וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדלאי לאמה: "סין הפכה את טיבט לגיהינום"

טלי גולדשטין

10.3.2009 / 11:03

בציון 50 שנה לכיבוש הסיני בטיבט אמר מנהיגה הרוחני, כי "בעיני סין, העם הטיבטי נתפס כפושע שיש להמיתו. אין לי ספק שהצדק ינצח"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

ממשלת סין הפכה את החיים בעבור הטיבטים ל"גיהינום עלי אדמות" במהלך מחצית מאה מאז ההתקוממות הכושלת של 1959, כך אמר היום (שלישי) הדלאי למה. "חמישים השנים שעברו טמנו בחובן סבל והרס של אדמות ותושבי טיבט", אמר המנהיג הרוחני בן ה-73 ממקום גלותו בדרמסאלה שבצפון הודו. "היום, הדת, התרבות, השפה והזהות הטיבטית הן על סף הכחדה. בקצרה, העם הטיבטי נתפס כפושע שיש להמיתו", הוסיף.

שלטונות סין מאשימים את הדלאי למה ושאיפתו לעצמאות בסכסוך המתמשך. "מחנה הדלאי למה מתעקש על הקמת טיבט הגדולה על רבע משטח סין", אמר שר החוץ הסיני יאנג ג'יהצ'י בשבוע שעבר. "הטיבטים רוצים להבריח את הצבא הסיני הנמצא בשטח ולבקש מכל הלא-טיבטים להעתיק מגוריהם. אנשים שבילו את חייהם בחלק זה של סין. ואתם קוראים לאדם זה דמות דתית?"

לדברי יאנג, המחלוקת בין הדלאי למה לסין "אינה סובבת סביב דת, זכויות אדם, סוגיות אתניות או תרבותיות אלא על השאלה האם סין תישאר מאוחדת".

הדלאי למה הכחיש פעמים רבות את האשמות סין כלפיו. לדבריו, הוא מבקש אוטונומיה לטיבט ולא עצמאות. הוא תומך ב"דרך האמצע" הדוגלת באי-אלימות. בנוסף, הוא גם חתן פרס נובל לשלום.

מאז בריחתו מטיבט ב-1959, הדאלי למה לא הורשה לשוב למדינה. שיחות שנערכו מעת לעת בין נציגי הדלאי לגורמים סינים, בתמיכת ארצות הברית והמערב, כשלו. "כשאני מהרהר ב-50 השנים בגלות, היינו עדים למעלות ומורדות. עם זאת, העובדה היא שסוגיית טיבט חיה וקיימת והעניין בקרב הקהילה הבינלאומית הולך וגדל. זהו הישג. אין לי ספק שהצדק ינצח אם נמשיך לצעוד במסלול האמת ואי-אלימות", אמר הדלאי למה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully