וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר אירני לשעבר: "תוך שנתיים ייפול המשטר"

נעמה טלמור

30.3.2009 / 10:20

אייתוללה אירני גולה אמר בכנס בחיפה כי יש באירן כוחות שיכולים להפיל את השלטון. "הצעירים מתעניינים פחות בתעמולה נגד המערב"

"אני מבטיח שבתוך שנתיים המשטר באירן ייפול", אמר היום (שני) אייתוללה ד"ר מהדי האירי חורשידי, גולה אירני שהיה חבר בממשלתו של מנהיג המהפכה חומייני, בכנס הבינלאומי "מבט על אירן" באוניברסיטת חיפה. "אנחנו לא צריכים שום גורם זר שיחליף בשבילנו את המשטר. אנחנו צריכים ויכולים לעשות את זה לבד. יש באירן כוחות שיכולים לזעזע ואף להפיל את השלטון. יש עוד גורמים שרוצים להפריד את הדת מהמדינה. ביניהם יש אנשי דת, מרצים באוניברסיטה, שופטים וחברי פרלמנט".

אייתוללה חורשידי היה שר המשפטים בממשלתו הראשונה של חומייני, וריצה חמש שנות מאסר לאחר שמתח ביקורת על המשטר. חורשידי מאשים את המשטר הנוכחי בכך שהוא האחראי לחוליי החברה באירן. חורשידי רואה במצב הכלכלי באירן גורם חשוב בערעור השלטון. "יש עליית מחירים פעמיים ביום ויש אינפלציה של יותר מ-50%. ראינו בעבר שלטונות עריצים שהצליחו להחזיק מעמד לאורך זמן, אבל שם היה מצב כלכלי סביר. המצב הכלכלי הבלתי אפשרי באירן, יחד עם הרצונות של הצעירים, גורמים לכך שהדבר היחיד ששומר על השלטון הוא הצבא, אבל כמה זמן המצב הזה יכול להימשך?", תהה חורשידי.

חורשידי התייחס גם למצבה של ההשכלה הגבוהה באירן ואמר כי "50% מהמקומות באוניברסיטה שמורים למקורבים לשלטון, וכדי להתקבל במקומות הנותרים המועמדים צריכים לעבור מבחנים בעלי אופי פוליטי שכלל אינם קשורים לחומר הלימוד. אייתוללה מכובד בן 106, שכבר לא רואה ולא שומע, קבע שאסור להשתמש בלווין מכיוון שיש שם רק סרטים בעלי אופי מיני. במשך 15 שנים אסור היה להפעיל מכשירי וידאו כי אנשי הדת חששו שהצעירים ישתמשו בהם כדי לצפות בסרטים מיניים".

"לשמחתי, היום 30 מיליון הצעירים כבר מתעניינים פחות בתעמולה של השלטון נגד המערב", אמר חורשידי. לדבריו, השלטון מפחד מהשאיפות והרצונות של הצעירים כי הוא אינו מסוגל לעמוד בדרישותיהם. לסיכום התייחס האייתוללה לסיכוי של חידוש הקשרים עם אירן: "לממשלה החדשה שתקום באירן יהיו קשרי ידידות עם ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully