וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעם החיים

צחי צמח

23.3.2009 / 10:39

לכבוד יום ללא בשר המצויין היום, הנה כמה סיבות לא לאכול בשר. ושוב נזכיר שהתעשייה הזאת מזהמת יותר מתחבורה

לבריאות

מעבר לתזונה צמחית עשירה ומאוזנת היא הצעד המשמעותי ביותר שניתן לעשות למניעת סרטן ומחלות לב, לצד הפסקת עישון. בעבר הלא רחוק בעולם המערבי (ועדיין כיום במדינות עולם שלישי) מחלות רבות נגרמו כתוצאה ממחסור באבות מזון. אולם כיום נובעות עיקר בעיות התזונה בעולם המערבי מתזונה "עשירה" יתר על המידה. התזונה המקובלת במערב היא מקור לעודפים מזיקים של חלבונים, סוכרים, שומנים רוויים, קלוריות, זרחן ונתרן, ולכמויות של כימיקלים רעילים. סקר התזונה המקיף ביותר שנערך אי פעם על-ידי צוות בראשות פרופ' קולין קמפבל ("מחקר סין") הוכיח כי תפריט צמחי מגוון, ללא כל מוצרים מן החי, הוא אמצעי עיקרי למניעת המחלות הכרוניות האופייניות למערב, והוא אף תורם לריפוי מחלות אלה.

המחיר האמיתי של כל שניצל

הוא חיים רצופי עינויים שראשיתם במדגרה התעשייתית, המשכם בלול צפוף, וסיומם באלימות הקיצונית של הדחיסה אל משאיות ההובלה, בדרך למשחטה. על שולחן האוכל שלנו אנחנו באים במגע ישיר עם ההתעללות ההמונית ביותר בבעלי-חיים, שכוללת בין היתר: עיוות גנטי הגורם לנכויות, ציפוף קיצוני (יותר מ-20 תרנגולים למ"ר!), שלילת כל צורך טבעי, שבירת עצמות בעת לכידת העופות ודחיסתם למשאיות, הצמאה והרעבה כיממה או שתיים לפני השחיטה ועוד.

הבשר גומר לנו את המים

בשר לסוגיו מבזבז כמויות אדירות של מים לצורך ייצורו בהשוואה למזון מן הצומח. "טביעת רגל מימית" היא ציון המסכם את נפח המים המתוקים שהושקעו באופן ישיר ועקיף בייצור מוצר. למוצרי מזון בכלל יש טביעת רגל מימית גבוהה, אולם קיים הבדל עצום בין מזון מהצומח לבין מוצרים של תעשיות בעלי-החיים, ולו משום שהאחרונים מבוססים על צריכת מוצרים צמחיים כמספוא. בנוסף לכך, מים רבים אובדים בתעשיות החי במהלך הטיפול בחיות (שתייה, שטיפה, צינון מבנים, חדירת הפרשות למי תהום) ובמהלך עיבוד שרידי הגוף או תוצרי הגוף של החיות (שטיפה אינטנסיבית במשחטות ובמפעלים לעיבוד בשר ועור, הזרמת פסולת למאגרי מים). כך למשל כדי לייצר קילו תפוזים נדרשים 500 ליטר מים, בעוד שקילו עוף יצריך 3,900 ליטרים. סויה צורכת כמות גבוהה יחסית של מים למוצר מהצומח (1,800) אך היא עדיין קטנה מאוד ביחס לבשר בקר, הדורש לייצורו 15,550 ליטרים.

תעשיית הבשר - המזהמת ביותר

משקי חי נמצאו על-ידי האו"ם כ"אחד משניים או שלושה" התורמים העיקריים לבעיות הסביבתיות בכל קנה מידה – מהמקומי לעולמי. לאחרונה פרסם האו"ם דו"ח עב-כרס בשם "צלו הארוך של משק החי", המסמן את משקי החי כגורם מוביל בהרס הסביבה הרבה יותר מגורמים הזוכים לתשומת לב גדולה בהרבה, כגון תחבורה. לפי הדו"ח, משקי בע"ח מתחרים על תואר הגורם המוביל בתרומתו לזיהום הקרקע, שינוי האטמוספרה והאקלים, בזבוז מים וצמצום המגוון הביולוגי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

לא צריך חיקויים

היום זה כל-כך קל, טעים וזול. אם פעם היה ניתן להניח שצמחוני ייאלץ להסתפק ב"תוספות", הרי שכיום ברור שצמחונים יכולים ליהנות מאלטרנטיבות מפתות גם למנות העיקריות. מוצרים רבים משווקים כיום בניסיון לחקות בשר ולהחליפו - אך רבים עוד יותר הם המוצרים הלא-חקייניים העומדים בפני עצמם כרכיבים מזינים, טעימים אך בלתי מוכרים (מטמפה ושמרי בירה, דרך תבשילי קדירה של קטניות ודגנים, ועד שימוש בחלב קוקוס או בממרחי אגוזים). גם בתחום המסעדות ניכר שיפור מתמיד במודעות לקיומו של הקהל הצמחוני, ובתל-אביב אף משגשגים בשנים האחרונות סניפים של רשת טבעונית עם תפריט עשיר ומפתה.

לא תרצח

כי לבעלי-חיים יש זכות לחיות. כי מעבר לשיקולים של בריאות וסביבה, ואפילו מעבר לעינוי התעשייתי שאנו כופים על החיות, יש פסול גם בעצם ההרג המיותר וההמוני של מיליארדי בעלי-חיים בשנה על-ידי צרכני הבשר הכפייתיים ביותר בהיסטוריה. ברור שצריכת בשר-ציד היא אלטרנטיבה מוסרית גרועה הרבה פחות מקניית בשר-מפעלים, אולם גם ההרג עצמו פסול. ליטול את חייו של יצור רגיש וחסר אונים, כאשר יש ברירה אחרת, פירושו לאטום את לבנו, ולבסס את חיינו וגופנו על קטילת חיי אחרים.

* הכותב הוא פעיל אנונימוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully