וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשיא המיתון: בנק השקעות רוכש מטוסי פאר

טלי גולדשטין

23.3.2009 / 14:26

בעוד חברות אמריקאיות קורסות ומיליוני אנשים מאבדים משרותיהם, בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן החליט לרכוש מטוסי פאר

בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן, שקיבל מימון חירום פדרלי בסך 25 מיליארד דולר, מתכנן לרכוש שני מטוסי פאר פרטיים בשביל מנהלי החברה ולבנות האנגר מיוחד לאותם למטוסים – תוכנית שעלותה נאמדת ב-138 מיליון דולר. רשת ABC דיווחה היום (שני) כי התוכנית כוללת שני מטוסי גולף סטרים 650 בעלות של 120 מיליון דולר ושיפוץ האנגר בנמל התעופה ווסטצ'סטר מחוץ לעיר ניו יורק בעלות של 18 מיליון דולר.

"זוהי החלטה תמוהה", אמרה נל מינו, מייסדת ארגון "קורפורט לייבררי", קבוצת ניתוח ומחקר. "זוהי החלטה המתעלמת מהמציאות", הוסיפה. לדברי דובר בנק ההשקעות ג'וזף אבנגליסטי, החברה לא תשתמש בכספי החירום שקיבלה מהמדינה. הוא הוסיף כי ג'יי.פי. מורגן התחייבה לשלם בחזרה את כל חובותיה למדינה לפני שתבצע רכישות כלשהן של מטוסים חדשים וכדומה. בבעלות ג'יי.פי. מורגן ארבעה מטוסים, שניים מהם יוחלפו במטוסי הגולף סטרים 650 ב-2013.

מוסדות וחברות שקיבלו את כספי החירום ספגו ביקורת חריפה באחרונה על כך שהן ממשיכות להשתמש בהטבות ולבזבז את כספי החברה. הנשיא ברק אובמה הפגין את זעמו על מדיניות בזבזנית זו בימים של משבר עולמי חמור והטיל רגולציות חדשות על דמי הפיצויים והפנסיה אותם מקבלים בכירים – סכומים שמגיעים פעמים רבות לעשרות מיליוני דולרים בשנה. יתרה מכך, אכף אובמה מדיניות חדשה של שקיפות בכל הנוגע לדרך בה מבוזבזים כספי החברות על הטבות אלו ואחרות.

בעקבות לחץ ציבורי זה, זנח בנק ההשקעות סיטי את תוכניתו לרכוש מטוס חדש בשווי 50 מיליון דולר מצרפת. בפברואר, אמר אובמה כי בימים בהם טסו להם בכירי חברות במטוסים פרטיים "חלפו עברו להם".

בשבוע שעבר, בית הנבחרים בארצות הברית אישר הטלת מס על הבונוסים שיקבלו עובדי חברת הביטוח AIG. הצעת החוק קבעה כי יוטל מס של 90% על הבונוסים שיקבלו בכירים בעלי משכורת שעולה על 250 אלף דולר ועובדים בחברה שקיבלה סיוע ממשלתי שעולה על 5 מיליארד דולר. "כל הרעיון שהם יקבלו בונוסים של מיליוני דולרים עומד מנגד לכל מה שאנשים הגונים מאמינים בו" אמר יו"ר ועדת המסים חבר בית הנבחרים צ'רלי רנגל הדמוקרטי.

AIG הודיעה כי בכוונתה להעניק בונוסים לבכירי חטיבת הפיננסים. חטיבה זו גרמה להפסדי ענק וכמעט והביאה לקריסתה של החברה ושל כל כלכלת ארצות הברית. AIG קיבלה חבילת סיוע מהממשל האמריקאי בסכום של עשרות מיליארד דולרים. שר האוצר האמריקאי טימות'י גייטנר תקף את AIG ואמר כי בתמורה לסיוע ממשלתי נוסף תצטרך חברת AIG לשלם לממשל פיצוי של 165 מיליון דולר. הפיצוי נועד לדברי גייטנר, לפצות את משלמי המיסים בעקבות החלטתם להעניק בונוסים בסכום זה לעובדיה. מספר מנהלים בכירים ב- AIG הסכימו להחזיר את הבונוסים בעקבות המחאה הציבורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully