וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי בכלל צריך את הורדת הריבית הזו?

ערן בר-טל

24.3.2009 / 8:00

הנגיד מתעקש להמשיך במירוץ המטורף להורדת הריבית ומוכיח פעם נוספת שבעל הבית השתגע. האם התרופה מתאימה למכה ומה ההשפעה של הצעד הזה על משקי הבית?

בעל הבית השתגע, או במילים אחרות בנק ישראל ממשיך להפתיע. עכשיו הוא הוריד את הריבית ב-0.25% נוספים והציב אותה על 0.5% בלבד. מה בעצם מנסה לעשות המדפיס הלאומי של השטרות? לומר לנו שלכסף אין מחיר? קחו ובזבזו כפי יכולתכם? להניע את המשק? בשלב הזה כבר היינו אמורים להבין שהבנק מחלק בנזין חינם לאנשים שאין להם רכב ומתעקש לעודד אותם לנסוע יותר. התעשיינים מברכים ומוחאים כפיים – להם יש מכוניות, או מכונות, והם צריכים את הדלק, אבל מי ישלם את המחיר? נראה שהבנקים המרכזיים לא ממש לומדים לקחים מהעבר. מניפולציה לא מחפה על מניפולציות קודמות, וריבית בשיעור אפסי היא ספקולציה. לכסף יש מחיר, גם כשהשוק נופל. ברור שהמחיר הזה גבוה מ-0.5%.

אז הבנק מקל על התעשיינים בהחזר הלוואות. אבל מי נותן להם הלוואות? ואיזה דוגמאות יש לבנק ישראל למדיניות של ריבית אפסית שהצליחה להניע את כלכלה כלשהי? הרי ביפן מיצו את הניסוי הזה עד תום, כשהורידו את הריבית לאפס ואפילו הציעו ללקוחות ריבית שלילית – קחו הלוואה וקבלו בונוס. אגב, גם בארה"ב הריבית הגיעה לריבית שלילית עוד טרם המשבר – בנקים הציעו ללקוחות טובים הלוואה בריבית שלילית רק כדי לעודד אותם לפתוח חשבונות אשראי ולעבוד באשראי. כל הניסיונות האלה כשלו. הבנק משתמש כיום בתרופות בדוקות למחלות. אלא שהמחלות האלה לא קיימות היום ולא כאן. המחלות התחלפו, אך בנק ישראל מכיר רק תרופה אחת וממש לא מעניין אותו שהתרופה הזו לא מתאימה.

תרופה עם תופעות לוואי

מלבד חוסר ההתאמה של התרופה למכה, או למחלה, יש מי שתופס את הגלולה עוד קודם שהיא מגיעה למערכת העיכול. הבנקים כמובן. בנק ישראל מבקש להציע למשק אשראי זול, אך הבנקים הם אלה שנהנים מהאשראי הזה. כרגיל, הם מציעים אותו בחפץ לב לכל מי שלא צריך אותו, אבל לא לוקחים סיכונים על עסקים ואפילו לא על משקי בית. אז איך הריבית הנמוכה הזו ממריצה את המשק?

צריך לזכור שלהורדת הריבית יש גם אפקטים שליליים רבים. חלקם ידועים לנו ואת חלקם נגלה כתופעות לוואי בהמשך. באופן מיידי הריבית על פיקדונות יורדת, אבל כנראה שזה לא מטריד את הבנק המרכזי, כי הוא רוצה שנבזבז כסף במקום לחסוך. אבל אנחנו לא נבזבז כסף, כי מקום העבודה שלנו פחות יציב והעתיד נראה לנו לא טוב. גם אם נקבל ריבית אפס לא נקים עסק ולא נגדיל את תקציב ההוצאות שלנו, אם לא תחזור לנו תחושת הביטחון, אם לא תהיה לנו עבודה, אם השכר שלנו לא יחזור לרמות להן הורגלנו.

בנק ישראל לא לומד את הלקח מהורדות הריבית הלא אחראיות בארה"ב. הממשל לא שם לב שם שבו ידיו הוא הפיל את שוק המשכנתאות. הורדות הריבית המוגזמות הפכו את המשכנתאות שלהם למגוחכות. הם הבינו שכיום ניתן להשיג משכנתאות הרבה יותר משתלמות, וכשמחירי הדירות ירדו הם נותרו עם משכנתא יקרה על דירה יקרה והעדיפו למסור את המפתחות של הדירה לבנק, במקום להחזיר משכנתא יקרה.

בנק ישראל עושה המון כדי לייצר יציבות, אך במחי יד הוא הורס את היציבות כשהוא מנדנד בפרעות את נדנדת הריבית ומעיף את כל דפי החישובים של עסקים ומשקי הבית.

הכותב הוא יועץ ופרשן כלכלי ומרצה בתוכנית המנהלים EMBA באונ' בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully