וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גייטס: "הידברות עם אירן לא תעזור"

טלי גולדשטין

29.3.2009 / 18:25

שר ההגנה האמריקאי, יצא נגד מדיניות הפתרון הדיפלומטי של אובמה ואמר כי "רק סנקציות נוספות יגרמו לאירן לזנוח את תכנית הגרעין"

שר ההגנה האמריקאי רוברט גייטס אמר היום (ראשון) בראיון לרשת "פוקס" כי הדרך היחידה לגרום לאירן לעצור את תוכנית הגרעין שלה היא להטיל עליה סנקציות נוספות. לטענתו, אירן לא תגיב למאמצים הדיפלומטיים בסוגיה, אותם משקיעה ארצות הברית באחרונה.

גייטס, שסתר בדבריו את עמדתו של הנשיא ברק אובמה, אמר: "אני באמת ובתמים סבור שהצלחה בנושא תירשם אם נטיל על אירן עוד סנקציות כלכליות ולא באמצעות דיפלומטיה. בדיפלומטיה ניתן יהיה להשתמש אחרי שמספיק סנקציות כלכליות יוטלו על אירן. אז תיצור הדיפלומטיה חלון הזדמנויות, דרכו תוכל אירן להיכנס, אם תבחר לעשות כך", הוסיף שר ההגנה.

באחרונה גברו המאמצים הדיפלומטיים מצד ארה"ב כלפי אירן, בהובלת הנשיא אובמה. האחרון אמר עוד במהלך קמפיין הנשיאות שלו כי יפתח בשיחות עם אירן, ומדינות עוינות אחרות, עם היבחרו. בשבוע שעבר הגדיל אובמה לעשות ופרסם קלטת וידאו המיועדת לעם האירני. הפנייה חסרת התקדים פורסמה עם תרגום בשפה הפרסית.

"אנחנו מבקשים תהליך אמיתי שמבוסס על כבוד הדדי", אמר אובמה בפנייה הישירה לעם האירני. לדבריו, ארצות הברית רוצה שאירן "תתפוס את מקומה הראוי בקהילת האומות", אך עם זאת הוא הדגיש שעל אירן למלא את חלקה בדרך לפיוס. "יש לכם את הזכות הזו – אך היא מלווה באחריות אמיתית, המקום הזה לא יושג על ידי נשק או טרור, אלא דרך פעולות של שלום שיראו את הגדולה האמיתית של העם והתרבות האירנית". "גדולה זו איננה נמדדת ביכולת להשמיד, אלא ביכולת לבנות וליצור", טען אובמה בהתייחסו לתוכנית הגרעין האירנית.

עם זאת, נראה כי לא כל החברים בממשלת אובמה מסכימים עם האופטימיות שהוא מגלה.

"לא ניירט טיל צפון קוריאני"

גייטס התייחס בראיון גם לנושא תוכנית הגרעין של צפון קוריאה והודעתה כי היא עומדת לשגר בקרוב לוויין תקשורת לחלל. לדברי גייטס, אין דבר שארה"ב יכולה לעשות לגבי תוכנית המדינה הקומוניסטית לשגר לוויין, זאת למרות שלפי כל המומחים, שיגור הלוויין הוא כיסוי לשיגור טיל בליסטי לטווח ארוך, שמסוגל לשאת ראש נפץ גרעיני.

כשנשאל גייטס האם לדעתו צפון קוריאה מסוגלת לשיגור טיל עם ראש נפץ גרעיני, ענה שר ההגנה: "אני סבור שזו הכוונה שלהם לטווח הארוך. אני בספק אם הם אכן מסוגלים לעשות זאת בשלב זה". עוד הוסיף גייטס כי לארה"ב אין שום כוונות ליירט טיל צפון קוריאני, אלא אם כן אחד כזה יעשה דרכו לכיוון הוואי. לדבריו, צפון קוריאה אינה מסוגלת לשגר טיל שיגיע לחוף המערבי של ארה"ב או לאלסקה.

גייטס טען כי המאמצים הדיפלומטיים של ארה"ב ומדינות מערביות נוספות, שמטרתם לגרום לצפון קוריאה לעצור את תוכנית הגרעין שלה, לא יצלחו – בדומה לאירן. "אם זוהי קבלת הפנים של קים ז'ונג איל את הנשיא החדש בארה"ב, שיגור טיל ואיום לניסוי גרעיני, לדעתי זה אומר הרבה על המשטר בצפון קוריאה. רק עונשים כלכליים נגד צפון קוריאה ישפיעו", טען גייטס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully