וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס - ביוגרפיה של מפסידן

31.7.2000 / 13:12

זוכה פרס נובל לשלום, ראש ממשלה פעמיים, אבי אוסלו והאיש שתמיד ניסה - ונכשל. רשימת ההפסדים של פרס, קחו אוויר, היא ארוכה

למרות הקריירה הפוליטית הענפה והתפקידים הפוליטיים הרבים שמילא במהלכה, ואפילו למרות פרס נובל לשלום שהוענק לו, דבקה בשמעון פרס תדמית של מפסידן. להלן רשימה חלקית של הפסדים שנחל:

בשנת 74' הפסיד פרס ליצחק רבין בבחירות למועמד לראשות הממשלה מטעם המערך.

בחירות 77' היו אמורות להיות הרגע הגדול של פרס - יצחק רבין התפטר בעקבות "פרשת הדולרים" ופרס מונה ליושב ראש המפלגה. אך בחירות אלו סימנו מהפך היסטורי, כאשר לראשונה בתולדות המדינה מונה ראש ממשלה מהליכוד. פרס ומפלגת העבודה עברו, לראשונה, לאופוזיציה.

בבחירות 81' הפסיד פרס כיו"ר העבודה למנחם בגין.

כהונתו הראשונה של פרס כראש ממשלה הייתה גם היא קצרת מועד. במהלך כהונתה של ממשלת האחדות הלאומית בין הליכוד למערך, שימש פרס כראש ממשלה במשך שנתיים בלבד, 1984-1986, ובשנתיים הבאות שימש סגן ראש הממשלה ושר החוץ בממשלת יצחק שמיר.

בבחירות 88' נחלו פרס ומפלגתו מפלה נוספת ויצחק שמיר מונה לראשות הממשלה.

במרץ 1990 קיווה פרס להפיל את ממשלת הימין בראשות שמיר ולכונן ממשלת שמאל בעזרת חיים רמון ואריה דרעי, במה שכונה "התרגיל המסריח". אולם לאחר שהממשלה נפלה ופרס החל במגעים להקמת ממשלת שמאל צרה, חצה דרעי את הקווים וסייע לשמיר להקים ממשלת ימין צרה בתמיכת ש"ס - וללא פרס.

ערב בחירות 92' נערכו פריימריס ראשונים במפלגת העבודה. פרס הפסיד לרבין בהפרש של שישה אחוזים לאחר מירוץ דרמטי. עם כינון ממשלת רבין ביולי 92' פרס מונה לשר החוץ.

בחמישי לנובמבר 1995, יום לאחר רצח רבין, נתמנה פרס במקומו לראש ממשלה, וכן לשר הביטחון ושר הכלכלה והתכנון. בכך החלה כהונתו השנייה של פרס כראש ממשלה, וגם היא קצרת מועד: שבעה חודשים לאחר מכן, ב-29 במאי 1996, נערכו לראשונה בחירות ישירות לראשות הממשלה. למרות שמרבית הפרשנים הפוליטיים צפו את נצחונו של פרס, הוא הפסיד בהפרש זעום לבנימין נתניהו.

אביב 97' היה אחד מרגעי השפל בקריירה של פרס - במהלך ועידת מפלגת העבודה שסבבה בעיקר סביב שאלת מינויו של פרס לתפקיד כבוד של "נשיא המפלגה", זעק פרס לקהל "אני לוזר?!?" לתדהמתו ולבושתו נשמעו קריאות רבות בקהל שתמכו בקביעה הכאובה הזו.

מאז כינון ממשלת ברק ביולי 1999 מכהן פרס כשר לפיתוח אזורי. אתמול הגיש את התפטרותו לממשלה לקראת הבחירות לנשיאות.

הבחירות לנשיאות 2000 - משה קצב גבר על שמעון פרס בקרב על הנשיאות בהפרש של שלושה קולות. נערך סיבוב שני של בחירות חשאיות - ושוב נחל פרס מפלה.

ואסור לשכוח

הכור הגרעיני בדימונה, סיום מלחמת לבנון והנסיגה לרצועת הבטחון בדרום לבנון, חילוצה של ישראל מן המשבר הכלכלי בשנים 84-86, הסכמי אוסלו, השלום עם ירדן ועוד הישגים רבים - כל אלה רשומים על שמו של שמעון פרס.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully