וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטרה: למנוע הסתננות מחבלים מסיני

רמי שני

23.3.2009 / 13:33

מסתערבים, סיורי אוויר, אמצעי איתור ומודיעין מדויק. אלה רק חלק מהאמצעים שישראל נוקטת בהם לסיכול התארגנויות טרור בדרום

מבט מהיר מהר יואש שממערב לאילת אל מדבר סיני המצרי, מסביר היטב מדוע כל כך מודאגים במערכת הביטחון מהסיכון הקיים סביב הגבול באזור זה. בחדרי המבצעים של יחידות עוצבת אדום מדברים כבר זה זמן על התארגנות להוצאת פיגועים חבלניים בתוך שטח ישראל. מידע מודיעיני על ההתארגנות הזו נמצא בראש ציון הידיעות החשובות (צי"ח) שמקבלים דרגי המטה והשטח הבכירים באזור. המידע נוגע להתארגנויות השונות בסיני, בהן תאי אל קאעדה, הג'יאהד העולמי ואחרים, הפועלים במדבר הכלוא בין מפרצי אילת וסואץ.

לפי הנתונים, בשנת 2008 חלה ירידה של כ-50% במספר ניסיונות החדירה לישראל. מכונית התופת שהתגלתה בחיפה החזירה את מפקדי האזור ל-29 בינואר 2007, אז הצליח מוחמד אל סקסק, מחבל עזתי חמוש בחגורת נפץ, לממש את איום הכניסה על פי ציר ה'ח', לעבור את כל שכבות ההגנה, להתפוצץ במאפייה בלב אילת ולהרוג עימו עוד שלושה בני אדם. "בתקופה האחרונה סיכלנו עשרה ניסיונות של תשתיות שונות להיכנס לארץ דרך הגבול הזה כדי לבצע פיגועים במאפיינים שונים", סיפר השבוע קצין בכיר בגזרה.

שטח המדבר הגובל בעיר אילת חרוץ ערוצים וקניונים עמוקים וסלעיים. הדבר מקשה מאוד על ביצוע מרדפים אחר מסתננים, המכירים היטב כל נחל ודרך, כל נקיק ומסתור. צה"ל הטיל את ההתמודדות עם נסיונות ההברחה על שלוש יחידות עיקריות: קרקל (יחידת חיל רגלים יבשתית מעורבת של לוחמות ולוחמים), גדוד האב"ך וימ"ס (יחידת המסתערבים) של משמר הגבול. יחד איתן פועלים שורה של גופים מסייעים, כמו סיירי אוויר, תצפיתנים, גששים ועוד. חלקם מבצעים את עבודת סיכול החדירות יחד עם היחידות הסדירות ואחרים מסייעים בהתאם למקצועם.

במקביל, פועלת מערכת הביטחון לעדכן את אמצעי האיתור בחידושים האחרונים בתחום זה וכבר בחודשים הקרובים צפויה להכנס לפעולה מערכת חדשה שתסייע לגלות גורמים עוינים, המנסים להסתנן לשטח ישראל מאזור זה. בינתיים מסתמכים שומרי הגבול על מרכיבים מוכרים, כמו גדר, דרך טשטוש חולית, סיורי קרקע וסיורים אוויריים המבוצעים בשיטות שונות, בין היתר באמצעות מטוסים ללא טייס.

"גבול רוגש וסוער"

בעוצבת אדום יודעים, שהם מתמודדים בעצם עם פשיעה פלילית. "לכאורה, מדובר בסיכול הברחות של סחורה. חד וחלק", הסביר הקצין הבכיר. "למעשה, הבדואים שמעבר לגבול, המתפרנסים מהעבריינות הזאת, מסייעים למעבר מחבלים, כמו שהם מסייעים למסתננים הבאים לחפש עבודה. מבחינתם הם עושים זאת לפרנסתם. ארגוני החבלה מבינים שיש להם עסק עם אנשי מקצוע, המכירים את השטח ויש להם קשרים בתוך ישראל. מה עושים האנשים האלה אחר כך, לא ממש מעניין אותם".

ההתייחסות להברחת סיגריות, חשיש, טבק או כל מוצר אחר היא כאל אירוע על רקע פעילות חבלנית עוינת, כל עוד לא מוכח אחרת. "עיקר ההברחות הן מכיוון מערב, מהגבול עם מצרים", סיפר נצ"מ ר', מפקד יס"מ מג"ב ערבה. "היחידה שלנו מסייעת לכוחות השטח בכל דרך אפשרית ובאמצעים מאוד מתקדמים. זה כולל סיוע באיתור, במרדף, ביצירת המגע ובביצוע המעצרים. אנחנו גם מנסים לאתר את אלה שאמורים להתחבר אל המבריחים בתוך ישראל".

סיכולי ההברחות כללו מדי פעם גם התנהלות של קרבות באש עם המבריחים. חלק מהירידה במספר ניסיונות החדירה זוקפים ביס"מ להרתעה שיצרו אירועים אלה, ולמבריחים הוברר מעל לכל ספק, שכוחות הביטחון של ישראל לא יהססו לעשות שימוש באמצעי זה כחלק ממניעה של כניסה בלתי חוקית לארץ. אורך הגבול עליו שומרת העוצבה הוא 384 קילומטר. הוא מתחיל באזור ים המלח, שם הוא גובל בממלכת ירדן עד אילת ומשם הוא עולה בכיוון צפון מערב, צמוד למצרים, עד מעבר ניצנה. באוגדה מציינים בסיפוק את שיתוף הפעולה עם המדינות השכנות, בהתמודדות עם המבריחים. כאשר פורטים את שיתוף הפעולה הזה בחלוקתו הבסיסית לשניים, מתברר שהמצרים אכן עושים, אך לא מספיק, כדי להתמודד עם בעיית ההברחות. "הגבול כאן. הוא רוגש ורועש", הגדיר את הדבר קצין בכיר.

תווי פניו חרוצי הנחלים ורבי העומק של המדבר מול אילת אינם מאפשרים כמעט יצירה של מכשול בלתי עביר. בהיעדר מכשול כזה, נבנתה ההגנה המרחבית על פי תפיסת השכבות. "עבודה משותפת של הכוחות ביחד, כפי שהיה לפני כשלושה חודשים בתפיסה של שני מסתננים, נותנת בסופו של דבר את המענה היעיל ביותר", הסביר הקצין הבכיר. "זה כלל שילוב של נתוני מודיעין, הפעלת תצפיות, הכוונת כוחות מצוידים היטב אל החולייה ותפיסתה, כאשר כל האירוע נתון לבקרה בכל דרג ודרך אפשריים". נתוני סיכול ההברחות אכן תומכים בדבריו.

"הבסיס הקדמי לטרור"

אבל תפיסה זו, התגמדה לפתע, כאשר נוכח האיומים המוכרים בתוך סיני, הופיע לפתע מטוס נוסעים אזרחי, תמים למראה וכנפיו ליחכו את שפתי הגבול שבין ישראל ומצרים, בבואו לבצע פניית פרסה כדי לנחות בנמל התעופה של אילת. האיום, נוכח מראה כלי הטיס, מכה בכל כוח אפשרי. לא צריך להיות מומחה ביטחון גדול כדי להבין שהמדבר הזה, המפתה במסלולי הטיול בנופיו הפראיים, מספק מסתור מצוין למי שחושב לכוון טיל כתף מונחה כלפי המטוס. לשגר אותו כפי שאירע במומבסה שבקניה לפני מספר שנים ולהיעלם.

אופי פעילות המבריחים הביא בכל זאת לגיבוש תכנית מכשול פשוטה למדי: הצבת גדר סלעים (בולדרים) למניעת כניסה של מכוניות לשטח הישראלי. הדבר מחייב את המבריחים לתאם מפגש העברת סחורה באזור נתון להשגחה. במקביל, הוצב מחסום נוסף בכביש היורד ממערב לאילת. שני אלה יצרו הדיפה של ניסיונות החדירה לאזור צפוני יותר ונוח יותר לביצוע מרדפי סיכול. "המחבלים לא רואים בגבול הזה גבול של שלום", הסביר נצ"מ ר'. "הם מנצלים את מקצועיות המבריחים, העושים את עבודתם לצרכים כלכליים. סיני הפך מזמן לבסיס הקדמי לטרור והוא משמש אזור פעולה לגופים העוסקים בכך: אל קאעדה והג'יהאד העולמי. אנחנו מזהים שגם הבדואים עצמם עוברים תהליך הקצנה, דבר המחזק את מרכיבי האיום. מאז הפעלתה של החטיבה המרחבית בהר שגיא, אפשר לראות יותר סיכולים ופחות הברחות מוצלחות".

ציר המדבר משמש זה שנים רבות לתנועה בלתי חוקית של מטענים שונים, בהם סמים ואפילו בני אדם. הכוחות הפרוסים בו מקבלים תגבור משמעותי מאוד בכל סוף שבוע, כדי לאפשר חיים שגרתיים באילת וב-24 הישובים הנמצאים בגזרת האבטחה של העוצבה. "התמודדנו עם ניסיונות הברחה לא מעטים", סיפר נצ"מ ר'. "לעתים מדובר במה שמוגדר כשוהים בלתי חוקיים. אבל כשחוקרים לעומק, מתברר שאותם שוהים הם מומחי תוכן, המקבלים סיוע להיכנס לארץ כדי להגיע ליהודה ושומרון ולהגביר שם את תעשיית הטרור".

תפיסת השכבות של ההגנה האזורית עומדת אם כן מול איום הולך וגובר מכיוון סיני. מרכיבי הסיכון הם רבים, וברור מאוד מדוע מודאגים במערכת הביטחון מהמצב העכשווי. הדבר בא לביטוי בסגירת חלק מהשטח והכרזה עליו כשטח צבאי סגור וגם באזהרות המסע שמפורסמות מדי פעם הנוגעות לכניסת ישראלים לסיני. מה שנראה אם כן מהר יואש כמפגש גבולות תמים בין 4 מדינות (ירדן, ערב הסעודית, מצרים וישראל), מתברר בשיחה עם קציני הגזרה, כאזור שורץ סיכונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully