית. אוכלוסיה יהודית גדולה התווספה עקב כך לספרד והמלוכה הספרדית החליטה לפעול. פרדיננד ואיזבלה הוציאו את צו אלהמברה פחות משלושה חודשים אחרי כניעת גרנדה. היהודים קיבלו ארבעה חודשים לעזוב את הממלכה ולקחת עימם את רכושם. מי שלא הצליח לעמוד בתאריך היעד – אחת דינו למות. גם ספרדים שסיפקו ליהודים מקלט נענשו.

כתוצאה מהצו, התפזרו יהודי ספרד באזור צפון אפריקה – המגרב. הם נמלטו גם לדרום-מזרח אירופה שם קיבלו מקלט מהשליטים העותומאניים. המומחים חלוקים בדעתם לגבי מספר היהודים שנמלטו מספרד. המספרים נעים בין 130 אלף ל-800 אלף.

גבוה, מעל העננים

ב-31 במרץ 1889, נחנך מגדל אייפל, שנבנה במיוחד לתערוכה בינלאומית, שהתקיימה בפריז ב-1889. את הרעיון להקמת המגדל הגה מהנדס הבנייה אלכסנדר גוסטב אייפל.

לבניית המגדל התנגדו רבים. עצומה שכללה 300 שמות – בהם גי דה מופסאן, אמיל זולא ואלכסנדר דומא – הוגשה במחאה לעיריית פריז. לטענת המתנגדים, צורת המגדל לא השתלבה עם הסגנון האדריכלי ששלט בפריז, שהיה מקושט ומסיבי ובנוי מאבן, לעומת מבנה המגדל שהיה חד, זוויתי, גבוה ועשוי ממתכת. היו אלו שחששו שבנייתו לא תושלם למועד פתיחת התערוכה ומההשקעה הכספית הגדולה לבנייתו. חובבי טבע טענו שהמגדל יפריע למעוף הציפורים בשמי פריז.

עם זאת, תוכנית הבניה אושרה על ידי ממשלת צרפת. משך הבניה ארך שנתיים, חודשיים ויומיים והמגדל נחנך ב-31 במרץ 1889, כשגוסטב אייפל טיפס את 1,710 מדרגות המגדל. הוא נפתח לציבור ב-6 במאי. עלות הבנייה כוסתה בתוך שנה ממכירת כרטיסי כניסה לתערוכה. המחלוקת בעניין המגדל נמשכה, ובשנת 1909 כמעט שהחלו בפירוקו. לבסוף הוחלט להשתמש בו כתחנת אלחוט ממשלתית והודות לכך ניצל המגדל.

עם השנים, קיבל המגדל את ההכרה המגיעה לו, במיוחד כאתר תיירות, והפך לאתר המפורסם ביותר בפריז ולאחד מסמלי העיר. במשך כ-40 שנה, מפתיחתו ועד הקמתו של מגדל האמפייר סטייט בילדינג בניו יורק (1930), היה מגדל אייפל – המתנשא לגובה של 300 מטרים ושוקל 7,000 טונות - המבנה הגבוה ביותר בעולם.

באנו אור לגרש

מבצע "שעת כדור הארץ" למען המלחמה בהתחממות הגלובלית יצא לפועל בפעם הראשונה באוסטרליה ב-2007. 2.2 מיליון בני אדם השתתפו ב"שעת כדור הארץ" הראשונה ב-31 במרץ, 2007 בעיר סידני. מאז הפך למבצע עולמי בו השתתפו יותר מ-50 מיליון אנשים ברחבי העולם.

היום הזה נקרא "יום הבחירות לכדור הארץ". מי שיכבה את האורות מצביע עבור כדור הארץ, ומי שלא - מעדיף את ההתחממות הגלובלית, כך על פי הקרן העולמית לשימור הטבע. לטענת הקרן, יש לכבות את האורות כדי לעורר מודעות בצורך לחסוך באנרגיה ובכך להפחית בפליטת גזי החממה, שגורמים לשינוי האקלים.

ביום ראשון האחרון, האורות בכ-80 ערי בירה כבו למשך כשעה, לציון המלחמה העולמית בהתחממות גלובלית. בישראל, בניגוד לשנה שעברה, לא הודיעה אף רשות מקומית על השתתפות במבצע. הארגונים הסביבתיים בישראל החליטו לציין את האירוע ביחד עם אירועי יום כדור הארץ, שייערך ב-22 באפריל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

באו לעולם

רנה דקארט (1596 – 1650 ) - פילוסוף צרפתי בן המאה השבע עשרה . נחשב לאבי הפילוסופיה והמתמטיקה המודרנית

אנדרו מרוול (1621 – 1678 ) - משורר אנגלי בן המאה ה?17

יוהן סבסטיאן באך (1685 – 1750 ) - מלחין גרמני מתקופת הבארוק. נחשב לאחד הנגנים והמלחינים הגדולים ביותר בכל הזמנים

פרנץ יוזף היידן (1732 – 1809 ) - מלחין אוסטרי, מחשובי המלחינים בתקופה הקלאסית

ניקולאי גוגול (1809 – 1852 ) - סופר ומחזאי רוסי יליד אוקראינה. מגדולי הסופרים הרוסיים בכל הזמנים

ז'אן קוקטו (1925 – 1963 ) - משורר, סופר, מחזאי ובמאי קולנוע צרפתי. ממובילי זרם האוונגרד

אל גור (1948 - ) – סגן נשיא ארה"ב לשעבר וחתן פרס נובל לשלום

ריאה פרלמן (1948 - ) – שחקנית אמריקאית ואשתו של השחקן דני דה ויטו. גילמה את המלצרית קרלה בסדרת המופת "חופשי על הבר"

יואן מקרגור (1971 - ) – שחקן סקוטי. התפרסם הודות לתפקידו הראשי בסרט "טריינספוטינג"

הלכו לעולמם

אלינור מאקווטינה (1121 – 1204 ) - אשת מלך צרפת, אשת מלך אנגליה ואמם של שני מלכי אנגליה

ג'ון דאן (1572 – 1631 ) - מגדולי המשוררים האנגלים

סר אייזיק ניוטון (1643 – 1727 ) - פיזיקאי ומתמטיקאי אנגלי, אשר נחשב לאחד המדענים הגדולים בכל הזמנים

ג'ון קונסטבל (1776 – 1837 ) - צייר בריטי, ידוע בציורי הנוף שלו

שרלוט ברונטה (1816 – 1855 ) – אחת הסופרות האנגליות המפורסמות והטובות בכל הזמנים. בין ספריה: "ג'יין אייר", ו"וילט". אחותן של אמילי ואן ברונטה, שהיו סופרות גם כן.

אנה פרנק (1929 – 1945 ) - הנערה היהודיה שנספתה בשואה, והתפרסמה בזכות יומנים שכתבה בדירת מיסתור באמסטרדם

ג'סי אוונס (1913 – 1980 ) - אתלט אפרו-אמריקאי ומגדולי האתלטים בכל הזמנים. זכה בארבע מדליות זהב באולימפיאדת ברלין 1936

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully