וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העולם לא יעצור את תוכנית הגרעין שלנו"

20.3.2009 / 15:00

בעוד נשיא ארה"ב משגר קלטת וידאו פייסנית לעם האירני, תוקף מנהיגה הרוחני של אירן עלי חמינאי את הניסיונות הדיפלומטים לעצור את תוכנית הגרעין

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

למרות סימני הפיוס הנשלחים מארצות לאירן מאז בחירתו של ברק אובמה לנשיאות, המשיך גם היום (שישי) מנהיגה הרוחני של אירן עלי חמינאי להכריז כי ארצו לא תיסוג לעולם מתוכנית הגרעין שלה. בנאום שנשא בתפילת יום השישי, אמר חמינאי כי "העולם ישתכנע כי אין באפשרותו לעצור את תוכנית הגרעין האירנית". דבריו של חמינאי באים לאחר מסר נוסף ששיגר אובמה לעם האירני- קלטת וידאו בה הוא מציע לאירן "התחלה חדשה" של קשרים דיפלומטים. חמינאי לא התייחס מפורשות בדבריו לקלטת החדשה של אובמה.

גם הנשיא האיראני, מחמוד אחמדינג'אד, שיגר ברכה מוקלטת לעם האירני לכבוד החג. בקלטת הוידאו אמר הנשיא האירני כי "המעצמות העולמיות הנוכחיות הגיעו לסופן".

כאמור, הלילה פרסם אובמה קלטת וידאו המיועדת לעם האירני. הפנייה חסרת התקדים פורסמה עם תרגום בשפה הפרסית, לכבוד הנורוז - חג תחילת האביב הנחגג בימים אלו באירן.

"אנחנו מבקשים תהליך אמיתי שמבוסס על כבוד הדדי", אמר אובמה בפנייה הישירה לעם האירני. לדבריו, ארצות הברית רוצה שאירן "תתפוס את מקומה הראוי בקהילת האומות", אך עם זאת הוא הדגיש שעל אירן למלא את חלקה בדרך לפיוס. "יש לכם את הזכות הזו – אך היא מלווה באחריות אמיתית, המקום הזה לא יושג על ידי נשק או טרור, אלא דרך פעולות של שלום שיראו את הגדולה האמיתית של העם והתרבות האירנית".

"גדולה זו איננה נמדדת ביכולת להשמיד, אלא ביכולת לבנות וליצור", טען אובמה בהתייחסו לתוכנית הגרעין האירנית. טהרן הגיבה בחיוב לדברי אובמה, אבל תבעה ממנו לגבות את דבריו במעשים. "אנחנו מקבלים בברכה את משאלתו של הנשיא לשים מאחורינו את חילוקי הדעות", אמר בתגובה עלי אכבר ג'בנפקר, יועץ בכיר לנשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד, "אבל הדרך לעשות זאת איננה על ידי כך שאירן תשכח את הגישה הקודמת של ארה"ב - העוינת והאגרסיבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully