וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצל: "עשיתי הכל בגלל ילדותי הקשה"

עידן דורנר

16.3.2009 / 15:40

נפתח המשפט של המפלצת האוסטרית, שכלא ואנס את בתו במשך 24 שנים. לדבריו, "לא היו לי יחסים טובים עם אמא שלי"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אילן שניג)

יוזף פריצל, הגבר האוסטרי שהואשם בכליאת בתו במרתף ביתו במשך 24 שנים ובהכנסתה להריון שבע פעמים, עומד היום (שני) למשפט. פריצל בן ה-73 ייאלץ להתמודד עם מספר סעיפי אישום, בהם אונס, גילוי עריות, שעבוד ושלילת חירות מאדם. כמו כן הוא מואשם ברצח של אחד מילדיה של בתו. פריצל הודה בפתח משפטו בהאשמות האונס וגילוי העריות, אך הכחיש כל מעורבות ברצח הילד, שמת במרתף בו נכלא. פריצל בן ה-73 סירב להודות גם בשעבוד בתו אליזבת, במשך מרבית חייה. בהגיעו לבית המשפט, החזיק יוזף פריצל קלסר כחול מול פניו, בניסיון להסתירם מהמצלמות וכלי התקשורת הרבים שהמתינו שם.

השופט במשפט ביקש מפריצל לספר לחבר המושבעים על חייו, על מנת שינסו להבין מדוע הוא ביצע את המעשים הנוראיים בהם הוא מואשם. פריצל השיב: "לא היו לי יחסים טובים עם אמא שלי. היא נהגה למנוע ממני להיות בקשר עם חברים. לא היתה לי כל עצמאות עד שהייתי בן 12. הצלחתי ליצור מערכת יחסים סודית עם חבר אחד, אבל הוא איכזב אותי. אז החלטתי שאני לא רוצה שיהיו לי יותר חברים. היתה לי ילדות מאוד מתוסבכת ומפעם לפעם נלקחתי ממשפחתי והועברתי למשפחה אומנת".

פריצל היה בן יחיד, שגודל על ידי אימו הלא נשואה באמסטטן, במרחק לא רב מווינה. אביו עזב את הבית כשהיה בן 4. שכניו לשעבר של פריצל טענו כי אימו נהגה להכות אותו וכי לשניים היתה מערכת יחסים מתוחה. פריצל לא התבקש היום לדבר על הפשעים שביצע. הוא סיפר על העבר שלו בבית הספר, על עבודתו במפעלי פלדה ובטון וכיצד נשא לאישה את זוגתו רוזמרי, כשהיה בן 21 והיא היתה בת 17: "רציתי 10 ילדים לכל הפחות. כשרוזמרי אמרה שגם היא רוצה בכך, התחתנתי איתה".

פריצל ציין בפני בית המשפט את הולדת שבעת ילדיו מרוזמרי, בהם אליזבת, ילדתם הרביעית, אותה כלא במרתף מתחת לביתו החל משנת 1984, עד לחשיפת הפרשה באפריל 2008.
עורך דינו רודולף מאייר אמר לבית המשפט: "מרשי הוא לא מפלצת. הוא רק אדם שרצה משפחה נוספת ורצה לדאוג למשפחה הנוספת הזאת. לו היה זה רק אונס, תאווה מינית, הוא לא היה רוצה ילדים והיה משתמש באמצעי מניעה, או שפשוט יכל להיפטר מהם. אך זהו אדם שדאג למשפחתו וחגג איתה את חג המולד".

אך התובעת במשפט, כריסטיאנה בורקהייסר, טענה כי המהנדס לשעבר, המואשם באונס בתו למעלה מ-3,000 פעמים, דחתה את הניסיונות למצוא הסברים למעשיו. לדבריה, "המציאות היא שהוא גרר את בתו אליזבת לתוך המרתף. הוא קשר אותה בצורה שהגבילה את תנועתה בצורה חמורה. היא חיה בחדר של 18 מ"ר במשך תשע השנים הראשונות, כמו הגודל של תא המושבעים בו אתם יושבים".

התובעת הוסיפה לתאר את מעשיו הקשים: "הוא לא עשה דבר כדי להפוך את מצבה לנסבל יותר. היא לא ראתה אור יום, רק קירות ודלת. לאחר השנים הראשונות במרתף, לא היתה ביניהם כל תקשורת. הוא פשוט היה יורד למטה, אונס אותה, ולא אומר דבר. הדבר הגרוע מכל לא היה מעשי האונס או תנאי המחייה הקשים, אלא חוסר הוודאות. מתי הוא יבוא ומתי הוא ילך? כמה זמן יישאר ומתי ישוב מהחגים? חוסר הוודאות הזה יכול לשבור אדם".

לדברי התובעת, "פריצל אמר לאליזבת כי אם אי פעם היא תנסה להימלט הוא יהרוג אותה ואמר לה כי מילכד את דלת המרתף עם גז רעיל ועם זרם חשמלי. היא מעולם לא היתה מנסה לברוח. היא היתה אישה שבורה".

מאייר אמר בתגובה כי "פריצל יכל פשוט לנטוש את כולם, להרוג אותם ולהמשיך בחייו כאיש עסקים מכובד. איש מעולם לא היה יודע על כך. הוא היה לוקח את הסוד הזה איתו לקבר, שעל מצבתו היה נכתב 'כאן נטמן אדם מכובד'".

המשפט יסתיים תוך מספר ימים

המשפט, שהפך לחשוב ביותר בהיסטוריה המודרנית של אוסטריה, מושך את תשומת הלב של התקשורת העולמית. כ-200 עיתונאים הגיעו לעיר סנט פאולטן לפתיחת המשפט, למרות שרק כמאה מהם הורשו להיכנס לאולם בית המשפט. הרשויות באוסטריה הורו על איסור הטיסות מעל לבית המשפט, מחשש שצוותי החדשות ינסו לצלם את האירוע מהאוויר בסיוע מסוקים.

פריצל עצמו הוחזק במעצר, מאז מעצרו לפני כשנה. הוא מואשם ברצח אחד הילדים, אחד מזוג תאומים, שמת זמן קצר לאחר הלידה ובשריפת גופתו באח הביתי. לטענת התביעה, פריצל אחראי למותו באמצעות הזנחה. אם יורשע הוא יבלה את שארית חייו בכלא. כל העדויות במשפט יימסרו בדלתיים סגורות, ללא נציג של התקשורת או של הציבור, מחשש לפגיעה בפרטיות המשפחה.

הראיות במשפט כוללות שעות של עדות מוקלטת שניתנה על ידי הבת. לאחר כל דיון ישוחררו בשעות אחר הצהרים פרטים ערוכים מהמשפט לתקשורת. המשפט צפוי להימשך כשבוע בלבד ופסק הדין צפוי להימסר כבר ביום שישי.

הפרשה נחשפה לאחר שפריצל שחרר את אליזבת ושלושת הילדים, שבילו את כל חייהם במרתף, כשהבת הבכורה קרסטין בת ה-19 חלתה מאוד. הוא לקח אותה לבית החולים ולאחר זמן מה אישר לאליזבת לבקר אותה, מה שאפשר לה לפנות למשטה ולחשןוף את סיפורה הנורא.

מהחקירה עולה כי פריצל החל לאנוס את בתו כשהגיעה לגיל 11. הוא אנס אותה באופן קבוע במכונית, ביער ובמרתף בו תמצא עצמה שנים לאחר מכן אסירה. בגיל 16 ניסתה אליזבת פעמיים לברוח מהבית, אך הוחזרה לחיק אביה המתעלל על ידי הרשויות המקומיות. שלוש שנים מאוחר יותר, כבר לא היה לה סיכוי לברוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully