וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התומכים בהסכם מרסקים את הבית"

24.3.2009 / 16:26

מזכ"ל מפלגת העבודה נשא נאום חריף בוועידת המפלגה, שדנה בהסכם שנחתם עם הליכוד. "ההחלטה הדרמטית ביותר ב-60 השנים האחרונות"

"התומכים בהסכם עם הליכוד מבקשים לרסק את הבית", כך אמר היום מזכ"ל מפלגת העבודה ח"כ איתן כבל בוועידת מפלגת העבודה, שעתידה להכריע אם המפלגה תצטרף לממשלה בראשות בנימין נתניהו. לדבריו, "אנו עומדים בפני ההחלטה הדרמטית ביותר ב-60 השנים האחרונות".

כבל פנה במהלך נאומו ליו"ר המפלגה אהוד ברק ואמר: " תמכתי בך באהבה ועבדתי כל כך קשה שתיבחר כדי שתוביל אותנו להנהיג את המדינה הזו ולא להיות שר ביטחון תחת מנהיגותו של בנימין נתניהו. יש ערך למילה. היום למילה אין משמעות. כל אחד יכול לומר ולחזור בו מן המילה כאילו דבר לא קרה". לדבריו, "אדוני היו"ר, הלכתי אחריך בארץ לא זרועה, הלכתי איתך במאבקים קשים. המאבק הוא בין תקווה ובין ייאוש. לרוב כאן יש אמונה בתקווה. אני לא יודע אם אתה מאמין אבל אנחנו מאמינים שהדרך תהיה קשה, מורכבת, רצופת קשיים אך זה אפשרי".

חברו לסיעה, ח"כ אופיר פינס אמר מוקדם יותר כי "הסכם נתניהו-ברק הוא ניסיון שקוף לזרות חול בעיני הציבור ובעיני חברי הוועידה. מנסים לקנות אותנו עם תיקים והצהרות ריקות מתוכן. הוועידה תוכיח היום שמפלגת העבודה אינה עומדת למכירה והיא לא סיימה את דרכה ההיסטורית".

"ההסכם בין העבודה לליכוד מבטא אובדן דרך מוחלט של החותמים עליו מצד מפלגת העבודה", אמר יו"ר מרצ חיים (ג'ומס) אורון בתגובה לחתימת ההסכם. לדבריו, "בנושא המדיני מדובר בזריית חול מאחר ששני החתומים לא מאמינים שיש פרטנר למשא ומתן". אורון הוסיף כי "אין בפירורים שליקט יו"ר ההסתדרות בכדי לסמן התמודדות עם המשבר הכלכלי העמוק בו אנו מצויים. מרצ תחבור לכל מי שרואה עצמו אופוזיציה לממשלה הרעה שמתגבשת".

גם בקדימה תקפו את ההסכם שנחתם. לדברי ח"כ שלמה מולה, "אהוד ברח מהתהליכים המדיניים ותקע מסמר אחרון בארון הקבורה של האידיאולוגיה של המפלגה המפוארת שהקימה את המדינה לטובת הנאה אישית ורצון להישאר בין מגדלי אקירוב לקריה".

המשמרת הצעירה במפלגת העבודה עתרה בצהרים למוסד לבירור עתירות במפלגה נגד הצעתו של ברק למנות את השרים לממשלה בהסכמת לשכת המפלגה בלבד. לטענת המשמרת הצעירה, מדובר בשינוי חוקה ובהליך לא חוקי. לדברי יו"ר המשמרת, מעיין אמודאי, "נדהמתי מעזות המצח של ברק, שהנחיל את התבוסה הגדולה בהיסטוריית המפלגה, ונוהג כאילו הוא ניצח בבחירות".

"למפלגת העבודה תהיה השפעה ישירה"

במפלגת העבודה נשמעו גם קולות תומכים להסכם, ביניהם גם זה של השר יצחק הרצוג, ששינה את דעתו לגבי הכניסה לקואליציה ואמר כי "בהסכם יש השפעה דרמטית וחשובה על אופן התנהלות המדינה בשנים הקרובות. למפלגת העבודה תהיה השפעה ישירה ומשמעותית בישומם של התפיסות והערכים בהם היא מאמינה בחברה, בכלכלה ובביטחון".

"ההחלטה הייתה קשה עבורי ואני מודע לכל משמעויותיה, ואולם מתוך תחושת אחריות עליונה. אני סבור כי במצב הפוליטי בישראל, אין מנוס אלא לאמץ את ההסכם ולתמוך בו. בכוונתי לכבד כל החלטה, ואפעל למניעת שבר ופילוג במפלגה שהיא הבית הפוליטי שלי כל חיי", הסביר הרצוג את שינוי דעתו.

ח"כ אורית נוקד (עבודה) אמרה כי "לנוכח המציאות הכלכלית והביטחונית, ולאחר שעיינתי בעיקרי ההסכם הקואליציוני, הודעתי ליו"ר המפלגה שאני תומכת בכניסת העבודה לממשלה", עוד הוסיפה נוקד כי "עם זאת, אקבל כל החלטה דמוקרטית שתתקבל בוועידה, ואני קוראת לשאר חברי הסיעה לנהוג ברוח דומה. הדיבורים על פיצול או על סיעה בתוך סיעה פוגעים במפלגה בצורה קשה".

האיחוד הלאומי ממשיך במו"מ

בתוך כך, תתכנס מחר סיעת האיחוד הלאומי בשעה 11:00 בבוקר כדי לדון על כניסתה לממשלה. יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ יעקב כץ (כצל'ה) אמר לוואלה! חדשות כי מפלגתו כבר קיבלה זימון להמשך המגעים עם צוות המשא ומתן הקואליציוני של הליכוד שיתקיימו מחר. לדבריו, "הליכוד מסר לאיחוד הלאומי טיוטה להסכם קואליציוני שעליו הסיעה וצוותי המשא ומתן ידונו מחר". כץ סירב לפרט את סעיפי הטיוטה.

ח"כ כץ הבהיר כי מפלגתו תדרוש שייכתב בהסכם עמה שלא תקום מדינה פלסטינית ושתתאפשר בנייה בהתנחלויות. "נתניהו חותם עם כל אחד מה שהוא רוצה, אז שיחתום גם איתנו על מה שאנחנו רוצים", הוא אמר. לדבריו, האיחוד הלאומי ידרוש לפחות שני תיקים על פי היחס שמפלגת העבודה וש"ס קיבלו. "אהוד ברק מביא איתו שישה מנדטים. הוא קיבל חמישה תיקים, אז בטח גם לנו יציעו שניים-שלושה תיקים ואולי גם את ראשות ועדת הכספים. מהלהיטות שלנתניהו להיות ראש ממשלה, יש להניח שהוא יעשה כל מאמץ לחתום על ההסכם איתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully