וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו במפה ואנחנו נשארים במפה"

דניאל זילברברג

30.3.2009 / 8:40

וגם: להקות ארבה פושטות על העיר, נחנך מוזיאון ת"א על שם צינה דיזנגוף ונמל העיר נפתח לשימוש אזרחי. פרק נוסף של השבוע לפני - במלאת 100 שנה לתל אביב

1915 - ארבה מכה את העיר

בשבוע הראשון של אפריל 1915 פשטו על תל אביב להקות ארבה שהסופר אלתר דרויאנוב כינה " ענן בלהות של רעב". הארבה הגיעו לשכונות הדרום, אכלו את עצי הנוי, הרסו את הצמחייה בשדרות רוטשילד ואת גינות הירק.

חודשיים עד שהצליחו למגר את התופעה ולחסל את הארבה. בשל המכה מחירי המזון האמירו לקראת הקיץ, מה שהחריף את המחסור שכבר היה בעיר עקב מלחמת העולם הראשונה. תושבים רבים עזבו את תל אביב, מה שהוריד באופן קיצוני את מחירי השכירות, דבר שפגע קשות בבעלי הדירות.

1932 - חנוכת מוזיאון תל אביב

צינה דיזנגוף, אשתו של ראש העיר הראשון, נפטרה ב-1930 ומאז הונצחה על ידי בעלה מאיר דיזנגוף במבנים ומוסדות רבים בעיר. עקב אהבתה הגדולה לאמנות, דיזנגוף חשב כי מן הראוי להקים לזכרה מוזיאון אמנות, וכך ב-2.4.32 נחנך מוזיאון בביתו בשדרות רוטשילד 16.

על מנת ליצור למוזיאון שם, דיזנגוף גייס אמנים יהודים מהארץ והתפוצות שישתפו עמו פעולה, ביניהם ראובן רובין, נחום גוטמן , ואפילו ביאליק, שעמד בראש הועד הזמני. מארק שאגאל, לעומת זאת, דחה את הצעתו של דיזנגוף להיות חלק מועד ההקמה לאחר שהתגלה לו שדיזנגוף עומד לקבל גם רפרודוקציות למוזיאון ובכך לא לעמוד בסטנדרטים שלו.

המוזיאון כל כך הצליח שהרחיבו אותו לבית הסמוך, עד שהועבר ב-1971 למקומו הנוכחי בשדרות שאול המלך.

1938 - נמל תל אביב נפתח

בשבוע הראשון של אפריל 1938 עוגנת ספינה בנמל תל אביב החדש, ומחכה להוריד אל החוף נוסעים בפעם הראשונה. עד תחילת 1938 הנמל האזרחי הרשמי היחיד בארץ היה בחיפה, וזו היתה הפעם הראשונה בה נמל תל אביב נפתח לנוסעים אזרחיים.

נמל תל אביב נפתח בטקס חגיגי ב-22.2.38, אך עד תחילת אפריל לא הצליחו לעגון שם עקב תנאי מזג אויר קשים. במאי באותה שנה עגנה ספינה עם עולים חדשים מאירופה, וזו היתה הפעם הראשונה שירדו עולים בתל אביב. הפעילות האזרחית בנמל המשיכה רק עד 1940, ואז הוא נסגר שוב ופרק רק מטענים לשימוש הצבא הבריטי.

1977 - מכבי זוכה בגביע אירופה לאלופות

מכבי תל אביב זוכה בגביע אירופה לאלופות בפעם הראשונה בהיסטוריה לאחר ניצחון בגמר על מובילג'ירג'י וארזה 77:78. בדרך לגמר ניצחה הקבוצה את אלופת ברית המועצות, צסק"א מוסקבה, בתוצאה 79:91, במשחק ההיסטורי בווירטון. לאחר הניצחון על הרוסים טבע כוכב הקבוצה, טל ברודי, את אחת האמירות הידועות ביותר של עולם הספורט הישראלי – "אנחנו במפה ואנחנו נשארים במפה, לא רק בספורט, בהכל!".

קבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב הוקמה בראשית שנות ה-30 כחלק ממועדון הספורט מכבי תל אביב, שנוסד ב-1906. בשנותיה הראשונות פעלה בשכונת שפירא, אך בהמשך עברה למגרש ברחוב מכבי בעיר. מגרש זה, שהיה רעוע ועקום (קווי המגרש לא היו מקבילים ליציע), שימש אותה עד להקמתו של איצטדיון יד אליהו ב-1963 וגדלו בו דורות של כדורסלנים.

מכבי היתה הקבוצה הישראלית הראשונה ששיחקה במשחקי גביע אירופה לאלופות ב-1958. ב-1967 העפילה לראשונה לגמר גביע אירופה למחזיקות גביע, אך הפסידה במשחק כפול לאותה וארזה, עליה גברה מכבי כעבור עשור. בסך הכל זכתה מכבי ב-47 אליפויות מדינה, 36 גביעים, 5 גביעי אירופה וגביע בין יבשתי אחד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully