וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: על שב"כ לחשוף פגיעה בזכויות עצירים

עדי שמחוביץ

30.3.2009 / 12:49

ארגוני זכויות דורשים שהשב"כ יגלה את היקף השימוש בצווים למניעת מפגש בין עצירים ביטחוניים לעורכי דינם ויאפשר ביקורת ציבורית

ארגון יש דין והתנועה לחופש המידע עתרו בשבוע האחרון לבג"ץ בדרישה שהשב"כ ומשרד ראש הממשלה יחשפו נתונים סטטיסטיים הנוגעים להיקף השימוש שעושה השב"כ בנוהל הגבלת מפגש עצירים ביטחוניים עם עורכי דינם. על פי החקיקה הצבאית בגדה המערבית, מוסמכים בעלי תפקידים בשב"כ למנוע מפגש עציר עם עורך דינו למשך 30 יום, באמצעות צו.

העתירה אינה מבקשת לבטל את הנוהל, אך היא דורשת להביא לידיעת הציבור את היקף השימוש בו כדי לאפשר ביקורת ציבורית בנושא, שכן מניעת פגישה בין עציר לעו"ד מהווה פגיעה קשה בזכויות העציר. ארגון יש דין פנה באוקטובר 2007 למשרד ראש הממשלה בבקשה לקבל נתונים אלו. המשרד השיב בשם השב"כ כי חוק חופש המידע אינו חל על השב"כ ועל כל מידע שהשב"כ מחזיק בו. בעתירה נטען כי אמנם חוק חופש המידע פוסל מסירת מידע המצוי בידי השב"כ, אך החוק אינו מתייחס לתוכן המידע המבוקש.

"אין לפטור את המשיבים מחובת גילויו של מידע חיוני להגנה על זכויות אדם, מידע שיש בו עניין ציבורי רב ושאין בגילויו משום חשש כלשהו לפגיעה בביטחון המדינה. אימוץ ההנחה כי ישנם גופים הפטורים מראש מחשיפה ציבורית של כל מידע הנוגע לפעולתם הינה פרשנות אבסורדית ומרחיקת לכת. העניין הציבורי בגילוי המידע גובר על כל טעם בדחיית העתירה". השופט אליקים רובינשטיין הורה למשרד ראש הממשלה ולשב"כ להשיב לעתירה תוך 45 יום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully