וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריצ'רד גיר על טיבט: "חמלה היא הפתרון"

טלי גולדשטין

10.3.2009 / 13:37

השחקן, המכהן כיו"ר הקמפיין הבינלאומי למען טיבט, התראיין ל-CNN ונתן דעתו על סין, הדלאי למה והילרי קלינטון. "אופטימי לגבי העתיד"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

הקהילה הבינלאומית מגלה עניין רב במתרחש בטיבט. ראיה לכך היא ההתגייסות העולמית בשנה שעברה למען טיבט וההפגנות הנרחבות נגד מדיניות זכויות האדם של סין לקראת משחקי האולימפיאדה באוגוסט בבייג'ינג. השחקן ריצ'רד גיר הוא אחד הפעילים המערביים למען שחרור טיבט ומכהן כיו"ר הקמפיין הבינלאומי למען טיבט.

למעשה, גיר הצליח אף לעורר את זעמה של ממשלת סין בשל פעילותו למען טיבט עד כי שלטונות סין אסרו עליו לבקר במדינה. בשנת 1993 דיבר גיר בטקס חלוקת פרסי האוסקר על מצוקתם של תושבי אזור ההימלאיה ובשנה שעברה קרא להחרים את האולימפיאדה. לקראת ציון 50 שנים לכיבוש טיבט על ידי סין ולגלותו של הדלאי למה, התראיין גיר בתוכנית "חדר מצב" של וולף בליצר ברשת CNN ונתן את דעתו על המצב.

לדברי גיר, הסכסוך בטיבט הוא משבר גלובלי. "המצב בטיבט מעלה תהיות קיומיות. כיצד נוכל כולנו לחיות בשלום, כיצד נוכל להיות כנים, אמיתיים ולדאוג איש לרעהו, העשיר לעני, החזק לחלש. עלינו לעקוב אחר המצב בדרפור, סין, טיבט, בורמה, כל מקום שבו שלטונות עריצים לא דואגים לעם, אונסים אותו. זוהי שאלה הוליסטית", אמר גיר.

האם ארה"ב דואגת רק לעצמה?

במהלך הראיון העלה בליצר את הבלבול שנוצר לגבי עמדת ארה"ב כלפי סין, במיוחד לאחר ביקור מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון באזור לא מזמן. לטענת בליצר, הניסיון לפתור את המשבר הכלכלי הגלובלי, גורם לארה"ב לדאוג יותר לאינטרסים הכלכליים שלה ולתפקיד אותו יכולה סין למלא בסיוע לכלכלה האמריקאית מאשר למתרחש בטיבט. גיר שיבח את קלינטון על תמיכתה העקבית בסוגיית הפרת זכויות האדם. "לדעתי, היא שגתה בדבריה ואיני מאמין כי נושא זה חשוב לה פחות מאשר המשבר הכלכלי", ענה גיר.

כנשאל האם לדעתו ישתנה המצב בטיבט שנה מהיום או ימשיך כפי שהוא במשך 50 השנים האחרונות, ענה גיר: "אני חושב שנראה שינוי המבוסס על פרגמטיזם ומסיבה זו דנו לא מזמן בנושא הסביבה וההתחממות הגלובלית עם סין. לסין יש את אותן בעיות כמו שלנו. איני יכול להעלות על דעתי שהם כה טיפשים עד כי אינם חושבים קדימה, בעוד עשר, עשרים שנה מעכשיו. אני חושב שישנם אנשים נאורים בסין. הראיתי לך מסמך עליו חתומים 100 אינטלקטואלים, אמנים ותושבים סינים שרוצים לראות שינוי בחופש הביטוי בסין.

"אם כן, אתה אופטימי לגבי המצב בעתיד?", שאל בליצר את גיר. "כן, אני חושב שזוהי תקופה קשה. חמלה, חוכמה, תכונות אלו יגרמו להערכה מחדש של המצב, הערכה מחדש של תאוות הבצע והטיפשות שהובילו אותנו למצב בו אנו נמצאים כיום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully