וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צה"ל השתמש בילדים כמגינים אנושיים"

עידן דורנר

23.3.2009 / 18:51

ה"גרדיאן" הבריטי טוען כי בידיו תיעוד מפורט של עדויות, מהן עולה כי צה"ל ביצע שורה של פשעי מלחמה בעופרת יצוקה

העיתון הבריטי "גרדיאן" טוען היום (שני), כי בידיו תיעוד מפורט של עדויות, מהם עולה כי צה"ל ביצע, לכאורה, שורה של פשעי מלחמה במהלך ימי מבצע עופרת יצוקה ברצועת עזה. בין היתר ישנן עדויות לפיהן חיילי צה"ל השתמשו בילדים פלסטינים כמגן אנושי, ירו במכוון על צוותים רפואיים ובתי חולים, וירו מכלי טיס על אזרחים.

אחת העדויות הקשות ביותר נלקחה משלושה בני נוער, אחים במשפחת אל עטאר. השלושה תיארו כיצד נלקחו מביתם באיומי נשק, והוכרחו ללכת לפני טנקים של צה"ל בניסיון למנוע מחמאס לירות על הכוח, בשעה שנכנס לשכונות הפלסטיניות. "הם הכריחו אותנו ללכת ראשונים, כך שאם היו יורים עליהם הכדורים יפגעו בנו ולא בהם", סיפר עלא בן ה-12.

עוד עולה מהעדויות, כי צוותים רפואיים ואמבולנסים הפכו למטרה לגיטימית בשעה שניסו לפנות פצועים. 16 אנשי רפואה נהרגו בצורה זו. לפי ארגון הבריאות העולמי, יותר מ-27 בתי חולים ו-44 מרפאות נפגעו כתוצאה מהפצצות צה"ל. שתי מרפאות נהרסו לחלוטין. בתקרית אחת, הפרמדיקים סיפרו כי נורו על ידי טנק, בשעה שפינו פצוע לאמבולנס. עוד עולה מהתחקיר של העיתון, כי צה"ל ירה על מטרות אזרחיות, למרות שלא ניתן היה לטעות בזיהויין. באחד המקרים נהרגה משפחה בת שש נפשות, לאחר שטיל פגע בחצר ביתה.

העיתון טוען כי אסף את העדויות במשך חודש. בצה"ל סירבו להגיב ישירות להאשמות, אך הכחישו כי בוצעו פשעי מלחמה וטענו כי החיילים שמרו על החוק הבינלאומי. התחקיר של העיתון מתפרסם לאחר שביום חמישי האחרון פורסמו עדויות של לוחמי צה"ל שחשפו תקריות בהן הופר החוק הבינלאומי לכאורה.

בדו"ח שפירסם ארגון "רופאים לזכויות אדם" ישראל, נטען כי צה"ל עבר "בוודאות" על החוק ההומניטרי הבינלאומי במהלך המבצע בינואר, התקיפף צוותים רפואיים, פגע במבנים רפואיים, התקיף אזרחים ועיכב מתן טיפול לפצועים.

בערב שנערך במכינה הקדם צבאית ע"ש יצחק רבין לפני כשבוע, סיפרו החיילים שהשתתפו במבצע "עופרת יצוקה" על מקרים בהם פתח צה"ל באש על אזרחים חפים מפשע, נשים וילדים. עדויות החיילים הובילו לביקורת קשה על נהלי הפתיחה באש שהונהגו במהלך המבצע. בעקבות פרסום העדויות הורה הפרקליט הצבאי הראשי על פתיחת חקירת מצ"ח, לבירור התקריות שתוארו בעדויות החיילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully