וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דרושה ועדת חקירה פרלמנטרית"

22.3.2009 / 19:38

בעקבות הזיהום המתמשך של חופי גוש דן, קיימה השדולה הסביבתית-חברתית של הכנסת סיור חירום. עדיין לא ברור מי אחראי למחדל

יותם רונן

(צילום: יותם רונן. עריכה: יאיר דניאל)

בעוד כמה ימים צפוי לרדת גשם, ביוב יזרום לנחל הירקון וחופי הרחצה בגוש דן יאסרו (שוב) לחרצה. את זה כולם יודעים. התפרצות צינור הביוב של בקעת אונו, קריסה חוזרת של סכר שתולים והזרמת הביוב לנחל איילון, משם לנחל הירקון ומשם לים, הוא תהליך שקורה לסירוגין בחודשיים האחרונים. בשל כך, ובאופן סמלי ביום בו מצוין "יום המים הבינלאומי", קיימה היום (ראשון) השדולה הסביבתית-חברתית סיור חירום בהשתתפות חברי הכנסת דב חנין (חד"ש), אופיר פינס-פז (עבודה), ניצן הורוביץ (מרץ), אורית זוארץ (קדימה), אופיר אקוניס (ליכוד), כרמל שאמה (ליכוד), דניאל בן סימון (עבודה), הרב משה גפני (דגל התורה) ו אברהם מיכאלי (ש"ס). ובנוסף, השתתפו גם נציגי רשויות שונות וארגונים סביבתיים.

הרשויות לא מיהרו לטפל בבעיה

לצד נוף הסכר ומימי הביוב הגולמי, ניסו חברי הכנסת להבין מפי הגורמים מי הם האחראים לנזק האקולוגי והבריאותי, ולסגירת חופי הרחצה. ובנוסף דרשו לדעת מה נעשה כיום, לא רק כדי לפתור את הבעה העכשווית, אלא איך ניתן למנוע מקרים כאלה בעתיד. הם שמעו, כמו שאר הציבור בישראל בחודשיים האחרונים, את גלגול ההאשמות הבלתי פוסק.

רשות המים היא הגוף היחיד כרגע שיודע לתת תשובה: "לאחר שהבנו שהרשויות מהן מגיע הביוב לא ממהרות לטפל בבעיה, הוציאה רשות המים צוותים וצינור מעקף אמור לפעול החל מסוף החודש. החלטנו לדאוג לפתרון ורק אחר כך לדרוש מהאחראים לדבר לשלם" אמר נציג הרשות באירוע.

ניר פפאי מהחברה להגנת הטבע ציין שחשוב לזכור שאירועים כאלה מתרחשים גם מחוץ לתל אביב: בחיפה נחל אורן מזוהם לחלוטין, וחופי עכו סגורים גם הם לרחצה עקב זיהום נחל געתון. אלה דוגמאות בודדות מאיומים רבים של זיהום מים ואדמה בישראל, וגם בהם יש לטפל במהירות.

דרושה הגברת אכיפה

חוסר אכיפה למפעלים מזהמים כמו גם לרשויות מקומיות הוא גורם מרכזי בכשל הטיפול בבעיה. ח"כ אורית זוארץ (קדימה) עמדה גם היא על הדחיפות בטיפול במחדלים שהביאו לסגירת חופי הרחצה "המציאות בלתי נסבלת. עקב בעיות וקשיים מערכתיים של הממסד, יש צורך למיפוי רחב של המוקדים בהם צפויים מקרים דומים", אמרה בדיון שהתקיים בעקבות הסיור.

ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) הוסיף כי "חסרה חוות דעת משפטית. אם היה מדובר רק במפעל תעשייתי אחד, היו מיד פועלות כל הרשויות לאכיפה מסודרת של העניין. דרושה וועדת חקירה פרלמנטרית". על הדחיפות שבהקמת ועדה כזאת הסכימו כל המשתתפים, ולכך התחייבו לפעול בדחיפות.

עוד החליטה השדולה בתום הדיון, כי תפעל לקידום חקיקה שתגן על מקורות המים בישראל כדוגמת הצעת חוק אמצעי אכיפה כנגד מזהמי מים, שמונחת על שולחן ועדת הפנים והגנת הסביבה כעת (התקבלה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת).

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully