וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפו בלי יהודים

דניאל זילברברג

20.3.2009 / 21:35

וגם: רחוב נחלת בנימין הופך למדרחוב שוקק חיים, מאבקי כוחות לקראת הקמת אוניברסיטה חדשה, וחגיגות פורים יוצאות לרחוב. השבוע לפני, פינה חדשה במלאת 100 שנה לתל אביב

1912 - העדלאידע הראשונה בעיר

פורים 1912 - נערכה תהלוכת התחפושות הראשונה בתל אביב שהתפתחה לעדלאידע המפורסמת. הרעיון והביצוע היה של המורה לציור בגימנסיה הרצלייה, אברהם אייזנשטיין. בהמשך הוא חבר ל"חבר'ה טראסק", צעירים תל אביביים פורקי עול, ואיתם אירגן את מסיבות הפורים, שברבות השנים שהתחרו בנשפים הידועים של ברוך אגדתי אשר היו מיועדים למפורסמים ועשירים. בין היתר, בכל שנה בנשף נבחרה מלכת אסתר, ואנשים נהגו להתחפש לדמויות מן התנ"ך.

1917 - פינוי היהודים מיפו

17.3.17 - בתאריך זה הורה שר המלחמה העותומני ג'מאל פאשה, על פינוי היהודים מיפו. באותה העת היו ביפו כ-9,000 יהודים, שנאלצו לעזוב את בתיהם פחות מחודש לאחר פרסום הגזירה. רוב המפונים לא יכלו להישאר באזור המרכז ונאלצו לנדוד צפונה. בעלי האמצעים מביניהם הצליחו לשחד את הטורקים להתיר להם להישאר בפתח תקווה. כך תיאר הסופר אשר ברש את ערב סדר הפסח בתל אביב של אותה שנה: "רוב הבתים היו תריסיהם מוגפים והם דוממים דממת כאב".

1955 - מוקמת אוניברסיטת תל אביב

18.3.55 - הונחה אבן הפינה למה שעם השנים הפך להיות אוניברסיטת תל אביב. כמו כל מוסד בירוקרטי היו לא מעט בעיות בהתחלה: הניסיון להקים את האוניברסיטה כלל איחוד בין הפקולטה למדעי הטבע והפקולטה למדעי הרוח, יחד עם הפקולטה לכלכלה ומשפט. המשא ומתן התפוצץ, והפקולטה למשפט עתרה לאוניברסיטה העברית בבקשה להיחשב כשלוחה שלה בתל אביב.

כך התפצלו להם שני גופי ההשכלה הגבוהה, כאשר הראשונה ישבה באבו כביר, והשניה במבנים ציבוריים ברחבי תל אביב. כמעט עשור לאחר מכן, ב-4.11.65 הצליחו לאחד בין שניהם, ולהקים את אוניברסיטת תל אביב עם רוב הפקולטות כפי שקיימות בה היום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

1986 - מוקם המדרחוב בנחלת בנימין

18.3.86 - חלקו הצפוני של רחוב נחלת בנימין, מרחוב גרוזנברג עד כיכר מגן דוד, נסגר ונפתח מחדש כמדרחוב. רחוב נחלת בנימין הוקם כבר מ-1911 כאשר נוסדה שכונת נחלת בנימין. השכונה חולקה ל-35 מגרשים, כאשר על כל מגרש בית ובו שני חדרים. הרחוב נקרא על שמו של בנימין הרצל, אך חברי אגודת "נחלת בנימין", ובראשם שלמה יוסף לויצקי מעסקני "הפועל הצעיר", החליטו לבלבל את המשקיעים כדי להוציא מהם מימון לשכונה. חברי האגודה אמרו לבני משפחת רוטשילד שאם יעניקו להם סיוע כלכלי, הנחלה תקרא על שם בנימין דה רוטשילד. לחברי ההסתדרות הציונית אמרו שאם הם אלו שיסייעו לשכונה, היא תקרא על שם בנימין זאב הרצל. בסופו של דבר היתה זו ההתסדרות הציונות שהשקיעה את הכסף והנחלה נקראה באופן רשמי על שמו של חוזה המדינה.

השכונה הוקמה במטרה לאפשר לאנשים דלי אמצעים לרכוש לעצמם בתים לפי הכנסותיהם השנתיות. עם השנים השכונה התרחבה והפכה להיות מרכז לחנויות טקסטיל. כיום נחלת בנימין הוא מדרחוב פעיל, בו מתקיים שוק יצירה קבוע בימי שלישי ושישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully