וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מזוז מטייח את החשדות לפשעים בעזה"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

19.3.2009 / 18:03

בעקבות עדויות החיילים על הרג חפים מפשע ב'עופרת יצוקה', דורשים ארגוני זכויות אדם ממזוז לחקור את התנהלות צה"ל. "אי קיום חקירה מגביר הסיכוי שקצינים יועמדו לדין בחו"ל"

עשרה ארגוני זכויות אדם פנו ליועץ המשפטי בתביעה שיחזור בו מסירובו להקים מנגנון חקירה עצמאי להתנהלות הצבא במהלך מבצע "עופרת יצוקה". זאת, על רקע העדויות של חיילים בדבר הרג אזרחים פלסטינים. במכתב נטען כי "אי קיום חקירה לא רק שמהווה כשלעצמו הפרה של חובותיה של ישראל על פי המשפט הבינלאומי, אלא הוא אף מסוכן - נודף ממנו ריח של בריחה מהתמודדות עם חשדות לפשעים חמורים". הארגונים דרשו ממזוז "להפסיק לטייח את החשדות לפשעים בעזה".

הארגונים, ביניהם בצלם, גישה, יש דין, עדאלה, רופאים לזכויות אדם והאגודה לזכויות האזרח, כתבו עוד כי אי קיומה של חקירה מגביר את הסיכויים שקצינים וחיילים יועמדו לדין בחו"ל. "העובדה שהפרקליט הצבאי הראשי הורה לפתוח בחקירת מצ"ח לבירור האירועים רק בעקבות הפרסום ב'הארץ', כשלושה שבועות לאחר שהחומר כולו הועבר לרמטכ"ל (...) משדרת זריית חול בעיניים, ומעוררת חשד כי נורמה של טיוח חשדות לפשעים חמורים פשתה בדרגים הגבוהים ביותר של הצבא".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה כי המכתב התקבל והפונים ייענו כמקובל.

צה"ל יחקור את הטענות

היום (חמישי) הורה הפרקליט הצבאי הראשי, תת אלוף אביחי מנדלבליט על פתיחת חקירת מצ"ח בעקבות עדויות חיילי צה"ל ממבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה. לדברי הפצ"ר, מהעדויות עולה תמונה של "התנהגות פסולה לכאורה של חיילים במהלך מבצע עופרת יצוקה". מנדלבליט קיבל את החלטתו לאחר שעיין בתמליל העדויות.

בתגובה להודעת הפרקליט הצבאי הראשי, אמר דני זמיר ראש מכינת אורנים, שפרסמה את העדויות, כי הוא לא מתכוון להעביר לרשויות את שמות החיילים שהעידו על פעילות שבוצעה במבצע "עופרת יצוקה". לדבריו, "נמשיך לגבות את האנשים שלנו. העברתי לרמטכ"ל את החומרים הרלבנטיים ונהיה לעזרת הצבא ככל שיידרש. לא העברתי שמות ואין לי כוונה כזאת. אני מאמין שתחקור עצמי של צה"ל, צריך להתעסק בבעיה הנורמטיבית ולאו דווקא באנשים שביצעו את הדברים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully