וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל חוגגת את יום העצמאות ה-61

ליה פן

28.3.2009 / 20:41

מדליקי המשואות ביום בעצמאות ה-61 לישראל היו נציגים שתרמו לבנייתה והוויתה של תל אביב. חוגגים עצמאות בסימן 100 שנים לעיר

לאחר תום יום הזיכרון נפתחו הערב (שלישי) חגיגות יום העצמאות ה-61 למדינת ישראל בכל רחבי הארץ. מוקדם יותר נערך טקס הדלקת המשואות המסורתי. הטקס נערך השנה בסימן "100 שנה לעיר העברית הראשונה תל אביב". כמדי שנה, התקיים טקס הדלקת משואות בהר הרצל, רק שהפעם מדליקי המשואות היו כולם נציגים "שתרמו כל אל אחד בתחומו לבנייתה, קידומה והוויתה של העיר תל אביב-יפו".

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין אמר בטקס הדלקת המשואות כי "הגאווה הדומעת של כל אחד מאתנו, כאן, בהר הזיכרון הלאומי, ובכל מקום בו פועם לב ישראלי, ברגע המיוחד הזה, בו מונף הדגל, מחצי התורן - אל ראשו, ברגע בו אנו עוברים מקודש לקודש, מ'יזכר' ל'הלל', היא, המספרת את סיפורו האמיתי של היום הזה, ומוכיחה לנו, מה עמוק מקומו, בלבב פנימה".

לדברי ריבלין, "ישראל של 2009 אינה פחות מרשימה מישראל של 1949. להפך, היא דמוקרטית יותר, היא פתוחה יותר, והיא גם יהודית יותר בזהותה ובתרבותה. היא סובלנית יותר, היא מתוחכמת הרבה יותר, והיא דמגוגית קצת פחות. משפחות כבר פחות נקרעות בה בגלל ויכוחים, למרות שהפוליטיקה עדיין מלהיטה כאן את הרוחות, ובצדק. ישראל של 2009 אולי אידיאולוגית פחות, אבל יש בה הרבה יותר אידיאליסטים. האידיאולוגיה שלהם אולי פחות מנוסחת, פחות אדוקה, אבל היא אנושית יותר, אוהבת יותר, קשובה יותר לבני האדם", אמר ריבלין, "ישראל של 2009 אולי לוקחת את עצמה פחות ברצינות, אבל היא לא שוכחת לרגע איפה היא חיה. היא אולי צינית יותר, אבל הרבה יותר מפוכחת".

יו"ר הכנסת ייחד את הדלקת המשואה למען החייל החטוף גלעד שליט. "גלעד שליט שעדיין לא שב מן המשימה שאליה יצא בשליחותנו, ושאנו, כמדינה, כעם, וכבני אדם, איננו שוכחים לרגע, כי סיפורו של יום העצמאות, הוא גם סיפורה של שבועת הנאמנות, שבין המדינה, ובין חייליה".

רשימת המדליקים

שלמה להט (צ'יץ') - ראש העיר השמיני של תל אביב אשר כיהן בתפקיד במשך 20 שנה.

פרופסור מנחם גוטמן - בנו של האמן נחום גוטמן, יליד תל אביב, אשר עיצב בין השאר את סמל העיר תל אביב ותיעד את ימיה הראשונים של העיר והתפתחותה. גוטמןהוא פרופ' לביוכימיה באוניברסיטת תל אביב.

לאה מג'רו מינץ - נכדתו של שמעון רוקח, ממקימי שכונת נווה צדק, השכונה בה נולדה וחיה עד היום. חוץ מהייחוס המשפחתי, לאה היא ציירת ופסלת ויצירותיה מוצגות בתערוכות בארץ ובעולם.

יבגניה דודינה - שחקנית אשר עלתה לארץ ב-1990. דודינה היא מהשחקניות הבולטות בתיאטרון "גשר", והשתתפה בהצגות רבות, סרטים וסדרות טלויזיה.

עמיקם גורביץ' - קריין, מגיש ועורך תוכניות רדיו. גורבי'ץ, יליד תל אביב, ממעצבי טקס הדלקת המשואות וממשתף קבוע בו.

יאיר רוטלוי - משפחתו של רוטלוי הקימה את המפעל התעשייתי הראשון הגדול בתל אביב, לודג'יה. חוץ מעיסוקיו התעשייתים, רוטלוי כיהן ביו"ר "אל סם" וכחבר בהנהלת אלו"ט.

שולה וידריך - חוקרת תולדות תל אביב, בתיה, אדריכליה ותושביה. וידריך הגדילה לעשות וקראה לבתה הקטנה תל-אביב.

נזריאן יוסף וינס - איש עסקים ופילנטרופ אשר עלה לארץ מטהרן ב-1949. וינס פועל לקידום פרויקטים בתחום החינוך, ומנהל קרנות לסיוע לאוכלוסיות נזקקות, קשישים, חיילי צה"ל וסטודנטים.

קובי אוז - מוזיקאי, סולן להקת טיפקס, יוצר וסופר, יליד שדרות אשר חי ויוצר היום בתל אביב.

חיים אדלר - חזן העיר תל אביב, בוגר האקדמיה למוזיקה דתית יהודית בתל אביב.

את משואת בני הנוער הדליקו שניים:
מיכל מירון - בת 17, דור שלישי לניצולי שואה, חניכה בתנועת הנוער בני עקיבא. מירון פעילה בעמותת "שכן טוב" העוזרת למשפחות קשות יכולת.

אנג'ליקה יואבוב - חברה בסניף "המחדשים" לנערים עובדים של תנועת הנוער העובד והלומד ביפו, ומשתתפת בקבוצה שבה פועלים יחד יהודים, נוצרים ומוסלמים, בהדרכת ילדים משכונת יפו ד'.

הרחובות שנסגרו

לרגל החגיגות נחסמו לתנועה הרחובות הבאים ברחבי הארץ: בחיפה, אזור הספורטק; בנתניה, שדרות בן גוריון וכל הרחובות סביב כיכר העצמאות; בתל אביב, רחוב אבן גבירול, משדרות שאול המלך עד רחוב ארלוזורוב, וכל הרחובות סביב כיכר רבין; בבת ים, טיילת בן גוריון וכל הכבישים המובילים אליה; בירושלים, רחוב המלך ג'ורג', מכיכר פריז עד רחוב יפו, רחוב יפו, מכיכר צה"ל עד רחוב המלך ג'ורג', ורחוב ההסתדרות ושמאי; בבאר שבע, שדרות טראגר, מרחוב ויצמן עד רחוב וינגייט, שדרות שז"ר ודרך המשחררים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully