וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: ל-50 אלף ילדים בנגב אין רופא ילדים

נעמה טלמור

17.3.2009 / 6:01

80% מהילדים המאושפזים כל קיץ ב"סורוקה" מגיעים מהיישובים הבדואים בנגב. זאת על אף שהם מהווים רק 25% מהאוכלוסיה

דו"ח חדש שיוצג היום (שלישי) בכנס "נשים והזכות לבריאות בכפרים הבלתי מוכרים בנגב" שייערך בשגב שלום חושף כי ל-50 אלף ילדים בדואים החיים בכפרים הבלתי מוכרים בנגב לא ניתן כלל שירות של רופא ילדים. הנתונים מצביעים על כך שכ-80% מהילדים המאושפזים מדי קיץ בבית החולים "סורוקה" בבאר שבע מתגוררים בכפרים הבלתי מוכרים למרות שהם מהווים רק 25% מילדי האזור.

הדו"ח, שהוכן על ידי קבוצת "נשים מובילות בריאות" ועמותת "רופאים לזכויות אדם", בחן את מצב שירותי הבריאות במרפאות הכפרים הבלתי מוכרים בנגב. התברר כי ב-12 המרפאות בכפרים הללו לא מספקות שירותי רפואת ילדים ונשים, וכי אין בהם רופאים מומחים בכלל ואף לא בתי מרקחת. בנוסף נמצא כי הצוות במרפאות לרוב אינו דובר ערבית וכי שעות הפעילות מצומצמות, "זאת חרף התמותה והתחלואה הגבוהה בקרב הילדים" בכפרים הללו.

עוד עולה מהדו"ח כי קיים פער ניכר בין שירותי הבריאות הניתנים ביישובים היהודים בנגב לעומת המרפאות הקיימות ב-11 מהכפרים הבדואים הבלתי מוכרים. "המחקר משווה בין היישובים היהודים עומר, להבים ומיתר לבין הכפרים הבדואים ביר הדאג', אלגרין ואום-מתנאן, שבהם פועלות מרפאות. בהשוואה מתגלה אי שוויון ברור: ביישוב עומר, לדוגמא, יש 214 שעות קבלה שבועיות של כלל הרופאים, ביניהם רופאים מומחים, לעומת הכפר אלגרין שבו יש 36 שעות קבלה שבועיות לרופא משפחה בלבד. בעומר, להבים ומיתר יחדיו יש כ-406 שעות קבלה לעומת 127 שעות קבלה בשלושת הישובים הבדואיים המקבילים, כמעט פי שלוש.", אמרו ב"רופאים לזכויות אדם".

"ניתן מענה מקצועי נאות"

בתגובה לדרישתם של הארגונים ממנכ"ל משרד הבריאות ומנכ"ל "שרותי בריאות כללית", שמפעילה את רוב המרפאות בכפרים, לפעול לכך שהיקף, מגוון ואיכות השירותים הניתנים במרפאות בכפרים יהיה שווה לזה הזמין במרפאות ביישובים אחרים נמסר לארגונים ממשרד הבריאות כי רופאי משפחה מהווים מענה מקצועי נאות לטיפול בילדים. מ"שרותי בריאות כללית" נמסר כי רפואת ילדים בקהילה נחשבת רפואה ראשונית ואינה רפואה מייעצת ורופאי המשפחה במרפאות הכללית מוכשרים לבדוק מבוגרים וילדים כאחד.

"אסור לשכוח שתושבי הכפרים הם אזרחי ישראל המבוטחים בקופות החולים וזכאים על פי חוק לקבלת שירותי בריאות נאותים ושווים לשאר האוכלוסייה", אמרה הייג'ר אבו-שארב , מחברת הדו"ח. "הדו"ח שלנו מוכיח כי קיימת אפליה מובנית כלפי תושבי הכפרים גם בשירותי הבריאות הניתנים להם". שלומית אבני, מנהלת פרויקט תושבים ב"רופאים לזכויות אדם", הוסיפה כי "חובתה של 'שרותי בריאות כללית' להשוות את השירותים בכפרים לאלו הניתנים בישובים יהודים נובעת מהיותה גוף ציבורי האמון על אספקת שירותי בריאות ולכן חלה עליו חובה לתת שירותי בריאות באופן שוויוני לכלל המבוטחים. על משרד הבריאות, האמון על שירותי הבריאות של כלל תושבי ישראל ועל יישומו של חוק ביטוח בריאות ממלכתי, להבטיח כי שירותי הבריאות בישראל יינתנו באופן שוויוני ונגיש לכל. באופן ספציפי, חובתו לדאוג להעמיד לרשות תושבי הכפרים הבלתי מוכרים בנגב רופאי ילדים, בין אם באמצעות 'שירותי בריאות כללית' ובין אם באמצעות נותני שירותים אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully