וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב, המולדת החדשה של עצירי גואנטנמו?

טלי גולדשטין

22.3.2009 / 21:32

לאחר שהחליט, בניגוד גמור למדיניות בוש, על סגירת מחנה גואנטנמו, שוקל עתה אובמה לאפשר לחלק מהעצירים להישאר בארה"ב

הבית הלבן מתכונן להפוך על פיה החלטה של ממשל בוש ולאפשר לכמה מ-240 עצירי כלא גואנטנמו להישאר בתוך שטח ארצות הברית. ארה"ב מנסה להביא לכך שאירופה תסכים לקבל לשטחה חלק מהעצירים, הצפויים להשתחרר בתוך שנה ממתקן הענישה הידוע לשמצה, אך ממשל אובמה החליט לרכך את מדיניות הממשל הקודם ולהרשות לחלק מהעצירים להישאר ולשקם את חייהם בתוך ארה"ב, כך עולה מדיווח ה"גרדיאן" הבריטי.

מאז ניצחונו של אובמה בבחירות לנשיאות והחלטתו לסגור את גואנטנמו, החלטה שהתקבלה בברכה ברחבי העולם, הציעה פורטוגל לקבל לשטחה חלק מהעצירים. מדינות אירופיות נוספות, בהן שוויץ ואירלנד, רמזו אף הן על הסכמתן. חלק מהעצירים המשוחררים יוכלו לשוב למולדתם, אך רבים אחרים לא יזכו לשוב לביתם בשל חשש לחייהם.

הולך נגד הזרם

שעות ספורות לאחר שנכנס לתפקידו, הורה אובמה לתובעים הצבאיים להקפיא את כל ההליכים המשפטיים נגד כל העצורים במתקן הכליאה בגואנטנמו לתקופה של 120 ימים. מדובר ב-21 תיקים פתוחים, בהם חמישה תיקים נגד נאשמים העומדים בפני קבלת גזר דין מוות, בשל מעורבותם בתכנון פיגועי ה-11 בספטמבר.

אובמה התחייב לסגור את מחנה גואנטנמו, שעורר ביקורת רבה על מצב זכויות האדם בארה"ב והפך לסמל להתעללות בעצירים שנכלאו ללא משפט לאורך כהונתו של הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש. פעילי זכויות אדם קראו לאובמה להעביר את כל העצורים למשפט בבתי משפט רגילים בארה"ב.

ממשלות אירופאיות, שקראו במשך שנים לסגירת המחנה, נמצאות כעת תחת לחץ לסייע במציאת בית ל-240 העצירים. מאז פתיחת גואנטנמו ב-2002, שהו בו מעל ל-750 עצירים החשודים במעורבות בפעילות טרור כלשהי. תחת ממשל בוש, ניסתה ארה"ב לשכנע את בעלות בריתה, במיוחד את החברות באיחוד האירופי, לקחת תחת חסותם חלק מהעצירים שאינם יכולים לשוב לבתיהם בשל חשש לביטחונם, אך לשווא.

דיפלומטית אירופאית אמרה היום כי השינוי במדיניות האמריקאית יקל עליה לשכנע את ממשלתה לקחת חלק בתוכנית הבינלאומית לשיקום העצירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully