וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: זינוק באלימות נגד פלסטינים בגדה

25.3.2009 / 6:00

ארגון 'בצלם' חושף עלייה משמעותית במספר הדיווחים על מקרי אלימות של כוחות הביטחון מאז עופרת יצוקה. צה"ל: "התיאור בלתי אחראי"

ארגון 'בצלם' מפרסם הבוקר (רביעי) נתונים לפיהם מאז סיום מבצע עופרת יצוקה חלה עלייה משמעותית במספר הדיווחים שהגיעו לארגון על מקרי אלימות של כוחות הביטחון ביהודה ושומרון כנגד פלסטינים. לדברי הארגון, מאז סיום המבצע הגיעו לידיו 24 מקרים בהם נקטו כוחות הביטחון באלימות קשה כנגד פלסטינים, זאת לעומת ארבעה דיווחים בלבד בתקופה המקבילה בטרם המבצע בעזה. לטענת הארגון על אף שכל האירועים דווחו למשטרה הצבאית החוקרת ולמחלקה לחקירות שוטרים, מאז סיום המבצע לא הסתיימה אף אחת מהחקירות. בנוסף עולה מהנתונים כי מאז ספטמבר 2000 הגיש בצלם קרוב ל-350 תלונות כנגד חיילים, אולם מתוכם רק כ-15 הגיעו לכדי כתב אישום.

במכתב ששלח הארגון לפרקליט הצבאי הראשי תא"ל אביחי מנדלבליט דורש הארגון למצות את הדין עם החיילים והשוטרים. "ניהול חקירה בטווח זמן קצר חיוני להצלחת החקירה. ניהול חקירות כאלה חשוב לשם העברת מסר ברור וחד משמעי למשרתים שהמערכת לא תסבול מעשי אלימות. אומנם, החוק מתיר לכוחות הביטחון להשתמש בכוח סביר במקרים מצומצמים אולם במקרים המדוברים אין אף אחד מהחריגים הללו. הם אסורים על פי החוק ומהווים פגיעה בוטה בזכויות האדם", נכתב במכתב.

במכתב אחר שנשלח לאלוף פיקוד מרכז גדי שמני דורשים בארגון לשים קץ לאלימות כנגד הפלסטינים. כך למשל מתארים הפלסטינים מספר אירועים קשים בהם עולה לכאורה כי החיילים השתמשו באלימות בוטה. באחד המקרים מתאר פלסטיני כיצד הוכה על ידי חייל באמצעות קת הרובה במחסום חווארה הסמוך לשכם. במקרה אחר מתאר תלמיד תיכון מהכפר חוסאן הנמצא דרומית לבית לחם כיצד הוכה על ידי כוח חיילים שהיה בכפר במסגרת מעצר מבוקשים. באירוע אחר מתאר פועל פלסטיני כיצד הוכה על ידי שוטרי מג"ב סמוך לאבו דיס לאחר שנכנס לישראל במטרה לעבוד.

בצה"ל מגיבים בחריפות לטענות ואומרים כי דווקא בשנים האחרונות מקדישים במערכת הביטחון משאבים רבים לטובת תלונות פלסטינים. "הניסיון להסיק מסקנות ולתאר עלייה בנתונים אלימים באיו"ש מאז סיום מבצע עופרת יצוקה הוא מוגזם, בלתי אחראי ויש בו כדי להטיל האשמות שווא בצה"ל", אומרים בתגובה בדובר צה"ל, "ההחלטות לגבי פתיחת חקירת מצ"ח והגשת כתבי אישום מתקבלת על בסיס ענייני ולכן לא כל תלונה שמתקבלת מבשילה לכדי כתב אישום. משכך, אין לייחס משקל רב לטענות המבוססות על ניתוח סטטיסטי כזה או אחר של הנתונים, ומבקשות לגזור ממנו מסקנות ערכיות לגבי יחסו של צה"ל להתנהגות פסולה של חיילים. אנו עדים לאחרונה לניסיונות של הארגונים והעמותות בחו"ל ובארץ להצטרף ל'חגיגה הגדולה' תוך הטלת דופי בצה"ל וזאת מבלי להיצמד לעובדות וללא בדיקה מעמיקה ואנו מפנים את תשומת לב הציבור לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully