וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: הסיבה לתאונת החילוץ - טעות אנוש

12.3.2009 / 13:18

מספר שעות לאחר מותו של עלא אגבריה החלה ועדת החקירה בעבודתה. מפקד יחידת 669 לשעבר: "ניתן היה לבצע את החילוץ אחרת"

תאגיד כאן

מאת כתב וואלה! חדשות: יהושע בריינר

עדת החקירה לבדיקת נפילתו של עלא אגבריה אתמול (רביעי) ממסוק החילוץ של חיל האוויר החלה כבר בעבודתה, כאשר הכיוון המסתמן הוא טעות בשיקול הדעת של צוות המחלצים, שככל הנראה גרם לאסון. יחד עם זאת, בחיל האוויר לא שוללים כשל טכני שהביא לנפילה. "ברור שניתן היה לבצע את החילוץ בצורה אחרת, אין ספק שתוצאות החילוץ הן נוראות", אמר מפקד יחידה 669 לשעבר סגן אלוף גולן, בראיון לוואלה! חדשות. "היחידה ביצעה בעבר אלפי חילוצים במתארים מסובכים מאוד ולא זכור לי מקרה אחד שבו המחולץ נפל מהמסוק. מדובר באירוע חריג מאוד".

סא"ל גולן, שפיקד על היחידה בין השנים 2001 עד 2004 ומשרת כיום כמפקד המכון להכשרת הסגל בחיל האוויר, מודה כי חילוץ אדם משדה מוקשים אמור להתבצע בצורה שונה. "שיטת החילוץ היא לא כפי שראו בצילומים. בדרך כלל הפצוע מוגן על ידי המחלץ, כשהם עולים למסוק מחובקים, ולא כשיש הפרשי גובה שונים. היה פה כשל שאינני יודע להגיד מה היה מקורו". לדבריו,"ייתכן שהיה שיקול דעת מוטעה של הצוות בשטח וייתכן שתוך כדי ההרמה נוצר כשל טכני. מדובר בחילוץ בסיטואציה מאוד מורכבת ולמרות המקצועיות הרבה של היחידה יכולות להיות טעויות. ברור שחילוץ לא אמור להסתיים כפי שהסתיים".

לדברי סגן אלוף גולן, פינוי אדם משדה מוקשים הוא מורכב מראשיתו. "בדרך כלל לא מזניקים מסוק וצוות חילוץ לאדם שנתקע בשדה מוקשים. הדרך הנכונה לבצע את החילוץ הוא על ידי צוות חבלה שמגיע רגלית עד לפצוע. מסוק המרחף מעל שטח שכזה עלול להפעיל מוקשים, והזנקה של מסוק נעשית רק במקרים חריגים. כמו כן, בדרך כלל עובדים בצוותים של זוגות, כפי שהיה אתמול, כאשר אחד היורדים הוא מחלץ והשני הוא איש חבלה, כשהם דורכים על סנדלי חבלה שמפזרים את משקלם. מי שמקבלים את ההחלטות על כמה יורדים ואיך מתבצע הפינוי הם מפקד צוות החילוץ וקברניט המסוק".

גולן שולל את טענות בני משפחת ההרוג, כי צוות המחלצים היה לא מנוסה. "כל לוחם שנמצא בכוננות מבצעית עמד בכל הקריטריונים הנוקשים ביותר של היחידה ועבר אימונים אינטנסיביים, כך שאין לי ספק שהצוות שטיפל אתמול באירוע היה מנוסה ומאומן".

על אף האירוע הקשה אתמול, מדגיש סגן אלוף גולן כי היחידה תמשיך לעמוד בכוננות. "אין ספק שאירוע כל כך קשה משפיע על היחידה, אבל כבר עכשיו יש צוותים שנמצאים בכוננות מלאה. מדובר ביחידה עם רקורד עשיר בחילוצים שכל תפקידה הוא הצלת חיים, כשכל אירוע מתוחקר, גם אם הסתיים בהצלחה ויש הפקת לקחים. לא לכל סיטואציה יש תשובה בתורת החילוץ וכל אירוע הוא שונה מקודמו, כך שבסופו של דבר המפקד בשטח צריך לקבל הרבה החלטות קריטיות בזמן קצר, אבל ברור לגמרי שמשהו אתמול השתבש ולמרות המקצועיות של אנשי היחידה יכולות להיות טעויות".

.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully