וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפגניסטן בדרך להפוך למדינה ה-51 בארה"ב?

טלי גולדשטין

23.3.2009 / 10:22

לפי דיווח ב"גרדיאן" הבריטי, אובמה שוקל למנות דמות בכירה עם יותר סמכויות מהנשיא האפגני. "זוהי לא המשרה הנהדרת ביותר"

ארצות הברית ובעלות בריתה מעבר לים מתכוננות למנות דמות בכירה בלב הממשלה האפגנית, שמטרתה לעקוף את הנשיא חמיד קרזאי, כך עולה מדיווח ה"גרדיאן" הבוקר (שני). יצירת משרה רמת דרג חדשה זו תחליש את כוחו של קרזאי, זאת על רקע התסכול שחש המערב אל מול השחיתות וחוסר היכולת של ממשלת קרזאי והסיכוי הגבוה כי הנשיא האפגני ייבחר לכהונה נוספת בבחירות באוגוסט.

הרעיון עלה בעקבות דו"ח שהכין הבית הלבן על אפגניסטן ופקיסטן – ביקורת של מדיניות החוץ האמריקאית באזור עליה הורה הנשיא ברק אובמה עם היכנסו לתפקיד. בנוסף לצמצום סמכותו של קרזאי על ידי השתלת דמות בכירה לצדו, ארה"ב ואירופה מעוניינות לתעל את הכספים שמקבלת אפגניסטן למחוזות הנזקקים ולא לממשלה בקאבול.

דיפלומט המקורב לעניין אמר: "קרזאי אינו ממלא את תפקידו. אם אנו מתכוננים לתמוך בממשלתו, עליה להתנהל כמו שצריך כדי להבטיח שהשחיתות תיעלם. רמת השחיתות במדינה מפחידה". דיפלומט אחר אמר כי נבחנו חלופות לקרזאי עצמו, אך הרעיון נגנז. "איש אינו יכול להיות בטוח שמישהו אחר לא יעשה עבודה גרועה יותר. זוהי לא המשרה הנהדרת ביותר", אמר.

בסוף השבוע הקרוב צפוי אובמה להחליט בנוגע לרעיון. המלצות אחרות שעולות מהדו"ח הן לצמצם את יעדי ארה"ב באפגניסטן ולהבטיח שהמדינה לא תהפוך לבסיס הפעילות של הטליבן ואל קאעדה. זאת בניגוד ליעד השאפתני של ממשל בוש, שניסה להפוך את אפגניסטן לדמוקרטיה בסגנון אירופאי. המלצות נוספות: הגדלת מספר הכוחות האפגנים מ-65 אלף חיילים ל-230 אלף חיילים, הרחבת הכוח המשטרתי, שליחת אזרחים אמריקאים ואירופאים לסייע בשיקום התשתיות והגדלת הסיוע לפקיסטן כחלק מהמאמצים לגרום לה להילחם בחמושי אל קאעדה וטליבן הפועלים מתוכה. לעת עתה, לא דובר עדיין על מועמדים אפשריים לתפקיד החדש, עם זאת ידוע שארה"ב מעריכה מאד את שר הפנים הרפורמיסט מוחמד חניף אטמר.

אחת הסכנות הטמונות במינוי טכנוקרט לצד קרזאי היא שצעד זה ייתפס בעיני העולם כקולוניאליזם, למרות שאותו אדם יהיה אפגני. קרזאי אמר בשבוע שעבר כי הוא מתנגד לרעיון והאשים ממשלות זרות בניסיון להחליש את הממשלה. "אפגניסטן מעולם לא תהפוך למדינת בובה", אמר.

האיום החדש

במהלך קמפיין הבחירות שלו, הדגיש אובמה פעם אחר פעם כי הוא מתכוון להסיט את תשומת הלב מעירק לאפגניסטן וכי הוא רואה במדינה איום גדול יותר מאשר עירק על רקע התחזקות גורמי הטרור. בפברואר, קיבל הנשיא האמריקאי את החלטתו הראשונה כמפקד העליון של הצבא, והורה להעביר 17 אלף חיילים אמריקאים נוספים לאפגניסטן, כדי לנסות ולהתמודד עם המשבר הביטחוני החמור במדינה.

וושינגטון מצפה מממשלת אפגניסטן להשתתף במאמץ במלחמה בטרור ועד כה נראה כי היא אינה מרוצה מהצעדים בהם נוקט קרזאי. באחרונה אמר אובמה כי ממשלת קרזאי "מנותקת מהעם". קרזאי בתגובה התלונן שוב ושוב על ההרג בשוגג של אזרחים אפגנים על ידי כוחות נאט"ו, המוצבים במדינתו. לפי נתוני האו"ם, 455 אזרחים נהרגו במהלך תקיפות אוויריות בשנה שעברה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully