וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בוול סטריט הסתיים בירידות שערים

ניר צליק

16.3.2009 / 22:11

למרות גילויי האופטימיות של יו"ר הבנק הפדרלי, ירד הדאו ג'ונס ב-0.1%, S&P 500 הצטמק ב-0.4% והנאסד"ק נפל ב-1.9%

המסחר בוול סטריט הסתיים בירידות שערים על רקע חששות המשקיעים מהמשך ההאטה שהובילה לירידה במניות מגזרי הטכנולוגיה ומוצרי הצריכה. לאורך רוב יום המסחר שררה אופטימיות בשווקים על רקע ראיון שנערך עם בן ברננקי, יו"ר הבנק הפדרלי, בתוכנית "60 דקות", אך המגמה התהפכה לקראת הסיום.

דאו ג’ונס ירד ב-0.1% ל-7,217 נקודות, נאסד"ק נחלש ב-1.9% ל-1,404 נקודות ו-S&P 500 החסיר 0.4% ל-754 נקודות. בשוק הסולידי, מחירי איגרות החוב לעשר שנים של ארצות הברית ירדו והתשואה עליהן עלתה ב-0.066% ל-2.951%.


"המיתון בארה"ב יסתיים קרוב לוודאי השנה, אם הממשלה תצליח לחזק את המערכת הבנקאית". כך אמר יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, בריאיון טלוויזיוני נדיר. בדבריו הפגין ברננקי אופטימיות לגבי היתכנות ההתאוששות, אולם הוא הדגיש, כפי שעשה בעדותו בקונגרס בחודש שעבר, כי הסיכויים שהמיתון יסתיים השנה ושהכלכלה תתאושש תלויים במשימה קשה: חזרתם של הבנקים למתן אשראי בצורה חופשית ושיבתם של השווקים הפיננסיים לתפקוד נורמלי.

עוד מנגזרות המשבר: ממשל אובמה כבר ניסח את עיקריה של תוכניתו לשינוי הרגולציה על השווקים הפיננסיים, הכוללת בין היתר הרחבה של סמכויות הבנק הפדרלי ודרישות הלימות הון נוקשות יותר מהבנקים הגדולים. שר האוצר האמריקאי, טימותי גייתנר, אמר בראיון כי הממשל מעוניין להאיץ את קצב הרפורמות במגזר הפיננסי על רקע כישלונם של הרגולטורים בארה"ב לזהות את הגורמים שהובילו למשבר האשראי לפני פריצתו.

בגזרת המקרו, מדד הפעילות הכלכלית של אזור ניו יורק - מדד אמפייר סטייט - נפל בחודש מארס לשפל ורשם את הירידה החדה ביותר שלו אי פעם, לאחר שהמיתון המחריף בארה"ב הוביל לירידה בהזמנות ומכירות, לסגירת והשבתת מפעלים ולקיצוצי משרות ושעות עבודה, כך דיווח היום הבנק הפדרלי. התפוקה התעשייתית בארה"ב כולה, מסר הבנק הפדרלי, נפלה בפברואר זה החודש הרביעי ברציפות, בעקבות הקיצוצים בתפוקה במגזר הרכב והנפילה החדה ביצוא.

התפוקה התעשייתית בארה"ב נפלה ב-1.4% בפברואר, מעל תחזיות האנליסטים, לאחר נפילה של 1.9% בינואר. מדד האמפייר סטייט נפל במארס לרמה של מינוס 38.2 נקודות - רמתו הנמוכה מאז החל להתפרסם ביולי 2001, לעומת רמה של מינוס 34.7 בפברואר. קריאה של המדד מתחת לרמה של אפס מצביעה על ירידה בפעילות הכלכלית. תחזיות הכלכלנים היו כי המדד ייפול לרמה של מינוס 30.8 נקודות בחודש מארס.

בענף הפיננסים, יו"ר ולס פארגו, ריצ'רד קוואסוויץ', מתח ביקורת על הוספת הגבלות רטרואקטיוויות לתוכנית הסיוע לבנקים (TARP) - הגבלות שלדבריו אילצו את הבנק להפחית את הדיווידנד. קוואסוויץ' אף אמר כי תוכנית מבחני העמידות של ממשל אובמה טפשיים. קוואסוויץ' ציין כי כשמשרד האוצר האמריקאי חייב את 9 הבנקים הגדולים במדינה לקבל השקעה ממשלתית באוקטובר, הוא אותת לעולם כי מגזר הפיננסים כולו חלש. לטענת קוואסוויץ', ולס פארגו, שלא נזקק לכסף, נאלץ כעת להתמודד עם אותן תקנות שהוטלו על בנקים שכן נזקקו לו.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יצא היום בחריפות נגד כוונת חברת הביטוח AIG לחלק בונוסים בסך 165 מיליון דולר לעובדי חטיבת המוצרים הפיננסיים, אשר כמעט הובילה את החברה לפשיטת רגל. אובמה הודיע על כוונתו לפעול למניעת חלוקת הבונוסים.

"קשה להבין כיצד סוחר נגזרים ב-AIG יהיו זכאים לבונוסים כלשהם, לא כל שכן בונוסים בהיקף של 165 מיליון דולר", אמר אובמה. "כיצד הם יכולים להצדיק את הצעד השערורייתי הזה כאשר משלמי המסים מימנו את הצלת החברה?", הוסיף.

מנכ"ל סיטי, ויקראם פנדיט, קיבל חבילת שכר של 10.8 מיליון דולר עבור 2008, כך דווח היום במסמך שהוגש לרשות האמריקאית לניירות ערך. סכום זה כולל משכורת בסיס של כ-960 אלף דולר ומניות בשווי של 8.2 מיליון דולר. כמו כן, הוענקו לפנדיט אופציות למניות בשווי 1.6 מיליון דולר. עיקר חבילת השכר, כ-7.7 מיליון דולר במניות, הינו בונוס הצטרפות שקיבל פנדיט לאחר מינויו למנכ"ל, בינואר 2008.

בחברות הישראליות: פיטורים

בחברות הישראליות, היום החל סבב הפיטורים בקומברס; 300 עובדים יזומנו היום לשימוע - 100 מהם בישראל. סבב הפיטורים הינו חלק ממהלך הארגון מחדש עליו הודיעה החברה כבר בחודש יולי. במסגרת התוכנית ההתייעלות החדשה, הודיעה החברה כי תרכז את פעילותה בשלוש חטיבות עצמאיות: מוצרים, שירותים ומכירות. תוכנית הארגון מחדש נכנסה לתוקפה בתחילת אוגוסט.

ארבעה חודשים לאחר שפיטרה 300 עובדים, מתוכם 100 בישראל, פותחת אורבוטק בגל שני של צמצומים. הבוקר החלה החברה בפיטוריהם של כ-50 מעובדיה בישראל. לדברי החברה, הצמצום בכוח האדם הוא חלק מתוכנית ההתייעלות עליה הודיעה עם פרסום הדו"חות בחודש שעבר.

שבוע לאחר השלמת המכירה של סקופוס הישראלית לספקית פתרונות הווידיאו האמריקאית הרמוניק, נודע כי כ-40 עובדים יפוטרו מהרמוניק בימים הקרובים. בסקופוס עבדו כ-250 איש לפני הפיטורים. בשבוע שעבר השלימה הרמוניק את רכישת סקופוס הישראלית תמורת 86 מיליון דולר. הרמוניק שילמה על כל מניית סקופוס כ-5.62 דולרים למניה, מחיר ששיקף לסקופוס שווי של 86 מיליון דולר.

חברת התרופות ההודית נאטקו הצליחה למנוע מטבע מלרשום פטנט על גלאטירמר אקסט (Glatiramer Acetate), התרכובת הגנרית לתרופת הקופקסון של החברה הישראלית לטיפול בטרשת נפוצה. נאטקו פיתחה את תרופת ה-GA שמהווה גירסה גנרית משלה לתרופת הקוקפסון ומשווקת כיום בהודו ואוקראינה.

טופ אימג’ המספקת פתרונות לניהול ותיקוף תוכן הנכנס לארגונים, הצליחה לסיים את 2008 עם ביצועים נאים. ההכנסות טיפסו ב-39% ל-32.2 מיליון דולר ובשורה התחתונה החברה עברה לרווחיות. בניגוד למגמה בשווקים, רשמה החברה גם שיפור ברווחיות ברבעון הרביעי, במהלכו הגדילה החברה באופן חד את השורה התחתונה למרות ירידה קלה בהכנסות. בשורה העליונה, רשמה טופ אימג' הכנסות של 5.5 מיליון דולר ברבעון הרביעי - ירידה קלה של 2% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. החברה רשמה רווח רבעוני נקי של 1.6 מיליון דולר או 13 סנט למניה. זאת בהשוואה להפסד של 2.9 מיליון דולר או 32 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד.

בין המניות הישראליות שעוררו עניין במסחר ניתן למנות את ספקית פתרונות ה-WiMax אלווריון, יצרנית השבבים ממגדל העמק טאואר, חברת תוכנות האבטחה צ’קפוינט ואת חברת התרופות פריגו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully