וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזיהום באמת עבר?

אייל דץ

12.3.2009 / 16:20

תושבי בית נטופה עוד מתלוננים על כאבי בטן, למרות שנאמר להם שהבעיה בזיהום המים תוקנה. ח”כ חנא סוייד דורש לבדוק את התנהלות חברת מקורות ומשרד הבריאות בעניין

ח"כ ד"ר חנא סוייד (חד"ש) דורש היום (חמישי) להקים ועדה מקצועית שתחקור את התקלה שאירעה בחברת מקורות בשבוע שעבר, ושבעקבותיה סופקו מים מזוהמים לישובי בקעת בית נטופה. לטענת סוייד, חברת מקורות לא פעלה בשקיפות מול התושבים, מיהרה להכריז כעבור יומיים בלבד כי התקלה תוקנה, זאת למרות שלטענתו תושבים רבים עדיין מתלוננים על כאבי בטן כתוצאה משתיית המים.

בסוף השבוע שעבר סופקו מים מזוהמים ליישובי בקעת בית נטופה: סח'נין, עראבה, דיר חנא ועילבון, כנראה כתוצאה מתקלה תפעולית במשאבות חברת מקורות. החברה הודיעה לרשויות המקומיות על התקלה שאירעה, ויחד נקטו מספר צעדים מיידיים שכללו קריאה לתושבים לא להשתמש במי הרשת לשתייה ולבישול, לשטיפת בריכות האספקה היישוביות ובקווי הצנרת ברשתות החלוקה.

טרם הוסברו ההשלכות הבריאותיות

למרות הפעולות שנקטה החברה, סויד טוען כי לא הובהר לתושבים, האם צריך לנקוט בצעדים משלימים ברמת בתי האב כגון ניקוי ושטיפה של רשתות הצנרת הביתיות ומיכלי האגירה הביתיים שנמצאים כמעט בכל בית ביישובים הרלוונטיים.

עוד טוען סוייד כי טרם הוסבר לתושבים איזה נזקים בריאותיים עלולים להתפתח מהמים המזוהמים שחלק מהתושבים צרך לפני ההתראה על התקלה, ואיזה צעדי מנע הם צריכים לנקוט במשך הימים שלאחר אירוע התקלה והטיפול בה. לדבריו, "עדיין קיים חשש בלב הציבור האם אכן זיהום המים הסתיים או שמא עדיין קיימת רמת זיהום שלא מצדיקה שימוש במים לשתייה ולצריכה ביתית".

"טיפול כושל"

בשיחה עם וואלה! ירוק מאשים סוייד את חברת מקורות ב"טיפול כושל ולא החלטתי בבעיה שסיכנה את חייהם של עשרות אלפי תושבים". לדבריו, "תושבים רבים מתלוננים על כאבי בטן, וכמעט כולם עברו להשתמש במים מינרלים, זאת למרות שמדובר במשפחות שלא יכולות להרשות לעצמם את הלוקסוס הזה. אני משוכנע שאם היה מדובר באוכלוסיה יהודית בחברת מקורות לא היו פועלים שכפי שהם פעלו". סוייד דורש מהמשרד להגנת הסביבה לבדוק יחד עם המשרדים הרלוונטים האחרים, לחקור את התקלה ולפרסם את הממצאים.

ממקורות מוסרים בתגובה: "עם קבלת התלונה על העכירות במים, הוציא משרד הבריאות הנחיות לתושבים ולרשויות בישובי אזור בית נטופה. חברת "מקורות" פעלה מיידית לניקוי קווי המים ובדיקת הנושא. בישובים הוצבו מכליות מים עבור התושבים. הפעילות נוהלה בתאום עם היישובים וראשי המועצות ובפיקוח משרד הבריאות. משרד הבריאות אישר את השימוש במים ללא מגבלות. "מקורות" ממשיכה בקשר רציף עם ראשי הרשויות ומשרד הבריאות". עוד נמסר, כי חלק מהיישובים המדוברים הם יהודים, ועל כן אין שחר לטענותיו של ח"כ סוייד בעניין.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בעקבות תלונה של תושב עראבה על מים עכורים ושמנוניים, ביצעו אנשי משרד הבריאות סקר בשטח בשיתוף אנשי "מקורות" שכלל דיגומים והסיבה לעכירות המים אותרה. התברר שמדובר בחדירת שמן המשמש לסיכה של קידוחים אל מערכת מי השתייה. שמן זה מותר למאכל. משרד הבריאות הודיע בכתב לראשי הרשויות על פסילת המים לשתיה ובישול וכן פרסם הודעה בכלי התקשורת. על פי הנחיות משרד הבריאות חברת "מקורות" ביצעה דיגומים, שטיפה וחיטוי של הבריכות והקווים. התושבים הונחו להשתמש במערכות המים כדי לשטוף הקווים. כיון שמדובר בבעיה אסתטית ( שמן במים ) ולא בסכנה לבריאות הציבור נתנה ההוראה לפסילת המים לשתיה ולבישול . כיום המים מותרים לשתייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully