וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק בעד הקיבוצים על חשבון עיירות הפיתוח?

רמי שני

29.3.2009 / 11:32

העבודה ביקשה להכניס סעיף להסכם עם הליכוד שמפנה כספי ארנונה רבים למועצות אזוריות קטנות במקום לעיירות הפיתוח

סעיף קטן בהסכם הקואליציוני בין מפלגת העבודה לליכוד, לא זכה לתשומת לב רבה, אך עורר את זעמם של ראשי ערים ברחבי הארץ. מדובר בסעיף האחרון ברשימת פרק 'כלכלה וחברה' הקובע כי: 'לנוכח בקשת העבודה כי החלטות ועדת גבולות לעניין מועצות אזוריות, המשנות גבולות, תובאנה לאישור ועדת השרים לענייני פנים ושירותים, והחלטות ועדת השרים בעניין זה לא ייחשבו על דעת הממשלה, כך שתתאפשר הגשת ערר למליאת הממשלה. בנושא זה, יפעל ראש הממשלה בתוך 60 ימים מיום כינון הממשלה מול שר הפנים תוך כוונה להגיע להסכמה בנושא'.

ראש עיריית דימונה, מאיר כהן, שקיבל לידיו את נוסח ההסכם, ראה את הסעיף המדובר והבין מהר מאוד על מה הוא מדבר: "מזה חמש שנים, אנחנו מנהלים מאבק קשה מאוד להעברת קרקעות וחלוקה מחדש של הקרקעות בין הקיבוצים לעיירות פיתוח" הוא סיפר הבוקר (ראשון) לוואלה! חדשות, "הדוגמה הטובה ביותר היא המועצה האזורית תמר, אשר בתחום 1.7 מיליון הדונמים עליה היא חולשת, נמצאים מספר אזורים מחוללי ארנונה גבוהה מאוד: מפעלי ים המלח, בתי המלון, מפעלי אזור התעשיה 'רותם' והקריה למחקר גרעיני. כל העובדים בהם הם מדימונה ואת הארנונה הם משלמים לתמר. מדובר בסכום של 80 מיליון שקלים. דימונה מקבלת ממנו אפס". כהן הבהיר, שבכוונתו לפעול באופן נחרץ, כדי לעצור את יישום הסעיף בהסכם הקואליציוני, אותו הגדיר כשערורייתי: "הועדה לקביעת הגבולות, העבירה את הקריה למחקר גרעיני לדימונה והמליצה להעביר גם את מחצית מפעלי רותם. אותה בעיה קיימת גם בעוד עשרות רשויות אזוריות נוספות, שיש בתחומן אזורי תעשייה צמודים לערים שבתחומן. אם אכן זה ההסכם שנחתם, אעתור לבג"צ.

כהן הוסיף כי "החלטת הוועדה היא להעביר אלינו חלק מהארנונה והשטח. אהוד ברק ושותפיו, פעלו בצורה מגעילה, חסרת אנושיות ונתנו מכת מוות לעיירות הפיתוח. זאת בושה וחרפה. הפעולה הזאת נעשתה כדי לזכות בתמיכת הצירים של תנועת ההתיישבות העובדת. זה נורא. זאת יריקה בפרצוף של עיירות הפיתוח. זה לא מאבק של עשירים ועניים, אלא צדק חברתי".

"מפליא שכהן לא מודע לארנונה שהוא מקבל"

ראש המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף, דחה היום חלק ניכר מטענותיו של ראש עיריית דימונה. "דבריו כפי שמתבטאים בכתבה, הם פופוליזם מקומם שהמרחק בינו ובין המציאות גדול כמרחק מזרח ממערב, עד כדי עיוות העובדות", אמר. "למחלוקת בעניין ועדות הגבולות הינה בין המועצות האזוריות לעיירות הפיתוח, ולקיבוצים אין קשר למהות המאבק. מתוך שטח המועצה רק 40 אלף דונם מיועדים ומשמשים לפיתוח ותעשיה, וכל השאר הינם שמורות טבע ושטחים פתוחים שאינם ניתנים לפיתוח.

לדברי ליטבינוף, "כהן 'שכח' לציין כי הקריה למחקר גרעיני מצויה מזה חמש שנים בשטח השיפוט של דימונה וכי העירייה בראשותו נהנית מארנונה בשיעור ניכר של כשבעה מיליון שקלים מהקיריה. מפליא שראש העיר אינו מודע לארנונה שהוא מקבל, או שלחילופין בוחר שלא לומר אמת, בפרט ששטחי הקמ"ג הועברו בזמנו לדימונה לא על ידי ועדת גבולות אלא בהסכמה ומתוך רצון טוב של מועצת תמר". ליטבינוף אף ציין כי "הארנונה שמקבלת המועצה האזורית תמר בגין התעשיות הנמצאות בשטחה היא פחות משליש מהסכום הדמיוני שהזכיר כהן".

מלשכתו של השר שלום שמחון, שביקש להכניס את הסעיף הזה להסכם הקואליציוני נמסר בתגובה, שעל פי הסיכום, שר הפנים ישקול כל מקרה לגופו ויביא את העניין לדיון בממשלה. בלשכתו אמרו, שהדבר נעשה כדי למנוע מצב שבו יוקמו ועדות גבולות באופן גורף, כפי שנעשה בעת כהונתו של שר הפנים הקודם ב-31 רשויות. שם אומרים, שהתנהלות זו גרמה לפגיעה בהתיישבות במרחב הכפרי. "על פי ההסכם שהתגבש, במקרים בהם הדבר נדרש ושר הפנים יחליט שכך צריך לעשות, הדבר יעשה בהתאם לצורך. לא יווצר מצב בו השר יוביל מדיניות ממשלתי גורפת, שתוצאותיה יביאו שוב לפגיעה בהתיישבות זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully