וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הזיהום: חקירה פלילית נגד עיריית אור יהודה

אייל דץ

29.3.2009 / 17:37

גורמים נוספים יוזמנו לשימוע במשרד להגנת הסביבה ותיבדק מידת אחריותם לזרימת הביוב לים. התרעה נשלחה גם לראש עריית אל שאג'ור בשל חוסר טיפול בשפכים

האם נמצאו האחראים לזיהום חופי תל אביב- יפו והרצליה? המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה תפתח בחקירה פלילית כנגד עיריית אור יהודה בגין התקלה במערכת הביוב אשר הביאה לזיהום נחל איילון וחופי הערים תל אביב-יפו והרצליה. כך הודיע היום (ראשון) מנהל מחוז תל אביב שבמשרד להגנת הסביבה, ברוך ובר. ההחלטה לפתוח בהליך פלילי התקבלה לאחר שימוע שערך ובר לנציגי עיריית אור יהודה לפני מספר ימים. על רקע ההחלטה, זימן המשרד להגנת הסביבה לשימוע בשבוע הקרוב גם את עיריית קריית אונו, איגוד ערים דן לתברואה וחברת אקולוג'י (חברה למיחזור פסולת בניין) לצורך בדיקת אחריותם של גורמים אלו לזיהום.

בשימוע הסוער שנערך בשבוע שעבר טען דוד יוסף, ראש עיריית אור יהודה כי עם היוודע דבר התקלה במערכת הביוב, הוא נתן מיד הנחיה לאנשי המקצוע בעירייה לצאת אל השטח. לטענתו, היום רק יום או יומיים שהעירייה לא פעלה בהם. בנוסף טען יוסף כי עם היוודע לו דרך התנהלות מנכ"ל העירייה, ובכלל זה הנחייתו להפסיק בטיפול בתקלה, פיטר אותו. לדבריו, עיריית אור יהודה אינה מתפשרת בנושאי איכות סביבה וכי "הוא נכנס לעובי הקורה לשם הטיפול". ראש העיר ציין כי הורה לגזברות להעביר כספים לטיפול בתקלה. לדבריו, לא היתה כל התרשלות או הזנחה מצד העירייה בטיפול בתקלה.

ערימת פסולת מ-2006 גרמה לפיצוץ הצינור

ובר מצידו טען, כי מדובר בשלושה שבועות בהם העירייה לא פעלה, ולא "יום או יומיים" כפי שראש העירייה טוען. ובר ציין כי אירעו תקלות רבות בקו הביוב המדובר במהלך השנים האחרונות, וכי בעקבות תקלה שאירעה בקו בשנת 2003 אשר גרמה להזרמת ביוב לנחל איילון, נשלח צו לתיקון המעוות על ידי רשות המים. לדבריו, העירייה לא פעלה על פי הצו ולכן רשות המים תיקנה את התקלה.

ובר גם התייחס בשימוע לטענות של עיריית אור יהודה לפיהן מי שאשמים במצב הם האחראים על אתר חירייה, זאת משום שקבירת האשפה מתחת לשכבות של אדמה הביאה בסופו של דבר לקריסת צינור הביוב. ובר קבע כי קיימת רשלנות של עיריית אור יהודה שלא התריעה כי מעל הקו הביוב המצוי בפיקוחה, הונחה ערימת פסולת. לדברי מנהל המחוז, ערימת הפסולת הונחה במקום משנת 2006. בסופו של השימוע החליט כאמור ובר לפתוח בהליך פלילי נגד העירייה.

עמותת צלול ניהלה מאבק עיקש להביא לחקירת הנושא. עזר פישלר, סמנכ"ל העמותה אמר היום כי "אנו שמחים על החלטתו של המשרד להגנת הסביבה לפתוח בחקירה פלילית כנגד האחראים לפריצת הביוב. עם זאת, יש לזכור כי באמצעות ניירות החקירה לא ניתן לעצור את הזיהום. על הגורמים הרלוונטים, אשר בידם לפתור את המשך הזרמת הביוב, לפעול ללא דיחוי בטרם תבוטל עונת הרחצה בחופי ת"א."

גם ראש עיריית אל שאג'ור על הכוונת

בתוך כך, היום (ראשון) הודיע מנהל מחוז צפון של המשרד להגנת הסביבה, שלמה כץ, כי הוא הוציא התרעה לראש העיר של אל שאג'ור, בשל גרימת זיהום סביבתי עקב הזרמת שפכי העיר לסביבה ללא טיפול. לטענת המשרד, השפכים המוזרמים מהעיר עלולים לגרום לזיהום חוף העיר עכו והנחלים שגור, חילזון ונעמן. במשרד מציינים כי אין זו הפעם הראשונה בה הם מתריעים בפני העירייה על חוסר תחזוקה של מערכות הביוב הפנימיות שבתחומה, וכי נגד ראש העיר הקודם ננקטו אף פעולות אכיפה פלילית.

בינואר 2008 הגישה עמותת "אדם טבע ודין" עתירה מנהלית נגד עיריית שאג'ור והעומד בראשה, בשמה ובשם נציגי התושבים, בדרישה לסילוק מיידי של מפגעי הביוב הקשים ולהסדרה תשתיתית של מערכת הביוב. עם הגשת העתירה החל תהליך של משא ומתן בין אט"ד ונציגי התושבים לבין העירייה, והושג הסדר לפיו התחייבה העירייה לבצע מספר פעולות לרבות הנחת קו ביוב חדש, תחזוקת המשאבות הקיימות, חיבור לרשת החשמל והתקנת משאבות חדשות.לטענת אט"ד, במשך הזמן נראתה התקדמות ועמידה חלקית בהתחייבויות העירייה, אך לא הושג פתרון שלם לבעיה, והביוב ממשיך לזרום.

תגובת העירייה טרם נתקבלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully