וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: אגרות הנפקת הדרכון מופקעות

עדי שמחוביץ

25.3.2009 / 14:56

לפי העתירה, השנה עלה התשלום עבור הנפקת דרכון ל-250 ש', והתשלום עבור חידוש דרכון שנגנב או אבד, עלה ל-1,000 ש'. "מדובר בענישה"

האגודה לזכויות האזרח עתרה היום (רביעי) לבג"ץ נגד האגרה הגבוהה שדורש משרד הפנים עבור חידוש דרכון שאבד. העותרת טוענת כי בראשית שנת 2009 נכנסו לתוקף תקנות חדשות של משרד הפנים הקובעות תשלומים חדשים עבור הנפקת דרכון. על פי התקנות החדשות, תשלום עבור הנפקת דרכון יעמוד על 250 שקל, ותשלום עבור חידוש דרכון במקום דרכון שנגנב, אבד, הושמד או הושחת יעמוד על 1,000 שקל.

"האגרות הנוספות אינן אלא קנס", נטען בעתירה. "הן נעדרות סמכות, ופוגעות בזכויות יסוד. התקנות מערימות קושי כלכלי, ומביאות למצב אבסורדי ובלתי סביר, בו נגבית אגרה מופקעת ללא שום פרופורציה לשירות המבוקש". עוד נטען כי האגרה המופקעת מערימה קושי למימוש זכות יסוד בסיסית של יציאה מהארץ.

לפני כניסת התקנות החדשות לתוקף, תשלום עבור הנפקת דרכון עמד על 220 שקל, ועבור דרכון שנגנב, אבד, הושמד או הושחת נגבתה אגרה כפולה. גם בתשלום זה, על פי העתירה, היה משום גבייה פסולה.

בעתירה מבקשת האגודה לבטל את התקנות ועד להכרעה בעתירה, מבקשת האגודה מבג"ץ להוציא צו האוסר על משרד הפנים לגבות את האגרות המוגדלות. עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח אמר כי "איש אינו חולק על החשיבות שבשמירה על מסמכי נסיעה, אולם השגת התכלית הזו יכולה להיות רק במסגרת החוק". לטענתו, "אגרה אינה עונש, ומשום כך משרד הפנים אינו רשאי לעשות שימוש בסמכותו לגבות אגרות כדי להעניש. לצערנו, כמו בעניינים רבים אחרים, גם הפעם לא היה מנוס מפניה לבית המשפט על מנת שיקרא את משרד הפנים לסדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully