וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתומים על חשבון ירוקים

אייל דץ

19.3.2009 / 15:34

נדחתה עתירת החברה להגנת הטבע נגד הקמת היישוב מרשם בחבל לכיש, עבור משפחות מפוני גוש קטיף

מפוני גוש קטיף ניצחו את הפעילים הסביבתיים: בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע דחה ביום שלישי השבוע את עתירת החברה להגנת הטבע נגד הקמת היישוב מרשם בחבל לכיש, עבור מפוני גוש קטיף. החברה להגנת הטבע התנגדה להקמת היישוב בטוענה כי הקמתו תביא לפגיעה בשטחים פתוחים ובערכי טבע חשובים במקום. בעקבות דחיית העתירה אמרו בחברה להגנת הטבע כי הם ישקלו את צעדיהם בנושא. יש לציין כי מבחינה משפטית לא נסתם הגולל על המאבק זאת מכיוון שבפני החברה להגנת הטבע עומדת האופציה לערער לבית המשפט העליון.

בעת סיכום הקדנציה שלו, התייחס אתמול (שלישי) השר להגנת הסביבה גדעון עזרא לביקורת הקשה שהוטחה כלפיו אחרי שלא התנגד להקמת היישוב מרשם "כן, הצבעתי בעד הקמת היישוב מפני שזה מגיע למפוני גוש קטיף".

בניגוד למדיניות הממשלה

המאבק נגד הקמת היישוב מרשם החל בשנה שעברה, עת נודע לפעילים סביבתיים על הכוונה להקים יישוב בחבל לכיש, שיאוכלס על ידי 24 משפחות שפונו מגוש קטיף. הארגונים ירוקים מחו על ההחלטה, בטענה שהקמת היישוב תביא לפגיעה בשטחים פתוחים ובערכי טבע חשובים במקום. לעצומה נגד הקמת הישוב הצטרפו למעלה מ – 12 אלף איש, בהם חברי הכנסת דב חנין ויוחנן פלסנר וכל 12 הזוכים באות מפעל חיים להגנה על הסביבה מטעם המשרד להגנת הסביבה.

הארגונים טענו כי הקמת יישובים חדשים נוגדת את מדיניות התכנון שקובעת כי יש להעדיף את עיבוי היישובים הקיימים, בכדי למנוע את הכרסום בשטחים הפתוחים בישראל. בנוסף טענה החברה להגנת הטבע, כי ישנן למעלה מ-4,000 יחידות דיור חלופיות למשפחות המפונים, שמספרן אינו עולה על 150. ראוי לציין כי מרחב לכיש זכה להיכלל ב"תכנית הביוספרית" שמטרתה לשמור על פיתוח רגיש ושימור ערכי הטבע הייחודיים לאזור.

עוד יש סיכוי

בחודש ספטמבר שנה שעברה אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה את התוכנית. בעקבות כך עתרה החברה להגנת הטבע לבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע, בדרישה לבטל את החלטת המועצה. הטענה המרכזית של החברה להגנת הטבע בעתירה היתה כי ההחלטה על הקמת הישוב התקבלה מבלי שנבחנו חלופות אחרות, ללא שמיעת חוות דעתו של פרופסור אלי שטרן, שליווה את הליכי התכנון של התוכנית וקבע כי התכנית מהווה פגיעה בלתי הפיכה באחד האזורים הערכיים והחשובים ביותר בארץ, וכי הנתונים שהוצגו בפני חברי המועצה היו חלקיים בלבד. החברה הציגה בפני בית המשפט את חוות הדעת המלאה של שטרן. חוות דעת שהוזמנה על ידי משרד הפנים, ושבה נכתב בין היתר כי "תוכנית היישוב המוצע מרשם פוגעת פגיעה בלתי הפיכה באחד האזורים הערכיים והחשובים ביותר במערך השטחים הפתוחים בארץ". השבוע כאמור דחה בית המשפט את העתירה של החברה להגנת הטבע שכללה בתוכה גם את חוות הדעת של פרופסור שטרן.

מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה להחלטה כי "החלטת בית המשפט היא דחיית עמדתם של כל אלו שהשטחים הפתוחים ושמירת הטבע והחי קרובים לליבם, ובהם למעלה מ – 12 אלף אזרחים שחתמו על עצומה נגד הקמת היישוב, ארגוני סביבה נוספים, תושבי האזור, אנשי טבע, תיירנים, חברי כנסת וכל 12 הזוכים באות מפעל חיים בתחום הגנה על הסביבה מטעם המשרד להגנת הסביבה, שאף פרסמו בעיתונות מודעה ובה קראו לדחות את התוכנית להקמת היישוב, ולשמור על ערכי הטבע הייחודיים שבאזור. צר לנו כי 25 המשפחות העתידות לגור במקום העדיפו להקים יישוב חדש, בניגוד למדיניות הממשלה של עיבוי יישובים קיימים על פני הקמת חדשים, במקום להתחבר ליישוב סמוך המתוכנן להיבנות בקרבת מקום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully