וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: "לא העברנו לאירן טילי S-300"

עידן דורנר

18.3.2009 / 13:11

קצין רוסי בכיר הודה לראשונה כי ארצו חתמה על חוזה עם טהרן לאספקת מערכת הנ"מ המתקדמת, אך הבהיר כי העסקה טרם הושלמה

רוסיה עדיין לא העבירה לאירן את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-300, למרות שהודתה היום (רביעי) לראשונה כי חתמה על עסקה להאספקת הטילים לרפובליקה האיסלמית לפני כשנתיים. את הדברים אמר קצין בכיר בצבא רוסיה.

לדבריו, "מערכת ה-S-300 לא סופקה לאירן, למרות החוזה שנחתם עימה לפני כשנתיים. בנתיים, אנחנו ממשים את החוזה בהדרגה". הוא הוסיף כי לרוסיה אין כוונה לוותר על החוזה, המוערך בכמה מאות מיליוני דולרים. "מימושו המלא של החוזה תלוי במצב הבינלאומי ובתוצאות הבחירות באירן". הוא טען עוד כי שיתוף הפעולה הצבאי עם אירן ממשיך בהתאם להסכמים מוקדמים ולאור התחייבויותיה הבינלאומיות של רוסיה.

מדובר במערכת טילים מתקדמת, בעלי טווח בינוני. ישראל דחקה ברוסיה לא להעביר לידי אירן את המערכת, בטענה שהיא נועדה להגן על תוכנית הגרעין של אירן. שר ההגנה האירני ביקר במוסקבה בחודש שעבר, כדי ללחוץ על החברה הלאומית של רוסיה לייצוא נשק, למכור לאירן את טילי ה-S-300. גורמים ברוסיה לא הגיבו לנושא. אירן חתמה עם רוסיה על חוזה בשווי 700 מיליון דולר בשנת 2005 לרכישת 29 מערכות טילים, שהועברו אליה שנה לאחר מכן והפכו מבצעיים בשנת 2007.

בתחילת החודש פרסמה ועדה מיוחדת הכוללת בכירי ממשל אמריקאיים בעבר ובהווה, המייעצים לממשל אובמה, דו"ח בנושא הגרעין האירני. בין היתר נכתב בו כי כי ישראל עשויה להרגיש מוכרחה לנקוט בפעולה צבאית כדי לנסות ולהרוס או לפגוע בתוכנית הגרעין האירנית, במידה שרוסיה תחליט למכור לטהרן מערכת ההגנה אווירית מתקדמת מדגם S-300.

בדו"ח נכתב כי "ההנהגה הישראלית נראית משוכנעת שלפחות לעת עתה יש לה אופציה צבאית", נכתב בדו"ח. "עם זאת, הישראלים רואים את האופציה הזאת הולכת ומתרחקת בשנה או שנתיים הקרובות, לא רק בגלל ההתקדמות והייאוש מהתוכנית, אלא גם בשל השיפור הצפוי במערכת ההגנה האוורית של אירן, במיוחד לאור משלוח טילי ה-S-300, לכן ייתכן שישראל תרגיש שהיא נאלצת לפעול לפני שהאופציה שלה תיעלם".

אתמול פורסם דו"ח שחיבר צוות חשיבה של "המכון למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים" בארה"ב, בו נכתב כי אם תחליט ישראל לתקוף את אירן, היא עשויה לעשות כן באמצעות טילים בליסטיים מדגם יריחו, כדי לא להסתבך בתקיפה אווירית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully