וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: דרום אפריקה נלחמת בגזענות

טלי גולדשטין

18.3.2009 / 8:39

וגם: הקוסמונאוט אלכסיי לאונוב הילך בחלל והלחיץ את האמריקאים, שוד יצירות האמנות הגדול בארה"ב, דרא"פ מצביעה נגד האפליה

סוף לאפרטהייד

ב-18 במרץ 1992 דרום אפריקה הצביעה בעד שינוי. התושבים הלבנים של המדינה הצביעו בעד רפורמות פוליטיות שיביאו לסיום משטר האפרטהייד וייצרו במקום ממשלה המבוססת על חלוקת סמכויות המונה תושבים מכל הגזעים. אחוז ההצבעה במשאל העם עמד על 68.6% - שיעור שיא. בכמה מחוזות נרשם שיעור הצבעה של 96%. בפרטוריה (כיום "טשוואנה" – כולנו שווים), הבירה האדמניסטרטיבית של דרום אפריקה שסימלה בזמנו את משטר האפרטהייד, עמד שיעור ההצבעה על 57%, בקייפ טאון, 85% מהתושבים הצביעו בעד שינוי.

נלסון מנדלה, נשיא מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקאי ששהה 27 שנים בכלא בשל מאבקו נגד האפרטהייד, הביע שביעות רצון מתוצאות משאל העם. ב-1993, נוסדה בדרום אפריקה חוקה זמנית וב-1994 נערכו בחירות דמוקרטיות אמיתיות ראשונות במדינה, שבהן הותר לראשונה לאזרחים שחורים ובני תערובת להצביע.

בבחירות שנערכו בין ה?26 ל-29 באפריל 1994, בהן הצביעו 23 מיליון מתושבי דרום אפריקה, זכתה מפלגת ה?ANC לרוב בפרלמנט. ב?9 במאי 1994, בחר הפרלמנט במנדלה לנשיאה השחור הראשון של דרום אפריקה, כאשר הנשיא היוצא דה קלרק נבחר כסגנו. טקס ההשבעה נערך למחרת בפרטוריה, בהשתתפות מנהיגים רבים מהעולם, בהם סגן נשיא ארצות הברית אל גור, מזכ"ל האו"ם בוטרוס בוטרוס ראלי, ומנהיג קובה פידל קסטרו. נשיאות בראשות מנדלה, דבר עליו רק העזו לחלום מיליוני האזרחים השחורים של דרום אפריקה, הפכה בסופו של דבר למציאות. הסנקציות שהיו מוטלות על דרום אפריקה בשל משטר האפרטהייד בוטלו. כמו כן, המדינה קיבלה שוב את מושבה בעצרת הכללית של האו"ם לאחר היעדרות בת 20 שנים.

מנדלה ודה קלרק זכו בשנת 1993 בפרס נובל לשלום בעבור פעילותם למען ביטול האפרטהייד. מנדלה, שעדיין האשים את ממשלת דה קלרק בכך שלא עשתה מספיק על מנת לעצור את האלימות הפוליטית והגזענית, הסכים לקבל את הפרס המשותף כמחווה של פיוס. ביוני 1999, פרש מנדלה מהחיים הפוליטיים. החלטתו לפרוש באופן רצוני נתפסה אז כדוגמה ומופת למנהיגים אפריקאים אחרים שהחזיקו בכוח בכיסאם במשך שנים.

מהלכים בחלל

הקוסמונאוט אלכסיי לאונוב הפך ב-18 במרץ 1965 לאדם הראשון שהילך בחלל. הוא שהה מחוץ למעבורת החלל 'ווסוחוד 2' כעשרים דקות. חשוב מכך: לאונוב עשה זאת שלושה שבועות לפני מקבילו האמריקאי האסטרונאוט אד וייט – עובדה שגרמה לרוסיה לצבור נקודות נוספות במירוץ החלל מול ארצות הברית (מירוץ בו "ניצחה" ארה"ב עם נחיתתו של ניל ארמסטרונג על הירח ב-1969).

למרות פריצת הדרך ההיסטורית שעשה לאונוב, הדבר היחיד שפגם בשמחה היה העובדה שהאמריקאים הצליחו להנחית אדם על הירח לפני הרוסים. לאחר שנים סיפר לאונוב על תחושתו לגבי המירוץ הרוסי לחלל: "העם שלנו היה בטוח שננחת על הירח לפני האמריקאים מכיוון שהוא היה מורגל שאנחנו תמיד ראשונים. רק אנחנו הקוסמונאוטים, וצוות הירח באופן מיוחד, הבנו כי זה לא יקרה. והסיבה לכך היתה כסף. האמריקאים השקיעו 25 מיליארד דולר, פי עשר לעומתנו. אנחנו השקענו 2.5 מיליארד רובל בלבד בכל תוכנית החלל הרוסית. ידענו שלא נצליח לנחות על הירח לפני האסטרונאוטים".

ב- 1968 היה אמור אלכסיי לאונוב לעמוד בראש הטיסה הרוסית המאוישת הראשונה סביב לירח, שבוטלה לאחר שהאמריקאים הצליחו לבצע זאת ראשונים בחללית אפולו 8. כמחווה לקוסמונאוט, בחר סופר המדע הבדיוני, ארתור סי קלארק בספרו "2010 - אודיסיאה 2" לקרוא לחללית הרוסית הראשונה שנשלחה לכוכב הלכת צדק בשם "אלכסיי לאונוב".

ורמיר נשדד

19 שנים עברו מאז בוצע שוד האמנות הבלתי מפוענח הגדול בהיסטוריה. ב-18 במרץ 1990 נשדד מוזיאון איזבלה סטוארט גרדנר שבבוסטון. 12 ציורים, שערכם נאמד ב-500 מיליון דולרים, נגנבו על ידי שני גברים לבנים שהזדהו כשוטרים במשטרת בוסטון. שומרי האבטחה איפשרו לשניים להיכנס למוזיאון בניגוד לתקנות והשאר, כמו שנוהגים לומר, שייך להיסטוריה.

עם כניסתם למוזיאון, שני החשודים – שלא נשאו עליהם ככל הנראה נשק - חטפו את שומרי האבטחה, אזקו אותם וכלאו אותם במרתף. מערכת האבטחה נותקה וקלטות מצלמות האבטחה נגנבו אף הן.

13 יצירות אמנות נשדדו באותו יום, בהן ציורים יקרי ערך של הצייר ההולנדי ורמיר, שלושה ציורים של רמברנדט, חמישה ציורים של דגה וציור של מאנה. רשימת החשודים, שנעה מחברי כנופיה בבוסטון, שודדים מקצועיים ועד מחבלים אירים, רק הלכה והתרחבה עם השנים.

חובבי אמנות, סוכני FBI ובלשים, עיתונאים, תסריטאים וסופרים – כולם נפלו שבי אחר הפרשייה המסתורית ורדפו אחר אלפי רמזים סתומים. הציורים עדיין לא נמצאו ונראה כי איש אינו יודע את מקום הימצאם גם היום. יכול להיות שהם באירלנד, אולי מפוזרים באוספים של אספנים עשירים וחסרי מצפון, או נשכחו במחסן מחוץ לבוסטון ואולי הם פשוט נשרפו.

באו לעולם

סטפן מלרמה (1842 - 1898 ) - מראשוני המשוררים הסימבוליסטים

ניקולאי רימסקי-קורסקוב (1844 - 1908 ) - מלחין רוסי. נמנה עם הקבוצה הידועה בשם "החמישה"

ארתור נוויל צ'מברליין (1869 - 1940) - ראש ממשלת בריטניה ה-39 ואחד מהמנהיגים במלחמת העולם השנייה

ג'ון אפדייק (1932- 2009 ) - זוכה פרס הפוליצר ומחבר סדרת ספרי ה"שפן" והספר "המכשפות מאיסטוויק"

פרדריק וילם דה קלרק (1936 - ) - נשיא דרום אפריקה בין השנים 1989-1994, והאדם הלבן האחרון לכהן בתפקיד. זוכה פרס נובל לשלום

בן כהן (1951- ) - ממייסדי גלידת "בן אנד ג'ריס"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

הלכו לעולמם

לורנס סטרן (1713 - 1768 ) - סופר אנגלי בן המאה ה-18. חיבר בין השאר את הרומן המופתי "טריסטרם שנדי"

אריך פרום (1900 - 1980 ) - פסיכולוג ופילוסוף גרמני. חיבר את "אמנות האהבה"

ברנרד מלמוד (1914 - 1986 ) - מן הבולטים בקבוצת הסופרים היהודים אמריקאים שפעלו בארצות הברית בשנות החמישים והשישים של המאה העשרים

אנטוני מינגלה (1954 - 2008 ) - במאי בריטי, שבפילמוגרפיה שלו מופיעים הסרטים "הפצוע האנגלי", "הכישרון של מר ריפלי" ו"קולד מאונטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully