וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: תם עידן הסטארט אפ

טלי גולדשטין

10.3.2009 / 9:47

וגם: רוצחו של מרטין לותר קינג, נשלח ל-99 שנים בכלא, הדלאי למה ברח להודו מפחד הסינים, ושיחת הטלפון הראשונה בוצעה בהצלחה

רוצחו של קינג לכלא

ב-10 במרץ 1969 גזר בית המשפט בממפיס 99 שנות מאסר על ג'יימס ארל ריי בגין רציחתו של מנהיג תנועת זכויות האדם ד"ר מרטין לותר קינג הבן. גזר הדין היה חלק מעסקה של התביעה והסנגוריה במסגרתה הודה ריי ברצח ובתמורה לא הוצא להורג. באופן אירוני, היה זה גם יום הולדתו של הרוצח.

קינג (1968-1929) הוא מגיבורי המאבק למען זכויות השחורים בארצות הברית והוא נחשב לגיבור לאומי. קינג היה כומר בפטיסטי אפרו-אמריקאי מאטלנטה שבג'ורג'יה, מגדולי הדוגלים במאבק לא אלים למען זכויות השחורים בארצות הברית. נאומו "יש לי חלום", אותו נשא ב-28 באוגוסט 1963 מעל מדרגות אנדרטת "לינקולן" בוושינגטון הבירה, הוא אחד הנאומים המפורסמים מאז ומעולם. בגיל 35, הפך קינג לחתן פרס נובל לשלום הצעיר ביותר אי פעם. את הפרס קיבל בשל מאמציו להביא לקצה של ההפרדה הגזעית ושל ההפליה ללא שימוש באלימות.

קינג נורה ב-4 באפריל 1968 כשעמד במרפסת חדר בית המלון "לוריין" שבממפיס, טנסי, על ידי אדם שזוהה לאחר מכן כג'יימס ארל ריי. הוא מת שעה לאחר מכן בבית החולים. בעקבות ההתנקשות בחיי קינג, פרצו מהומות במאה ערים שונות ברחבי ארצות הברית. בוושינגטון הבירה אלפי אנשים יצאו לרחובות, הציתו חנויות ובניינים ובזזו. כ-13 אלף חיילים פדרליים ולמעלה מאלף חיילי המשמר הלאומי הוצבו בעיר על מנת להחזיר את השקט לרחובות. ה-FBI הורה לפתוח בחקירה בנוגע לרצח קינג מיד לאחר ההתנקשות.

שלושה ימים לאחר כליאתו, שינה ריי את הודאתו. הוא טען כי נפל קורבן למזימה של סוחר נשק ממונטריאול ששמו ראול. את 29 השנים הבאות העביר ריי במאבק למשפט חוזר. הוא אף זכה לתמיכת משפחת קינג עצמה. מראיות חדשות שהתגלו ב-1997 לגבי הרובה בו לכאורה השתמש ריי, עלה כי לא ניתן לקבוע באופן מכריע כי אכן זהו כלי הנשק המעורב בהתנקשות. ריי מת ב-23 באפריל 1998.

טיבט נכבשת

היום מציין העולם 50 שנים לכיבוש הסיני של טיבט ולגלות הדלאי למה לאחר ההתקוממות הכושלת ב-1959 נגד סין. הדלאי למה הפך למנהיגה של טיבט בגיל 15, בשנה בה פלשה סין למזרח המדינה. ניסיון המהפכה הכושל נגד סין ב-1959 אילץ אותו לברוח לדרמסאלה שבהודו. הדלאי למה המשיך לפעול מדרמסאלה למען טיבט ועצמאותה, ועל מאמציו זכה בפרס נובל לשלום ב-1989. הממשלה הטיבטית הגולה נמצאת בקשרים הדוקים עם לאסה, בירת טיבט, ותומכת באופן גלוי במאבק, אך מתנגדת לכל ביטוי של אלימות.

אחרי הפלישה הסינית בשנות החמישים החלה ממשלת סין ליישב את האזור בסינים ממערב המדינה. בשנות השישים והשבעים, בתקופת "מהפכת התרבות", הרסו הסינים מנזרים ומקומות קדושים לטיבטים, רצחו נזירים ואנסו נזירות. הדלאי למה ותומכי טיבט העצמאית טוענים כי סין חונקת את המסורת התרבותית והדתית של העם הטיבטי ומעבירה לשטח המדינה את המהגרים המשתייכים לקבוצה האתנית הסינית חאן, במטרה לערער את הרוב הטיבטי. לדברי הדלאי למה, סין מבצעת "רצח עם תרבותי" בטיבט.

סין מוקיעה את הדלאי למה כבוגד, מכיוון שגלה מארצו, וטוענת כי הוא גורם מתסיס הקורא לעצמאות טיבט. לדברי סין, ללא החירות שהיא מעניקה לעם הטיבטי, לא היו יכולים להתקיים במדינה 1,780 מנזרים בודהיסטים ו-46 אלף נזירות ונזירים. ממשלת סין טוענת כי היא משמרת את התרבות הטיבטית ושקריאתו של הדלאי למה לאוטונומיה אינה מועילה לבני עמו.

הבועה פוקעת

תחילת פקיעת בועת הדוט.קום החלה כשמדד הנאסד"ק רשם שיא של 5132.52 נקודות ב-10 במרץ 2000. מדד הנאסד"ק הוא מדד מניות הטכנולוגיה הגדול והמוכר בעולם, והמוביל של ארה"ב והוא כולל את החברות הלא פיננסיות הגדולות ביותר הנסחרות בבורסה בארה"ב.

ב-17 ביולי 1995, נסגר המדד מעל רף אלף הנקודות בפעם הראשונה מאז הקמתו ב-1971. ב-10 במרץ 2000 רשם המדד שיא של מסחר תוך-יומי עם 5,132.52 נקודות. בסוף יום המסחר נרשם גם כן שיא של 5,046 נקודות. הירידות שנרשמו מאותו יום סימלו את תום בועת הדוט.קום. בתוך שנה, איבד המדד 50% מערכו.

בשנים 1995-2001 נראה היה שעולם חדש ללא גבולות נפתח בפני האנושות - עולם ההיי-טק. באותן שנים, כמעט כל רעיון שהיה קשור למרחב הווירטואלי עורר עניין ובמקרים רבים זכה לתמיכה כספית מכובדת. המונח סטארט-אפ בא אל העולם ואיתו החלום על "מכה" או "אקזיט" (קניית החברה על ידי חברה גדולה או הנפקה בבורסה האמריקאית). מכל עבר צצו חברות שאוישו על ידי חבר'ה צעירים ושאפתניים, אשר זכו למימון נדיב מצידם של בעלי הון וקרנות כספיות.

החגיגה התרחשה במקומות רבים ברחבי העולם, אולם בסופו של דבר הכל התנקז אל וול סטריט. מאות מניות של חברות טכנולוגיה החלו להיסחר בנאסד"ק. חברות ללא מודל עסקי, שעדיין לא מכרו שום מוצר ולא הרוויחו דולר אחד מימיהן, נסחרו לפי שווי של מאות מיליוני דולרים. הכל נסמך על הבטחה לעתיד ובועת הדוט.קום הלכה והתנפחה.

התפוצצות בועת הדוט-קום מחקה הון בשווי של שמונה טריליון דולר, הותירה אחריה מיליוני משקיעים שעולמם חרב עליהם תוך זמן קצר. הבלון הריק ציין את תחילתו של מיתון במדינות המפותחות שנמשך בשנים שלאחר ההתפוצצות.

הטלפון מצלצל

ב-10 במרץ 1876 ערך אלכסנדר גרהם בל ניסוי מוצלח בהמצאתו – שיחת הטלפון הראשונה. פריצת הדרך תועדה בחוברת המעבדה של בל. באותו יום, בל הנלהב כתב לאביו על הצלחתו וחזה: "יבוא יום בו קווי הטלפון יונחו על הבתים, בדומה לצינורות גז ומים, וידידים ישוחחו אחד עם השני מבלי לעזוב את הבית".

בל נולד ב-3 במרץ 1847 באדינבורו שבסקוטלנד. סקרנותו המדעית הובילה להמצאת הפוטופון – מכשיר המתרגם את גלי הקול לשינויים בעוצמת האור, לשכלול הפונוגרף של תומאס אדיסון ולפיתוח מכונת טיסה.

ב-1915, 54 שנים אחרי שקווי טלפון חיברו בין חופי ארצות הברית, הושלמה הנחת קווי טלפון בין-יבשתיים. בל הוזמן לטקס הרשמי בניו יורק והביא עמו את הטלפון שהמציא ב-1876. הוא התקשר לעוזרו תומאס ווטסון, שהיה באותה עת בסן פרנסיסקו וביקש ממנו להגיע. למרבה ההפתעה, ענה ווטסון ואמר כי ייקח לו לפחות שבוע להגיע לניו יורק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

יום הולדת שמח

ג'יימס ארל ריי (1928 - 1998 ) - רוצחו של לוחם זכויות האדם מרטין לותר קינג.

מורגן צ'נגראי (1952 - ) - ראש ממשלת זימבבואה.

אוסמה בן לאדן (1957 - ) - מנהיג ארגון הטרור המוסלמי אל קאעדה.

שרון סטון (1958 - ) - שחקנית אמריקאית. זכורה בעיקר הודות לתפקידה השנוי המחלוקת בסרט "אינסטינקט בסיסי".

אדי בריקל (1966 - ) - זמרת אמריקאית מצוינת ואשתו של הזמר פול סיימון.

אווה הרציגובה (1973 -) - דוגמנית על צ'כית מקבוצת סינדי קרופורד, נעמי קמפבל, כריסטי טרלינגטון ולינדה אבנג'ליטסה.

הלכו לעולמם

מיכאיל בולקגוב (1891 - 1940 ) - מגדולי הסופרים הרוסים של המאה ה-20. חיבר את יצירת המופת "השטן במוסקבה".

זלדה פיצג'רלד (1900 - 1948 ) - אשתו של הסופר פ. סקוט פיצג'רלד, מהסופרים האמריקאיים הגדולים ביותר של המאה ה-20.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully