וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה למהומות בטיבט: 1,200 עדיין נעדרים

טלי גולדשטין

9.3.2009 / 13:23

לפי דו"ח חדש, אלפי טיבטים עדיין נעדרים מאז החלו במדינה הפגנות נגד השלטון הסיני לפני שנה. הטיבטים שנעצרו עברו עינויים קשים

מעל 1,200 טיבטים עדיין נעדרים מאז ריסנו רשויות סין את ההפגנות שפרצו בטיבט לפני שנה. כך עולה מדו"ח חדש של הקמפיין הבינלאומי למען טיבט (ICT ), שפורסם היום (שני). לפי הדו"ח, כוחות הביטחון הסינים עצרו אלפי טיבטים, פעמים רבות באמצע הלילה, ועינו אותם בהתבסס על ראיות מפוקפקות שהם מתנגדים לשלטון. "להאסה נשלטת על ידי אווירה של פחד גם היום", אמרה קייט סונדרס, אחת ממחברות הדו"ח. "הטיבטים עשו רבות על מנת להראות לעולם שהם סרים למרותו של הדלאי למה ולא למרות סין", הוסיפה.

הדו"ח מתפרסם יממה לפני ציון 50 שנים להתקוממות הכושלת של הטיבטים, בריחת הדלאי למה לגלות וכיבוש טיבט על ידי סין.

במרץ 2008 פתחו הטיבטים בטיבט ובאזורים הסמוכים לה בגל מחאה נגד השלטון הסיני, שכלל מעל ל-130 הפגנות. בזמנו פורסמו נתונים סותרים לגבי מספר קורבנות האלימות. לפי הערכות ממשלת טיבט הגולה, מעל למאתיים טיבטים נהרגו על ידי החיילים הסינים. שלטונות סין לא חסכו שבטם מהתושבים המורדים, במיוחד לאור העובדה כי באוגוסט אותה שנה התקיימה האולימפיאדה בבייג'ין וממשלת סין לא רצתה שהמאבק הטיבטי יעיב על האירוע החגיגי.

רשויות סין הגבירו את האבטחה ברחבי טיבט לרגל ציון שנה למהומות ו-50 שנה לכיבוש טיבט. כניסת זרים למדינה נאסרה והבירה להאסה נתונה תחת פיקוח מחמיר מתמיד. הדלאי למה ותומכי טיבט העצמאית טוענים כי סין חונקת את המסורת התרבותית והדתית של העם הטיבטי ומעבירים לשטח המדינה את המהגרים המשתייכים לקבוצה האתנית הסינית חאן, במטרה לערער את הרוב הטיבטי. לדברי הדלאי למה, סין מבצעת "רצח עם תרבותי" בטיבט.

סין מוקיעה את הדלאי למה כבוגד מכיוון שגלה מארצו וכגורם מתסיס הקורא לעצמאות טיבט. המדינה הקומוניסטית טוענת כי ללא החירות שהיא מעניקה לעם הטיבטי, לא היו יכולים להתקיים בה 1,780 מנזרים בודהיסטים ו-46 אלף נזירות ונזירים. ממשלת סין נחושה בדעתה כי היא משמרת את התרבות הטיבטית ושקריאתו של הדלאי למה לאוטונומיה אינה תורמת דבר לטיבטים.

ארגון ICT ביסס את הדו"ח שלו על נתונים שנאסרו לפרסום בתוך סין ועל עדויות ראיה. "העצירים עונו, הוכו וחושמלו. אלו מהם שנגדם הוגשו כתבי אישום ספגו עינויים קשים במיוחד, כולל החדרת קני במבוק לציפורניהם", נכתב בדו"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully