וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: "צה"ל סיכן במכוון חיי ילדים בעזה"

טלי גולדשטין

24.3.2009 / 12:11

משני דוחות חדשים עולה כי צה"ל הפר את הקוד האתי של עצמו במתקפה על עזה והשתמש במכוון בילדים פלסטינים כמגן אנושי

חיילים ישראלים בכוונה תחילה ובאופן קבוע סיכנו חיי ילדים במהלך 22 ימי מבצע "עופרת יצוקה", כך עולה מדו"ח חדש של האו"ם שהתפרסם אמש (שני). האשמות אלו, אותן העלה ארגון זכויות אדם של האו"ם הן האחרונות בשורה של טענות נגד צה"ל בנוגע למתקפה על עזה בתחילת השנה. מהדו"ח האחרון עולות מספר האשמות רציניות ביותר נגד חיילי צה"ל, בהן שימוש בילדים כמגן אנושי, ירי בילדים פלסטינים, הריסת בית כשאם ובנה עדיין בפנים והפצצות בניין בו חסו אזרחים, לפי הוראת צה"ל בעצמו.

מממצאי הדו"ח בן 43 העמודים עולה לדוגמה כי, ב-15 בינואר חייל צה"ל הורה לילד בן 11 לפתוח חבילות ככל הנראה כדי לבדוק אם הן אינן מטענים. לאחר מכן, החיילים אילצו את הילד לצעוד לפניהם לתוך העיר עזה ולשמש כמגן אנושי במקרה ותיפתח עליהם אש. הדו"ח הפנה אצבע מאשימה גם כלפי חמאס אך עיקר הביקורת הופנתה נגד צה"ל.

תקריות נוספות העולות מן הדו"ח: ב-3 בינואר, טנק של צה"ל ירה סמוך לבניין. כשאב ושני בניו הקטנים יצאו לבדוק את הנזק החיילים ירו עליהם והרגו אותם בכנסיה לבית. הבת שנותרה בחיים היתה עדה לזוועה. תקרית נוספת: "חיילי צה"ל נכנסו לבית בשכונת זייטון, ירו באב המשפחה ללא אזהרה מוקדמת בעודו מראה להם את תעודת הזהות שלו ואז החלו לירות ללא הבחנה בשאר המשפחה שהיתה בחדר. אחד הבנים צעק בעברית 'אל תירו בילדים' אך הירי לא פסק עד שכולם נפצעו, כולל האם וארבעה ילדיה בני שנתיים - 12".

הדו"ח כינה את תגובת צה"ל "לא פורפורציונלית". עוד נכתב בדו"ח כי המתקפה גרמה ל"הידרדרות חריפה בתנאי המחיה של האוכלוסייה האזרחית בעזה". לפי הדו"ח, במתקפת צה"ל נהרסו מעל ל-200 בתי ספר והותיר 70 אלף בני אדם ללא קורת גג. "יש ראיות מוצקות לפשעי מלחמה והפרות של החוק הבינלאומי. חקירות בנושא ייפתחו לאלתר אחרת צה"ל יתחמק מעונש", נכתב בדו"ח.

מארק רגב, דובר ראש הממשלה אהוד אולמרט, כינה את הדו"ח "עוד דוגמה לגישה החד-צדדית והבלתי הוגנת של המועצה לזכויות אדם, מועצה שבעבר נמתחה עליה ביקורת בשל גישה לא הוגנת כלפי ישראל".

בתוך כך, התפרסם אתמול דו"ח נוסף שמתח ביקורת על צה"ל. הדו"ח, שחובר על ידי ארגון רופאים למען זכויות אדם, טען כי צה"ל הפר את הקוד האתי של עצמו במהלך המתקפה. הדו"ח מנה תקריות בהן צה"ל לא פינה אזרחים פצועים במשך ימים ומנע מצוותים פלסטינים לסייע לפצועים. כתוצאה מכך חלק מהם מתו. מהד"וח עולה כי 16 אנשי רפואה פלסטינים נהרגו על ידי צה"ל ו-25 נפצעו. 34 מרכזים רפואיים הותקפו מתוך הפרה בוטה של הקוד אתי של צה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully