וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצומה: "אם אפול בשבי, אל תשלמו כל מחיר"

אריאל קריל

15.3.2009 / 14:56

כך נדרשים הגולשים להצהיר בעצומה שמופצת בימים אלה ברשת. היוזם: "מדינה צריכה לעשות שיקולים של מדינה, לא של משפחה"

מעל 1,400 איש כבר חתמו על עצומה היוצאת נגד העסקה הנרקמת לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט. בעצומה, שמופצת בימים אלה באינטרנט, נדרשים הגולשים לחתום על הצהרה לפיה אם ייפלו בשבי או ייחטפו, הם אמנם מצפים שהממשלה תעשה כל מאמץ סביר להחזירם הביתה אך לא במחיר שחרורם של מאות מחבלים-רוצחים.

ירון תורן, יוזם העצומה, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "מדובר בעסקה שמניסיון העבר לא רק שלא מכבדת את מערכת הצדק הישראלית, אלא גם תגרום למותם של אלפי ישראלים בעתיד". לדבריו, מאז שנת 2000 נרצחו 180 ישראלים על ידי משוחררי העסקאות הקודמות. "אני מת שגלעד שליט יהיה בבית, אבל אם המשוואה היא שבשביל שחרורו צריך לשלם בעשרות הרוגים ישראלים, אז זה לא בא בחשבון".

"יתרה מזאת", אומר תורן, "אני חושב הרבה על השאלה מי יתחזק ומי ייחלש בעקבות העסקה. האם המתונים או האם הציר של אירן-חיזבאללה-חמאס? לא צריך דמיון פרוע כדי לדעת מה התשובה". לדבריו, אם אכן ישוחררו מאות מחבלים תמורת שליט, ארגוני הטרור יקבלו הוכחה לכדאיות חטיפת ישראלים, והמתונים יצטרכו ליישר קו עם הגישה שגורסת כי הישראלים מבינים רק כוח. "אני איש מרכז ואני עוד לא רואה שאבו מאזן הוא כזה פרטנר, אבל לו הייתי איש שלום, האם זו השאיפה שלי, להחליש את אבו מאזן? אנשים נורא מזדהים עם הכאב של משפחת שליט ושוכחים שיש פה מדינה לנהל".

גולדווסר-רגב: עסקה לגיטימית

לדעתו של תורן ניתן להחזיר את שליט גם בלי לשחרר מאות מחבלים. "במהלך 20 השנים האחרונות, תנאי הכליאה של האסירים הפלסטינים השתפרו מאוד. הם זוכים לביקורי משפחות, נהנים מאוטונומיה חברתית בכלא, לימודי קוראן ואוניברסיטה פתוחה, דמי כיס מהרשות, קניות בקנטינה - הרבה מאוד הטבות שאת כולן ניתן למנוע מבלי להפר את החוק הבינלאומי לגבי החזקה על פעילים פוליטיים. אז, כשהאסירים יתחילו ללחוץ שלקחו להם את תנאי הכליאה, גם חמאס יתפשר".

"אפשרות נוספת", אומר תורן, "היא לחטוף קלפי מיקוח. ככל שהלחץ יגבר, חמאס יתחיל להבין שיש לו תפוח אדמה לוהט שהוא חייב להוציא מהידיים שלו". כשמזכירים לו שחטיפתם של השייח עובייד ומוסטפה דיראני לא קידמה במיוחד את שחרורו של רון ארד, עונה תורן: "רבין פעל על פי המידע שהיה לו ועשה פעולות אסרטיביות להחזרת רון ארד. אבל הניסיון הזה לא צלח. לא תמיד פעולות כאלה מצליחות, אבל כל העניין פה זה לפעול באסרטיביות מול הטרור".

"עובייד ודיראני שוחררו בעסקה שהיתה קלוקלת בדיוק כמו עסקת ג'יבריל השנייה, שבמסגרתה שוחרר השייח יאסין וכעבור שנתיים הקים את חמאס", מוסיף תורן. "עסקת גולדווסר ורגב, לעומת זאת, היא עסקה 'כמעט לגיטימית': 190 גופות, חמישה חפ"שים של חיזבאללה וסמיר קונטר, שאמנם הגיע לו לשבת כל החיים, אבל בכל זאת ישב 25 שנה. אבל איש עסקים ושלוש גופות תמורת מאות פלסטינים שחזרו לפעולות טרור – זו בושה", אמר תורן בהתייחסו לעסקה בה הוחזרו אלחנן טננבאום וגופותיהם של עדי אביטן, עומר סועאד ובני אברהם.

שיקול של מדינה, לא של משפחה

"כל חייל שמתגייס לצה"ל, חותם שהוא מסכים להקריב את חייו למדינה", מסביר תורן. "אם אתה רציני, אתה חייב לתת למדינה שלך את האופציה להחליט שלא עושים עסקאות שיובילו למותם של מאות ישראלים. כל אחד מהחותמים על העצומה נדרש לקחת אחריות על עצמו – לא על שליט".

"אני נורא מזדהה עם מאבקה של משפחת שליט", מסכם תורן. "היית עושה הכול כדי להחזיר את הבן שלי הביתה ואין לי שום תלונה נגד מה שהם עושים. אבל מממשלת ישראל אני מצפה לעשות שיקולים של מדינה ולא של משפחה. יכול להיות שמשמעות הדבר היא גזר דין מוות לגלעד, אבל אם זה גם גזר דין לחיים למאות ישראלים ולתהליך השלום – המדינה צריכה לעשות את השיקול הזה לפני השיקול של החייל הבודד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully