וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הריסת בית המחבל - ענישה קולקטיבית"

18.3.2009 / 17:29

בחד"ש התקוממו על החלטת בג"ץ להרוס את בית מבצע פיגוע הטרקטור. ואילו ח"כ כבל מכבד את ההחלטה, "למרות שזה עונש קולקטיבי"

"מי שרוצה לפגע, לוקח בחשבון שהוא הולך להתאבד. מה תאיים עליו? שתהרוג אותו?" כך אמר היום (רביעי) יו"ר סיעת העבודה בכנסת, ח"כ איתן כבל שהודיע כי הוא מכבד את החלטת בג"ץ שהתירה הריסת חלק מבית אביו של המחבל שביצע את פיגוע הדריסה הראשון בירושלים. זאת, "למרות שעדיין לא הוכח שהריסת בתים מונעת פיגועים וזה גם עונש קולקטיבי", ציין כבל.

לדברי ח"כ מירי רגב (הליכוד), "הריסת בתי מחבלים היא עונש הכרחי והרתעתי במצב בו אנו נמצאים. רוצחי יהודים צריכים להבין שיש מחיר ודם יהודי אינו הפקר".

ואילו ח"כ עפו אגבריה (חד"ש) טען בתגובה כי "זו החלטה לא נכונה להעניש משפחה על דבר שלא עשתה" וכי "בג"ץ התחיל להיות מושפע מדעות ימניות". הוא גם חלק על הטענה כי מדובר בפיגוע. "גם טרקטוריסטים אומרים שייתכן שזאת היתה תאונת דרכים", טען. לדבריו, "גם אם זה היה פיגוע, היה צריך להפסיקו באמצע ואחרי שהרגו את המפגע, אז רוצים גם לפגוע במשפחה? זו ענישה קולקטיבית. זה דורש בדיקה מדוע בית המשפט משתמש באיפה ואיפה כשהוא פועל בחומרה עם הצד הערבי ומקל עם הצד היהודי".

"הריסת ביתו של מחבל משמעה עונש קולקטיבי כבד מנשוא, אשר פוגע ישירות בבני משפחתו, כולל קשישים וילדים, גם כאשר ברור לכל כי לא היה להם שום קשר לטרור", כך מסרה האגודה לזכויות האזרח בתגובה להחלטת בג"ץ. עו"ד טלי ניר מהאגודה טוענת שבג"ץ התעלם מהעובדות, כשהחליט לאשר ההריסה בנימוק שהדבר ישמש להרתעה. לדבריה, "כבר לפני מספר שנים קבעה ועדה צבאית בראשות אלוף כי הריסות בתי המחבלים אינן מסייעות להרתעה, ויש אף חשש, כי הן רק מגבירות את המוטיבציה לביצוע פיגועים".

בסוף 2004 ותחילת 2005, בדקה ועדה בראשות האלוף אהוד שני את השימוש בהריסת בתים במסגרת המאבק בטרור, ובתום בדיקתה המליצה להקפיא את השימוש באמצעי זה. הרמטכ"ל דאז, רב אלוף משה יעלון, אימץ את מסקנות הוועדה, למעט מקרים קיצוניים, ומאז נמנעה המדינה מלהפעיל סמכות זו הן בשטחי מדינת ישראל הן ביהודה ושומרון.

"הדריסה לא נעשתה על רקע לאומני"

יו"ר האיחוד הלאומי יעקב כ"ץ (כצל'ה), שיבח את החלטת בג"ץ. כ"ץ אמר לוואלה! חדשות כי "טוב מאוחר מאף פעם לא. אילו מדינת ישראל היתה פועלת מיד, ייתכן שההרתעה היתה מונעת פיגועים נוספים. בית המשפט נדחק בעל כורחו להיות יותר נורמלי, יותר ציוני ויותר אחראי ופחות נאיבי וזה מבורך. אני מקווה שההחלטה הזאת היא ראשונה בדרך לתיקון טעויות שנעשו בעבר".

גם ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד) בירך על החלטת בג"ץ. לדבריו, "המחבלים ובני משפחותיהם חייבים להבין שישראל תגבה מחיר כבד ממי שמפעיל טרור נגד אזרחיה".

בית המשפט העליון דחה היום את ערעורו של אביו של איברהים דוויאת, המחבל שביצע את פיגוע הטרקטור הראשון בירושלים ביולי 2008, בדרישה שלא להרוס את ביתה בשכונת ג'בל מוכאבר במזרח ירושלים. אביו של דוויאת, תיסיר, טען כי הוא הבעלים של הדירה ולא בנו. עוד טען כי לא הוכח שמעשיו של הבן בוצעו על רקע לאומני.

המדינה טענה מנגד, באמצעות עו"ד ענר הלמן, כי יש צורך ביטחוני בהריסת הבית, שכן הדבר נועד להרתיע אחרים מללכת בדרכו של דוויאת. השופט אדמונד לוי הסכים עם טענות המדינה וקבע כי "העותר לא העלה כל טענה שיש בה כדי לערער את כוחה ההרתעתי של פעולת ההריסה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully