וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: השלום מחייב אותנו וזה לא ישתנה

ניר יהב, קהיר

30.3.2009 / 11:16

בראיון לוואלה! חדשות מבהיר דובר משרד החוץ המצרי כי השלום יתחמם רק לאחר פיתרון הסכסוך עם הפלסטינים. "השלום בינינו הצליח"

קהיר. מצרים לא ציינה השבוע 30 שנים לחתימת הסכם השלום עם ישראל בטקס רשמי. היא הסתפקה בשיגור שגרירה בישראל, יאסר רידא, להשתתף בטקס של משרד החוץ לרגל האירוע. מי שמכיר את יחסי מצרים-ישראל ב-30 השנים האחרונות, לא יופתע. כך נוהגת מצרים הרשמית מדי שנה. את החגיגות והטקסים הגדולים היא משאירה לישראל, אולם היא מעדיפה את השלום שלה איתנו קורקטי, צונן אך מאוד מאוד יציב.

יגידו מה שיגידו המקטרגים (המעטים) מישראל והמקטרגים (הרבים) ממצרים, שתי האויבות המרות של פעם מצליחות לשמור בקנאות על השלום. לא המלחמות, לא המבצעים הצבאיים, לא חילופי השלטון בישראל, לא הטרור ולא הלחצים מבחוץ ומבית ישכנעו את נשיא מצרים חוסני מובארק לוותר עליו. גם בשבוע שעבר, שבו תקפו העיתונים במצרים את ממשלת הימין "המסוכנת" בישראל ואת עדויות החיילים ממבצע "עופרת יצוקה", נמסר לנו כי למצרים אין כל כוונה להתנער מהשלום עם ישראל.

בראיון שהעניק לוואלה! חדשות דובר משרד החוץ המצרי חוסאם זכי לציון 30 שנה לחתימת הסכם השלום בין שתי המדינות, הוא הבהיר כי רק לאחר פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני יהפוך השלום ל"שלום חם". אם ישראל תקבל את היוזמה הערבית, הוא הוסיף, היא תשתלב "באופן נורמלי" במזרח התיכון.

"השלום בין ישראל למצרים הצליח", פתח זכי. "הוא יציב מאוד, הוא מחזיק מעמד כבר 30 שנה, שתי המדינות מאמינות ביחסי השלום הללו, יש בינינו קשרי סחר, יש בינינו יחסים דיפלומטיים ולא רק ברמה של ייצוג דיפלומטי וחילופי שגרירויות, ועוד ועוד. יחד עם זאת, ברור שהכיבוש הישראלי של השטחים הפלסטינים ימשיך למנוע מהשלום להגיע לפוטנציאל המלא שלו".

אז לאחר שייפתר הסכסוך הישראלי-פלסטיני, השלום הקר בין ישראל למצרים יתחמם?

"זוהי מהותה של יוזמת השלום הערבית. אם ישראל אמיצה מספיק לקחת את הצעד הזה למען השלום, לסגת מהשטחים ולפתור את הסוגיה הזו, לא רק מצרים אלא כל שאר מדינות ערב (יחתמו על הסכם שלום עם ישראל – נ.י). תאר לך שיוקמו בישראל שגרירויות של סעודיה, מדינות המפרץ, מדינות צפון אפריקה, סוריה, לבנון... זו תהיה התקדמות משמעותית במצב במזרח התיכון. זה יהיה היסטורי. אבל בשביל זה עליכם לקחת את ההחלטות הנכונות".

רבים בישראל עדיין תוהים מדוע נשיא מצרים חוסני מובארק לא מגיע לביקור בישראל.

"הוא נשאל על כך בעבר והוא אמר שאם ביקורו בישראל יסייע לשים קץ לסכסוך הישראלי-ערבי ויוביל לשלום, הוא יעשה זאת. זו עמדה ידועה והיא לא תשתנה. אגב, הוא ביקר בישראל בהלוויתו של ראש הממשלה יצחק רבין".

ומה באשר ליציבות משטרו של מובארק? האם אין סכנה שיעלו לשלטון גורמים שיתנערו מהסכם השלום?

"מצרים היא המדינה הקדומה בעולם. זו מדינה שמכבדת את ההתחייבויות שלה. ההתחייבות להסכם שלום היא התחייבות של המדינה. השלום מחייב את מצרים כמדינה, וזה לא הולך להשתנות".

"אל תפחדו מהעולם הערבי"

האם מצרים היתה רוצה לראות יותר תיירים ישראלים?

"יש לנו תיירים ישראלים, אבל רובם נשארים בסיני, שזה דבר מובן. חשוב שהקוראים שלך יבינו שנושא התיירות נוגע בעצב חשוף. אם האנשים ירגישו בנוח, תרגיש זאת. אם האנשים לא ירגישו בנוח, תרגיש זאת גם כן. המצריים מטבעם הם אנשים מסבירי פנים, נחמדים, חייכנים. הרי החיוך שלנו הוא דבר מוכר בכל רחבי העולם. על אף המצב הכלכלי ועל אף קשיים נוספים, איננו מאבדים את החיוך.

יחד עם זאת, חשוב לומר שהנושא הפלסטיני נמצא בראש ובלב של רוב המצרים ותמצא את זה גם מתורגם מדי פעם למילים. על כך אנחנו מדברים בעצם - זוהי המהות של יוזמת השלום הערבית. ברגע שזה ייפתר, ישראל תשולב באופן נורמלי במזרח התיכון. אתם תשכחו את הימים שבהם ישראל הייתה מבודדת ולא נחשבה כחלק מהאזור. זה ישנה לגמרי את כל הדינמיקה באזור. על כן אנחנו קוראים לכם להיענות לקריאה הערבית, להבין מה הפלסטינים רוצים, לא להחזיק בשטחים, לשחרר את הפלסטינים, הם רוצים לחיות בעצמאות. אני מקווה שהציבור הישראלי יבין את מה שאנחנו מדברים".

מה המסר המרכזי של מצרים לישראל לרגל 30 שנה לשלום?

"כפי שהצלחתם להשיג שלום עם מצרים, וכפי שהצלחתם להחזיק בו 30 שנה ואינשאללה שיישאר 30 שנים נוספות ועוד 30 ועוד 30, כך תצליחו – אם תרצו ותיקחו את ההחלטה הנכונה – לעשות שלום עם יתר מדינות ערב, בעיקר עם הפלסטינים. שום שטח לא מצדיק את המצב הביטחוני הנוכחי שבו אין שלום ויש בידוד. ותרו על השטחים, השתלבו במזרח התיכון כמו מדינה נורמלית, אל תפחדו מהעולם הערבי ומהפלסטינים משום שהשלום בסופו של דבר שווה את זה".

אתה מאמין שזה אפשרי?

"אני חושב שזה מאד אפשרי. אם יהיו מספיק אנשים חכמים ואמיצים בישראל שייקחו אחריות, אני חושב שנוכל להגיע לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully