וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: ג'ון ויוקו שוכבים

טלי גולדשטין

25.3.2009 / 9:00

וגם: מלך סעודיה המלך פייסל נורה על ידי אחיינו, בריטניה מפרה את החרם ומצטרפת לאולימפיאדה במוסקבה ושרה ג'סיקה פרקר נולדה

מלך סעודיה נרצח

ב-24 במרץ 1975 נהרג המלך פייסל, מלך סעודיה, לאחר שאחיינו הנסיך פייסל מוסעד ירה לעברו שלוש פעמים מטווח אפס. לדברי עדי ראיה, הנסיך פייסל המתין למלך בעודו משוחח עם צוות משלחת מכוויית שהגיע לבקר במדינה. כשהמלך הגיע ורכן לנשק את אחיינו, שלף הנסיך אקדח וירה בו. אחד משומרי הראש של המלך השתלט על הנסיך לאחר הירי והוא נלקח למשטרה לתשאול.

הערכת הרופאים והפסיכיאטרים שתשאלו את הנסיך היתה כי הוא מעורער בנפשו. לאחר ההתנקשות הוכרזו שלושה ימי אבל בעיר ריאד. המלך חאליד, אחיו של המלך פייסל, עלה לשלטון בהסכמת המשפחה המלכותית. הנסיך פייסל נמצא אשם בהריגת מלך וביוני 1975 הוצא להורג. ראשו של הנסיך נערף בכיכר מרכזית בריאד אל מול קהל צופים, בכפוף לחוק האיסלמי.

מניעיו של הנסיך לא היו ברורים בתחילה. היו שטענו כי הוא רצה לנקום את מות אחיו הגדול חאליד, שנהרג בעימותים עם כוחות הביטחון ב-1966. מהחקירה עלה כי הנסיך פעל לבדו ללא מסייעים. בסוף החקירה, נקבע באופן רשמי כי הנסיך פייסל "לא שפוי".

בריטניה נגד העולם

הוועד האולימפי הבריטי הצביע ב-24 במרץ 1980 בעד השתתפות באולימפיאדת מוסקבה ובכך הימרה את רצון הממשלה. 15 נציגים של ענפי ספורט שונים הצביעו בעד ההשתתפות במשחקים האולימפיים שנערכו באותה שנה ביולי. מוקדם יותר באותו שבוע, הודיעה הממשלה הבריטית לוועד האולימפי כי היא מצפה ממנו לדחות את הזמנת מוסקבה אך כאמור, הארגון לא שעה לבקשתה.

האולימפיאדה ה-22 שנערכה במוסקבה ידועה בעיקר בשל החרם שהוטל עליה - המשמעותי ביותר שהוטל על המשחקים האולימפיים במהלך ההיסטוריה. בעקבות פלישת ברית המועצות לאפגניסטן בדצמבר 1979, החליטו ארצות הברית ו-61 מדינות נוספות להחרים את האולימפיאדה, למורת רוחם של הסובייטים שהתגאו בכך כי היתה זו האולימפיאדה הראשונה שנערכה אי פעם במזרח אירופה. בסך הכל, השתתפו 81 מדינות במשחקים – המספר הנמוך מאז 1956.

למרות שהאולימפיאדה אמורה להיות אירוע חף מהיבטים פוליטיים, נשיא ארה"ב דאז ג'ימי קרטר, שהתנגד להפרת זכויות אדם באשר היא, החליט להציב אולטימטום לברית המועצות המתנה את השתתפות ארה"ב באולימפיאדה בנסיגתה של זו מאפגניסטן. קרטר ביקש מהוועד האולימפי הבינלאומי (IOC ) לשנות את מיקום האולימפיאדה ליוון; הקונגרס והוועד האולימפי האמריקאי תמכו במהלך, הוועד האולימפי סרב, וארה"ב פעלה עצמאית.

בין המדינות הבולטות שהצטרפו לחרם האמריקאי היו יפן, מערב גרמניה, סין, הפיליפינים, קנדה וישראל. בריטניה, צרפת ויוון תמכו בחרם אך אפשרו לספורטאים שלהן להשתתף אם חפצו בכך. בסופו של דבר, כ-6,000 מתחרים מ-81 מדינות הגיעו למשחקים האולימפיים. המארגנים ציפו לעשרת אלפים ספורטאים. ברית המועצות גרפה 197 מדליות. בריטניה גרפה 21. הוועד האולימפי הבינלאומי גינה את החרם ואמר כי אין לערב פוליטיקה בספורט. עם זאת, ההשתתפות באולימפיאדה נאסרה על דרום אפריקה בגין מדיניות האפרטהייד.

נותנים לשלום הזדמנות

ב-20 במרץ 1969 התחתנו ג'ון לנון ויוקו אונו לאחר רומן סוער ופומבי (בתחילת הרומן לנון עדיין היה נשוי לאשתו הראשונה סינתיה). במהלך היכרותם גילו השניים כי הם חולקים עמדה פוליטית משותפת: ההתנגדות למלחמת וייטנאם.

ב-24 במרץ 1969, פתח הזוג הטרי, תוך שימוש מלא בתקשורת, בקמפיין השלום: אירוח של העיתונות וכל כלי התקשורת בירח הדבש שלהם בחדר 902, הסוויטה הנשיאותית של מלון הילטון בעיר אמסטרדם במסגרת הקמפיין "מחאה במיטה". העיתונאים, שציפו מהזוג ליצור כותרות לוהטות, התאכזבו כשהשניים נשארו במיטה במשך שבוע שלם ולא חדלו לשלוח מסרי שלום לעולם תוך הבעת התנגדות עזה למלחמת וייטנאם.

ג'ון ויוקו רצו להמשיך את הקמפיין בארצות הברית אך לא קיבלו ויזת כניסה למדינה על רקע האשמות של אחזקת מריחואנה. השניים החליטו להעביר את פעילותם למונטריאול שבקנדה ובמהלך עוד שבוע "מחאה במיטה", במלון "המלכה אליזבת" הקליטו את השיר המופתי "Give Peace a Chance".

באו לעולם

ארתורו טוסקניני (1867 -1957 ) - מנצח איטלקי, מגדולי המנצחים במאה ה-20.

בלה ברטוק (1881 - 1945 ) - מגדולי המלחינים בעולם ומומחה למוסיקת פולקלור

סימון סניורה (1921 - 1985 ) - שחקנית צרפתיה ואשתו של זמר השאנסונים איב מונטאן

גלוריה סטנהיים (1934 - ) - הכוהנת הגדולה של התנועה הפמיניסטית האמריקנית

טום מונהן (1937 - ) - ייסד ב-1960 את "דומינו'ס פיצה" יחד עם אחיו ג'יימס

ארתה פרנקלין (1942 - ) - זמרת גוספל, מוזיקת נשמה ורית'ם אנד בלוז אמריקאית

אלטון ג'ון (1947 - ) - שם הבמה של רג'ינלד קנת' דווייט - מוזיקאי, מלחין ופסנתרן בריטי, אחד הזמרים המצליחים ביותר בהיסטוריה

מרשה קרוס (1962 - ) - שחקנית אמריקאית. ידועה יותר בתור "ברי ואן דה קמפ" מהסדרה "עקרות בית נואשות"

שרה ג'סיקה פרקר (1965 - ) - שחקנית אמריקאית שהתפרסמה הודות לגילום דמותה של קארי ברדשו בסדרה "סקס והעיר הגדולה"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

הלכו לעולמם

קלוד דבוסי (1862 - 1918 ) - בין המלחינים החשובים של תחילת המאה העשרים

המלך פייסל (1906 - 1975 ) - מלך סעודיה שנרצח על ידי אחיינו המשוגע

רולנד בארת' (1915 - 1980 ) - סופר, פילוסוף ומבקר ספרות צרפתי

מילטון אריקסון (1901 - 1980 ) - פסיכיאטר ופסיכולוג אמריקאי. ההיפנותרפיסט המפורסם ביותר בתקופתנו, שיצר זרם חדש בתרפיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully